מנכ"לים בארה"ב דוחקים בקונגרס לאשר את ניצחון ביידן בחבר האלקטורים

כמעט 200 בכירים במגזר העסקי קוראים למחוקקים לשמור על הדמוקרטיה על ידי מתן אפשרות להעברת כוח מסודרת לנשיא הנבחר

מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

כמעט 200 בכירים בקהילה העסקית בארה"ב מנסים באמצעות מכתב שנשלח השבוע להפעיל לחץ על הקונגרס לאשר את ניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בבחירות, במה שנראה כניסיון מטעם הבכירים להביא להעברת שלטון חלקה ככל האפשר. המכתב נשלח על רקע הספק שהנשיא היוצא דונלד טראמפ ורפובליקאים רבים עדיין זורעים לגבי תוצאת הבחירות.

במכתב, אותו שלחה "השותפות למען העיר ניו יורק", ארגון המייצג מנהיגי עסקים וחברות גדולות בעיר, קראו המנהלים לקונגרס לאשר את הצבעת חבר האלקטורים בעוד שהמדינה עדיין נאבקת נואשות במגפת הקורונה.

"הניסיונות לפגוע או לעכב את תהליך הזה יוצאים נגד התפיסות הבסיסיות של הדמוקרטיה שלנו", נכתב במכתב. "למנהיגינו הנבחרים מגיע הכבוד והתמיכה הדו-מפלגתית של כל האמריקאים בזמן שאנחנו מתמודדים עם משברי הבריאות והכלכלה החריפים ביותר בהיסטוריה המודרנית".

בקרב כ-170 מנהיגי החברות והעסקים שחתמו על המכתב נמצאים ראשי חברת בלקרוק (BlackRock), חברת הייעוץ דלויט (Deloitte), חברת התעופה ג'טבלו (JetBlue Airways) וחברת התרופות פייזר (pfizer), כך על פי הודעה לתקשורת ששלחו החותמים. בקבוצה גם כמה חברות Fortune 500 על פני כמה תעשיות, וכן חברות שירותים פיננסיים מניו יורק ומשרדי עורכי דין.

מנכ"ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: Associated Press, Seth Wenig
 מנכ"ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: Associated Press, Seth Wenig

11 סנאטורים יצביעו נגד

אחד עשר סנאטורים רפובליקאים אמרו בסוף השבוע, שיצביעו נגד קבלת החלטת חבר האלקטורים בכמה מדינות ביום רביעי, אלא אם הקונגרס ימנה מועצה שתבצע חקירת חירום של 10 ימים לגבי תוצאות הבחירות. למרות שלא צפוי שאף אחד מהאתגרים האלה יצליחו, הם עשויים לעכב את תהליך ההשבעה ולתת לבני ברית של טראמפ הזדמנות להוכיח את נאמנותם כלפיו.

על פי החוק בארה"ב, על הקונגרס לקיים מושב עד ה-6 לינואר שבו יאשרר את ניצחונו של ביידן בחבר האלקטורים - 306 לביידן לעומת 232 לטראמפ. התנגדויות מטעם כמה סנאטורים רפובליקאים וחברי בית הנבחרים צפויים להביא לדיון ולהצבעות בשני בתי הקונגרס. רוב בית הנבחרים ורוב בסנאט יצטרכו להסכים להקים חקירה כזו. הסיכויים לכך אפסיים בהתחשב בעובדה שהדמוקרטים שולטים בבית הנבחרים.

בשיחת טלפון בשבת, דחק טראמפ במזכיר המדינה הרפובליקאי של מדינת ג'ורג'יה להפוך את תוצאת הבחירות מנובמבר שגרמו לביידן, שהוא דמוקרט, לנצח במדינה.

הקהילה העסקית חוששת מכאוס

מנהיגים עסקיים אמרו שהם חוששים מהמאמצים המתמשכים של הרפובליקאים לחתור תחת תוצאת הבחירות ולזרוע בלבול וכאוס ברחבי המדינה. "השותפות למען העיר ניו יורק" גם הוציאה מכתב ב-23 לנובמבר, כאשר ממשל טראמפ עיכב במשך יותר משבועיים פעולות לקידום העברת השלטון, כגון הקצאת משאבים פדרליים לביידן, בטענה שהתוצאות אינן חד משמעיות.

"כל יום נוסף בו תהליך העברת שלטון מסודר מתעכב, הדמוקרטיה שלנו נחלשת בעיני אזרחי ארה"ב ומעמדה של המדינה בזירה הבינלאומית נשחק", נכתב אז.