דיווחים סותרים באשר לסגירת מוסדות הלימוד החרדיים בסגר

מוסדות הלימוד החרדים, ובעיקר תלמודי התורה והישיבות המקבילות לתיכונים שאינן פנימיות, ימתינו להנחיות הרבנים שיינתנו בהתאם לרמת התחלואה בהם או בישוביהם • מאות מאנשי חסידות תולדות אברהם יצחק חגגו אתמול בחתונה, עוד חתונה המונית של אחת מהחסידויות התקיימה בבני ברק

בני ברק עסקים סגורים סגר 3 / צילום: כדיה לוי
בני ברק עסקים סגורים סגר 3 / צילום: כדיה לוי

דיווחים סותרים באשר להנחיות הרבנים על סגירת מוסדות הלימוד החרדיים. מטעמו של הפוסק העיקרי, הרב חיים קנייבסקי, שהשפעתו בעיקר על הליטאים, לא נמסרו הנחיות ברורות. אתמול אחר הצהריים, לאחר פגישה עם ראש עיריית ירושלים משה ליאון, נאמר בשמו כי התיר את סגירת מערכת החינוך החרדית בבירה בשל התחלואה הגבוהה ולפי בקשת ליאון.

בערב טענו מקורבים לרב כי אין מדובר בהנחיה גורפת אלא פרטנית לכל בית ספר או מקום ישוב. וכך, לפיהם, הורה אחר כך למנהל תלמוד תורה בירושלים שלא לסגור את המקום, למרות הנחיות הממשלה. מקורב לבית הרב טען כי מנהל המקום אמר שאין תחלואה במקום, והם שומרים על הנחיות הפרדה קפדניות. בגלובס פרסמנו אמש כי היתר לסגירה מטעם הרבנים החרדים הבכירים ניתן גם לראש מועצת קרית טלזסטון אברהם רביץ בשל תחלואה גבוהה בישוב החרדי בהרי ירושלים.

מהדברים עולה כי מוסדות הלימוד החרדים, ובעיקר תלמודי התורה והישיבות המקבילות לתיכונים שאינן פנימיות, ימתינו להנחיות הרבנים שיינתנו בהתאם לרמת התחלואה בהם או בישוביהם. יצוין כי בין הרבנים יש חילוקי דעות בנושא, ומקצתם מקבלים את הגישה של סגירה בהתאם להנחיות, בעיקר כשההידבקות במוסדות החינוך החרדים מהירה ונפוצה במיוחד.

בקרב החסידים המצב שונה מחסידות לחסידות. בחצר גור מקפידים מאוד, ובין השאר הכינו תוכניות לימוד לילדי החסידות בבתים. לעומתן, בחצרות אחרות כמו בעלז אין הכרח שההגבלות יישמרו.

הבעיה חמורה בחסידויות הקיצוניות כמו תולדות אברהם יצחק, שלפי דיווח של העיתונאי ישראל פריי מאות מאנשיה חגגו אתמול בחתונה בתוך מבנה בביתר עילית. עוד חתונה המונית של אחת מהחסידויות התקיימה בבני ברק.

בצד של החרדים המזרחיים לעומת זאת, צפויה הקפדה על הסגירה. ראש מועצת חכמי התורה הרב שלום כהן הורה אמנם לשרים דרעי ואביטן להימנע בהצבעה על הסגר, אבל הודיע שמדובר בצעדים המתחייבים בשל פיקוח נפש.