בדרך למהפך בסנאט האמריקאי: מועמד דמוקרטי אחד ניצח בג'ורג'יה, השני מוביל בקרב צמוד

רק 3% מן הקולות עדיין לא נמנו • רשתות טלוויזיה הכריזו על ניצחון אחד הדמוקרטים, כוהן דת שחור. הדמוקרט השני, עיתונאי יהודי צעיר, מוביל בהפרש קטן • ה"ניו יורק טיימס" נותן הסתברות של 95% לנצחון דמוקרטי, שיעניק שליטה קריטית בסנאט למפלגתו של ג׳ו ביידן

המנצח במירוץ לסנאט, רפאל וורנוק / צילום: Warnock for Georgia
המנצח במירוץ לסנאט, רפאל וורנוק / צילום: Warnock for Georgia

המערכת הפוליטית האמריקאית מכוססת את ציפורניה. המירוץ הכפול במדינת ג׳ורג׳יה, שיכריע את גורל הסנאט של ארה"ב, מתקרב להכרעה. ב-2 לפנות בוקר, שעון החוף המזרחי, 9 בבוקר בישראל, שני הדמוקרטים עברו ליתרון. דמוקרט אחד הוביל בהפרש של קצת יותר מ-40,000 קולות מתוך 4.4 מיליון; הדמוקרט השני הוביל בהפרש של כמעט 13,000 קולות. רק 2% מן הקולות עדיין לא נמנו, אבל נראה שרובם באים מאזורים הנוטים אהדה לדמוקרטים.

הסטטיסטיקאים של ה'ניו יורק טיימס' מעמידים את הסתברות נצחונם של הדמוקרטים על סביבות 95%. זה פחות מ-100%, אבל זו הסתברות גבוהה למדי. הרפובליקאים מודאגים. הם עומדים לאבד את הרוב שלהם בסנאט לאחר שש שנים. אחד הדמוקרטים, כוהן הדת רפאל וורנוק, כבר הכריז ניצחון, ב-12:40 לפנות בוקר (7:40 בישראל). השני, העיתונאי ג'ון אוסוף, אמר שהוא מניח כי ינצח.

התמונה תתבהר לכל המוקדם ב-2 לפנות בוקר (9 בישראל), או אולי רק בחצי היום (7 בערב בישראל); או, אם ההפרש יהיה קטן במיוחד, רק בעוד יום, או יומיים. בשעת לילה מאוחרת נמסר על "בעיה טכנית" במניין הקולות במחוז שרוב בוחריו הם דמוקרטיים.

מחוץ לעיכוב הזה, הנוגע לקצת פחות מ-20,000 קולות, ג׳ורג׳יה מונה את הקולות במהירות גדולה בהרבה מזו של מוצאי יום הבחירות לנשיאות. אז הספירה פסקה ב-11 בלילה, כאשר הכף נטתה לטובת דונלד טראמפ. כאשר התחדשה, ג׳ו ביידן עבר ליתרון זעיר, ולא שמט אותו. בעיני הנשיא ותומכיו, ההפרש של 11 היה הפרש נצחונו; ההפרש של יום המחר היה הפרש "הזיוף הגדול" של תבוסתו. הפעם, הממונים (הרפובליקאיים) על תהליך הבחירות בג׳ורג׳יה משתדלים להקדים ולנקות את השולחן.

אם יתממשו ההסתברויות, והדמוקרטים יזכו בשני מושבי הסנאט, הם ישוו את מספר מושביהם לזה של הרפובליקאים. החוקה קובעת, כי במקרה של תיקו בסנאט, קולו של סגן הנשיא המכהן הוא המכריע. החל מ-20 בינואר, סגנית הנשיא תהיה קמילה האריס הדמוקרטית.

"קולו של סגן הנשיא" אינו צריך להינתן מדי יום ביומו. האפקט החשוב ביותר שלו הוא בחירת מנהיג הסנאט ויושבי ראש ועדותיו. בשיטה האמריקאית, הרוב, קטן כאשר יהיה, גורף את כל הקופה. אם הדמוקרטים יגיעו ל-50, תהיה להם שליטה מלאה בסדר היום של הסנאט.

אפשר לשער ללא קושי את אנחת הרווחה שתיפלט מחזהו של הנשיא המיועד ביידן. רוב רפובליקאי יוכל לדחות את מועמדיו המועדפים לכהונות בכירות בקבינט ומחוצה לו. רוב כזה יכול גם לא רק לדחות חוקים של הממשל, אלא לסרב אפילו להעמידם להצבעה.

אם הדמוקרטים ינצחו בבחירות האלה, מנהיג הסנאט יהיה צ׳אק שומר ממדינת ניו יורק. הוא מוציא-ומביא ותיק מאוד בוושינגטון. הוא נבחר לבית הנבחרים מטעם מחוז בברוקלין ב-1981, ונבחר לייצג את כל מדינת ניו יורק סנאט ב-1998. הוא נעשה מנהיג המיעוט הדמוקרטי ב-2016. הוא יהיה המנהיג היהודי הראשון מאז ומעולם של הסנאט, עם רקורד פרו-ישראלי רב שנים.

שומר יהיה חייב את מנהיגותו למנצחי מפלגתו מג׳ורג׳יה, אם אמנם ינצחו. זה זוג מעניין ביותר: כוהן דת שחור בן 51, רפאל וורנוק, ועיתונאי יהודי בן 33, ג׳ון אוסוף. איש מהם מעולם לא שימש בכהונה נבחרת.

וורנוק בא מאחת הכנסיות השחורות המפורסמות ביותר באמריקה, זו שבה כיהן ד"ר מרטין לותר קינג, עד רציחתו, ב-1968.

אשר לאוסוף, מספיק לציין שעד זה לא כבר, הביוגרפיה המקוונת היחידה שלו היתה באתר הסרטים imdb.com. הוא זינק אל התודעה הציבורית ב-2017, כאשר התמודד על מושב בקונגרס זמן קצר לאחר שדונלד טראמפ הושבע לנשיא. הוא אמנם הפסיד, אבל בהפרש לא גדול, ובמרוצת התמודדותו נעשה גיבור תנועת "ההתנגדות" לטראמפ.