בנק ישראל: הקורונה הביאה לזינוק בתביעות בביטוחי האשראי

על פי נתונים שהציג היום בנק ישראל "ממרץ עד יוני עלה משמעותית מספר העסקאות שבהן הקונה פיגר בתשלום, ובכ-70% מאותן עסקאות עדיין דווח על פיגור גם בסוף חודש אוקטובר"

נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק
נגיף הקורונה / צילום: שאטרסטוק

"בעקבות משבר הקורונה ועל רקע עליית הסיכון הקטינו החברות לביטוח אשראי את הכיסוי הביטוחי שהן מספקות בגין עסקאות וסחר חוץ, ואף הפסיקו באופן גורף לספק כיסוי ביטוחי בענפים מסוימים שנפגעו קשות מהמשבר, כגון ענפי התעופה והמלונאות". כך מגלה היום בנק ישראל במסגרת פרק מתוך דוח היציבות הפיננסית שפרסם, ושבו הוא מסייג ומגלה כי הערבות שהמדינה העמידה לטובת הרחבת היצע ביטוחי האשראי, הובילה לתיקון "כלפי מעלה". עם זאת, הבנק המרכזי מצא כי "הכיסוי הביטוחי טרם חזר לשיעורים שנרשמו לפני המשבר".

על פי נתונים שהציג היום בנק ישראל ביחס לפעילות ביטוחי האשראי לטווח קצר, שניתנים על ידי כלל ביטוח אשראי, בססח וקופאס, "ממרץ עד יוני עלה משמעותית מספר העסקאות שבהן הקונה פיגר בתשלום, ובכ-70% מאותן עסקאות עדיין דווח על פיגור גם בסוף חודש אוקטובר". דבר זה מהווה עוד אישוש לפגיעה, הברורה והידועה, בכלכלות המקומית והעולמית.

בבנק ישראל מציינים כי "ביטוח אשראי נועד לבטח את הספקים בעסקאות שבהן הלקוחות אינם משלמים תמורת הסחורה לאחר קבלתה", כשלקוחות החברות הללו הם יצואנים וגם ספקים מקומיים, שמגינים על עצמם בין היתר בעיקר מסיכון מסחרי שמתממש כאשר לקוח שלהם (של המבוטחים) נקלע לחדלות פירעון או לקושי כלכלי ואינו משלם את התמורה במשך תקופה שהוגדרה מראש מיום הפירעון המוסכם.

לדברי כלכלני הבנק המרכזי "פעילותן של החברות לביטוח אשראי במחצית השנה האחרונה יכולה לתת אינדיקציה להשלכות הכלכליות של משבר הקורונה". ומהן האינדיקציות הללו? "במחצית הראשונה של שנת 2020 נרשם זינוק של למעלה מ-70% בתשלומים ושינוי בהתחייבויות - התביעות בפועל פלוס ההפרשות של החברות לביטוח אשראי לתביעות עתידיות - ביחס למחציות הראשונות של חמש השנים האחרונות".

בבנק ישראל מסבירים כי "זינוק זה מלמד כי החברות לביטוח אשראי צופות גידול משמעותי של תשלומי התביעות למבוטחים שלא יקבלו את התשלומים מלקוחות שנקלעו לקשיים" כשהם מציינים בנוסף כי "לאחר מספר שנים של עלייה ביחס בין הפרמיות לתביעות ירד יחס זה במחצית הראשונה של 2020 ירידה משמעותית". כלומר, 2020 הייתה השנה שבמהלכה "ירד הגשם" שלקראתו היצואנים והספקים רכשו את מטריית הביטוח אשראי בשנים שקדמו. וזה לא נכון רק לישראל, כשבבנק המרכזי מוסיפים בהקשר זה כי "הערכות אלו מקבלות חיזוק גם מדיווחיהן של חברות בין-לאומיות לביטוח אשראי".

וכיצד זה משפיע על חברות ביטוחי האשראי הישראליות, מהמגזר הפרטי? בתחילת אפריל פרסמה חברת דירוג החוב הבינלאומית מודי'ס כי הותירה את הדירוג של שלוש החברות שפועלות בתחום זה בישראל ללא שינוי תוך שהורידה את אופק הדירוג של כלל ביטוח אשראי ושל קופאס מחיובי לשלילי. הדירוג של בססח נותר באופק יציב.