גרמניה מחמירה הסגר: תגביל תנועת תושבים במוקדי התפרצות

בין השאר, תיאסר התנועה מעבר לרדיוס של 15 ק"מ לתושבים במוקדי התפרצויות קורונה משמעותיות במדינה, החנויות הלא-הכרחיות ימשיכו להיות סגורות והלימודים יתנהלו באופן מקוון בלבד • הממשלה הגרמנית מנמקת את הצעדים החדשים, בין השאר, בחשש מפני התפשטותה של המוטציה הבריטית

גרמניה - ברלין / צילום: שרון בק
גרמניה - ברלין / צילום: שרון בק

ממשלת גרמניה ומדינות המחוז החליטו היום להחמיר את הסגר ואת ההגבלות המוטלות על החיים הציבוריים במדינה, ולהאריך את תוקפם עד סוף ינואר לפחות. בין השאר, תיאסר התנועה מעבר לרדיוס של 15 ק"מ לתושבים במוקדי התפרצויות קורונה משמעותיות במדינה - מקומות בהם נרשמו יותר מ-200 מקרים למאה אלף תושבים בשבוע. בנוסף, החנויות הלא-הכרחיות ימשיכו להיות סגורות, הלימודים יתנהלו באופן מקוון בלבד ויצומצמו עוד יותר ההתקהלויות המותרות.

זו הפעם הראשונה שבה גרמניה כמדינה מגבילה את התנועה של תושביה כחלק מהמאבק במגפה, אך כבר כיום בסקסוניה תקף החוק האוסר נסיעה מעבר לרדיוס של 15 ק"מ. הצעד יהיה תקף באופן מיידי לתושבי כ-60 אזורים בגרמניה - בעיקר בסקסוניה ובבוואריה - שבהם מספר המקרים גבוה במיוחד. בברלין עומד שיעור התחלואה על כ-100 מקרים למאה אלף תושבים בשבוע האחרון. צעד זה יצטרף לצעדים שהוכרזו לפני שלושה שבועות, ויהיה תקף לפחות עד ה-31 בינואר. צעד נוסף שאומץ הוא אישור להיפגש רק עם אדם אחד נוסף מחוץ למשק הבית.

הממשלה הגרמנית מנמקת את הצעדים החדשים, בין השאר, בחשש מפני התפשטותה של המוטציה הבריטית שנחשבת על ידי הרשויות בבריטניה כאחראית לזינוק במספר המקרים בממלכה המאוחדת במדינה. ההחלטות לגבי גרמניה התקבלו בישיבה מקוונת שהחלה בצהריים המאוחרים בין 16 ראשי ממשלות מדינות המחוז של גרמניה יחד עם הממשלה הפדרלית, בראשות הקאנצלרית אנגלה מרקל.

"הקאנצלרית וראשי ממשלות מדינות המחוז מבקשים בדחיפות מכל התושבים להפחית את מספר המפגשים למינימום האפשרי בשלושת השבועות הקרובים, ולהישאר בבית כמה שיותר", נכתב בהחלטה. מרקל עצמה הודיעה על הצעדים במסיבת עיתונאים הערב.

בישיבה דנו הנוכחים גם בכישלון של גרמניה להשיג מספיק חיסונים לאוכלוסייה. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הציעה לכנס ישיבת חירום בניסיון לדאוג לייצור של חיסונים נוספים בחודשים הקרובים. לפי דיווח מרוסיה, הקאנצלרית אף דנה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בייצור משותף של חיסונים לקורונה, אולם הדיווח לא אומת על ידי ברלין.

נציגים בכירים מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) מתחו ביקורת ישירה על שר הבריאות ממפלגתה של מרקל (CDU), יינס שפאן, וביקורת נשמעה אפילו מתוך האיחוד הנוצרי-סוציאלי מבוואריה (CSU) כלפי המפלגה אחות. מעמדו של שפאן בדעת הקהל הולך ומידרדר - מכוכב המפלגה שהוביל התמודדות טובה עם המגיפה למי שאחראי, לפחות בעיני התקשורת הגרמנית, ל"מחדל החיסונים", כפי שהוא מכונה עכשיו.

לפי העדכונים האחרונים, עד ה-16 בפברואר תקבל גרמניה בסך הכל כ-5.3 מיליון חיסונים משותפות "ביונטק-פייזר" ולאחר מכן תקבל מהחברות 670 אלף מנות חיסון בשבוע, הרבה פחות מהנדרש כדי לעמוד ביעד של חיסון 60% מהציבור עד הקיץ. עם זאת, מנכ"ל החברה הגרמנית הבטיח להגדיל את יכולת הייצור כך ש"עד הקיץ כולם יוכלו לקבל חיסון".