לראשונה מפרוץ הקורונה גדלים הסיכויים להשבתת ענף הבנייה

אם עד כה ענף הבנייה הוחרג מהשבתה והוכרז כחיוני מתרבים הסיכויים כי בסגר שעומד להיכנס לתוקף בסוף השבוע הזה גם ענף הבנייה יושבת • ההכרעה בנושא תתקבל על ידי ראש הממשלה נתניהו ושר הבינוי ליצמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם לראשונה מפרוץ מגפת הקורונה ענף הבנייה יושבת וייכלל בענפים שכלולים בסגר הקרוב שייכנס לתוקף בסוף השבוע? נכון לרגע זה הסיכויים לכך גדלים, זאת לאור עמדת גורמי רפואה שלטענתם הדבקות רבות בוצעו במעברי הגבול.

מנגד שר השיכון והבינוי, יעקב ליצמן, מתנגד להשבתת הענף. בהודעה שפרסם ליצמן הוא סיפר כי הערב (ד') "שוחח הערב עם ראש הממשלה בנוגע לחשיבות הקריטית שבהמשך פעילות ענף הבנייה במהלך הסגר". מהודעתו עולה כי במהלך השיחה הסביר ליצמן כי, "משמעות השבתה מלאה של הענף הינה בבחינת אובדן שווי השקעות בשווי של למעלה משבעה מיליארד שקלים וסיכון לפגיעה קשה במצבם הכלכלי של מאות אלפי עובדים בענף ובתעשיות תומכות. המשך העבודה בענף הבנייה בהתאם לתקנות שהותקנו עד כה - על כל התעשיות התומכות בו - ובתוך כך יישום המתווה המאושר לכניסת פועלים פלסטינים לתקופה ממושכת, ימנעו פגיעה נוספת בכלכלה הישראלית ובמאות אלפי הישראלים הנסמכים על המשך פעילות הענף לפרנסתם", נכתב בהודעת לשכתו.

נציין כי בכל הסגרים הקודמים ענף הבנייה כאמור לא הושבת, וזאת מתוך כוונה של הממשלה לאפשר את המשך הפעילות של הענף שמעסקים באופן ישיר ועקיף כ-400 אלף עובדים. לפי נתונים שפרסם משרד הבינוי "היקף הפעילות של ענף הבניה והתשתיות עומד על 6.4% מהתוצר, שהם 82 מיליארד שקל בשנה".

למרות החרגת הענף, הוא סובל מכרסום מתמשך בפעילות. לפי הנתונים של משרד השיכון שהועברו למשרד ראש הממשלה, ונועדו להבהיר את חשיבות המשך הפעלתו, קיימת כבר כעת ירידה חדה של כשליש, בהתחלות בנייה ברבעון השני של 2020, בהשוואה לרבעון השני דאשתקד. וכי קיימת ירידה של כ-40% בהשקעות בתקופת זמן זו (צמצום של 4 מיליארד ש"ח לעומת הרבעון המקביל) וצמצום של כ-18% בכוח העבודה, בעיקר בקרב עובדי המקצועות הרטובים - ישראלים ופלסטינים.

לפי הודעתו של ליצמן, "רה"מ ושר הבינוי סיכמו כי הנושא יוכרע בהקדם בשים לב לחשיבותו של הענף".