NSO | בלעדי

ההנפקה המפתיעה של השנה? חברת הסייבר ההתקפי NSO מחפשת פלטפורמה ציבורית, ונפגשה עם מנכ"ל הבורסה

בכירים בחברת הסייבר ההתקפי NSO נפגשו לאחרונה עם מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב, והם שוקלים להתחיל בהליך הנפקה - כך נודע לגלובס • שמה נקשר בפרשיות בינלאומיות רבות, בין היתר מול פייסבוק שטוענת כי טכנולוגיה של החברה אחראית לפריצה לאלפי חשבונות ווטסאפ

שלו חוליו / איור: גיל ג'יבלי
שלו חוליו / איור: גיל ג'יבלי

עוד חברת טכנולוגיה ישראלית פרטית גדולה בוחנת את האפשרות להפוך לחברה ציבורית: לגלובס נודע כי חברת הסייבר ההתקפי NSO בוחנת בימים אלה את האפשרות לבצע הנפקה ראשונית של מניותיה (IPO), כאשר האופציה הראשונה שנבחנת היא לבצע את הגיוס דווקא בבורסה של תל אביב. אולם גם האפשרות של גיוס בנאסד"ק נשקלת.

עוד נודע כי במסגרת זו נפגשו השבוע יו"ר NSO אשר לוי שהיה בעבר מנכ"ל אורבוטק, ומנהל הכספים של החברה, דורון ארזי, עם מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב.

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
 איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

לפי הערכות בשוק, השווי של החברה עשוי להאמיר עד לרמה של כ-2 מיליארד דולר ומטרת ההנפקה היא לפתח פעילויות חדשות כמו למשל יירוט הרחפנים, שאליו נכנסה החברה לאחרונה. עם זאת, מדובר עדיין בבחינה בשלבים מוקדמים. טרם התקבלה החלטה בדבר הליכה על אופציה של הנפקה, כמו גם הבורסה שבאמצעותה החברה תהפוך לחברה ציבורית, במקרה שתבוצע לבסוף הנפקה.

אגב זאת, בחברה בוחנים את האפשרות להפוך לחברה ציבורית גם דרך מיזוג עם חברת "צ’ק פתוח", SPAC.

חברות ה-SPAC הן כלי מוכר זה שנים בשוקי ההון, אך אשתקד הן קפצו מדרגה. ה-SPAC, שמשמעותו Special Purpose Acquisition Company, הינו חברה ציבורית שעברה הליך של אישור תשקיף וגיוס כסף מהציבור, ומטרתה היחידה היא מציאת פעילות עסקית מתאימה לרכישה או למיזוג לתוכה. בכך היא מקצרת טווח לחברות שרוצות להתחיל ולהיסחר בהליך מהיר יחד עם ודאות בדבר הצלחת ה"הנפקה".

בכל אופן, ככל שההנפקה תצא לדרך בתום בחינת הנושא, או שהחברה תהפוך לציבורית בדרך אחרת, הרי שיהיה מדובר בחברת הייטק "נוספת" בשרשרת חברות הייטק פרטיות שהפכו לציבוריות. זאת, תוך ניצול הגאות בשוק ההון האמריקאי, בעיקר בכל הקשור למניות של חברות הטכנולוגיה.

לא רק מאנדיי: בבורסה רוצים את הגדולות

למרות, ואולי בשל הצורך הגובר בשירותים של חברות סייבר ושל חברות טכנולוגיה אחרות, שנת 2020 הייתה שנה מוצלחת מאוד בהיבטי הנפקות טכנולוגיה של חברות unicorn - חדי קרן (חברות שהגיעו לשווי של למעלה ממיליארד דולר עוד בשוק הפרטי, לפני ההנפקה לציבור). הדבר נכון גם מהזווית הישראלית.

כך, למשל, לאחר שהחברות מונייד ו-JFrog הישראליות הפכו לציבוריות בהנפקות מוצלחות, לאחרונה דווח כי גם פלייטיקה וטאבולה, בין היתר, בוחנות דרכים להפיכתן לציבוריות. זאת, בתקופה שבה השוק נותן תמחור גבוה לחברות הטכנולוגיה.

עם זאת, כל אלה הונפקו או מקדמות הפיכה לציבוריות בנאסד"ק ולא בבורסה המקומית.
מנכ"ל הבורסה פעיל מאוד ונפגש עם חברות רבות כדבר שבשיגרה, כשהוא נועד עם מנהלי חברות, ובכללן גם חברות טכנולוגיה. זאת, על מנת לדון עימן על האפשרות שהן יצטרפו לשוק ההון המקומי, תוך שהוא מציג להן את היתרונות במסחר בבורסה המקומית.
בשנים האחרונות הבורסה שמה דגש רב על צירוף חברות טכנולוגיה. עד כה הצטרפו לבורסה, בעיקר בשנה האחרונה, חברות טכנולוגיה רבות, אך בעיקר קטנות ובינוניות.

מנגד, חברות ההייטק הישראליות הגדולות עדיין לא הצטרפו לבורסה המקומית, ובמובן זה הצטרפות NSO לבורסה, תהיה קפיצת מדרגה, ככל שתהיה.

מאמצי השיווק של הבורסה הם גם כלפי חברות ההייטק הגדולות שלא נסחרות פה, במטרה שיהיו דואליות, וגם כלפי חברות ושותפויות השקעה בהייטק קטנות יותר.
כך למשל, לאחרונה יצאה הבורסה בקמפיין גדול למשיכת חברות הייטק גדולות, כשהיא התמקדה בחברת מאנדיי. חברה זו, על פי דיווחים, שוקלת אף היא את עניין הפיכתה לחברה ציבורית.

מהבורסה נמסר בתגובה כי "הנהלת הבורסה מקיימת כל העת פגישות עם נציגי החברות הציבוריות והפרטיות במשק, וזאת כחלק מהשיח השוטף והדיאלוג הפתוח של הבורסה בשנים האחרונות". מ-NSO לא התקבלה תגובה.

סייבר התקפי שזוכה לתשומת לב

חברת NSO היא מחברות הסייבר הישראליות המוכרות ביותר. החברה נוסדה ב-2010 על ידי עמרי לביא, שלו חוליו וניב כרמי, והיא מייצרת בין היתר מערכות סייבר התקפי. הכלי המפורסם ביותר של NSO הוא "פגאסוס", מערכת המסווגת ככלי ביטחוני שמאפשר לפרוץ לטלפונים חכמים ולהאזין להם בסתר.

ב-2014 נרכשו 70% ממניות החברה על ידי קרן הפרייבט אקוויטי פרנסיסקו פרטנרס, במחיר ששיקף לחברה שווי של כ-130 מיליון דולר. חמש שנים לאחר מכן, רכשו מייסדי החברה את חלקם בחזרה יחד עם קרן הפרייבט אקוויטי האירופית נובלפינה. לפי הערכות שפורסמו בזמנו, העסקה בוצעה לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד דולר.

שמה של חברת NSO נקשר בפרשיות בינלאומיות רבות בעברה’ ובימים אלה מנהלת מאבק משפטי מזה כשנה נגד פייסבוק. זאת, לאחר שפייסבוק טענה נגדה כי טכנולוגיה של החברה אחראית לפריצה של 1,400 חשבונות ווטסאפ. NSO מצידה מכחישה מכל וכל מעורבות במעקבים כאמור.

ב-NSO כ-800 עובדים והיא הקימה לאחרונה שלוחה בערבה, כאשר לפי הערכות בשוק הכנסותיה אף מסתכמות בכ-400 מיליון דולר לשנה. 

שלו חוליו

מייסד ומנכ"ל NSO • בן 40, נשוי + 3 • את החברה הקים ביחד עם ניב כרמי ועומרי לביא • האחרון נחשב לחבר הנפש שלו עוד מימי בית הספר היסודי "חוגים" בחיפה • בשירותו הצבאי היה קצין בפיקוד העורף

NSO

נוסדה ב-2010 • מייצרת מוצרי סייבר, שהידוע בהם הוא תוכנת פגסוס - תוכנה המסווגת ככלי ביטחוני, המאפשרת לאסוף מידע מודיעיני מטלפונים ניידים • החברה משווקת מוצרים לגורמי ביטחון בישראל ובעולם • החברה יושבת בהרצליה ומעסיקה למעלה מ-700 עובדים