מרצ ביטלה את הפריימריז, דני יתום השיק את מפלגתו ובצלאל פתח את תנועת הציונות הדתית

ועידת מרצ אישרה ברוב של כמעט 80% את הצעת היו"ר ניצן הורוביץ לבטל את הבחירות המקדימות לראשות המפלגה ולרשימה לכנסת הבאה • חבר הכנסת לשעבר דני יתום הקים את מפלגת הוותיקים • בצלאל סמוטריץ' הכריז על הקמת תנועת הציונות הדתית ופתיחת שורותיה לציבור הרחב

ניצן הורוביץ. הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
ניצן הורוביץ. הצעות החוק לפיזור הכנסת צפויות לעלות בדקות הקרובות / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

ועידת מרצ אישרה ברוב של כמעט 80% את הצעת היו"ר ניצן הורוביץ לבטל את הבחירות המקדימות לראשות המפלגה ולרשימה לכנסת הבאה, וכן אישרה את הרשימה כפי שהציע.

על פי הוראת השעה שאושרה בוועידה, רשימת מרצ לכנסת ה-24 זו הרשימה שעימה תרוץ מרצ, והיא כוללת אחרי היו"ר הורוביץ ותמר זנדברג, את ח"כ יאיר גולן שהצטרף למפלגה לאחרונה, לאחר שרץ קודם לכן ברשימה המשותפת עם שבה היו שותפות מרץ העבודה והמחנה הדמוקטי. אחריו הוצבה המועמדת הערביה החדשה, ג׳ידא רינאווי-זועבי שנכנסה במקומו של הח"כ שפרש אילן גילאון, ואחריה עיסאווי פריג׳ מוסי רז ומיכל רוזין במקום השביעי.

יו"ר מרצ, הורוביץ הבטיח כי מרצ תהיה גורם מכריע בתהליך הפוליטי אחרי הבחירות, "הבחירות הקרובות הן דרמטיות ויביאו לסיום כהונת נתניהו. מרצ תהיה גורם מכריע בתהליך הפוליטי לאחר הבחירות. אני שואף לכך שמרצ, המפלגה הכי ראויה, תיטול חלק בשלטון. יש לנו עמדות מגובשות, חזון, ואת הדרך הכלכלית-חברתית הנכונה והמתאימה ביותר למשבר שישראל נמצאת בו. מרצ תשקול את כל האפשרויות, ותפעל על פי המטרות והערכים של שיוויון, חופש ושלום".

הוא מתח ביקורת על המפלגות החדשות: ״אנחנו רואים מפלגות אווירה חדשות שצצות כפטריות אחרי הגשם, ללא שום זהות רעיונית ברורה, ובסוף עלולות לשבת עם נתניהו. במקביל, אנחנו רואים אנשים שלפני רגע הכשירו את הנאשם מבלפור וישבו בממשלתו, מקפצים לאופוזיציה ומתקבלים עם שטיח אדום על ידי לפיד וחולדאי. אצלנו זה לא יקרה, עבורנו כל האנשים האלה נושאים אות קלון".

דני יתום הקים את מפלגת הוותיקים

קודם לכן הערב הכריז ח"כ לשעבר דני יתום על הקמת מפלגת הוותיקים וכך פתח את הצהרתו: "קוראים לי דני, אני בן 75 ואני מתבייש, נמאס לנו להתבייש בגיל שלנו, נמאס לנו להתבייש ביחס שלכם כלפינו, נמאס לנו להתבייש. מתוך בושה, מתוך דאגה ובעיקר מתוך ראיית טובת המדינה, לטובת דור הוותיקים אנחנו משיקים היום את מפלגת וותיקי ישראל. המילה זקן הפכה למילת גנאי". ליתום הצטרפו הפרופסור אסא כשר, השדרנית אשת קול ישראל בעבר פאר לי שחר ופרופסור רבקה לזובסקי.

עוד בפוליטיקה, ח"כ בצלאל סמוטריץ' בצעד שנראה כהתרסה מול נפתלי בנט וימינה הכריז על הקמת תנועת הציונות הדתית ופתיחת שורותיה לציבור הרחב. הוא פנה לדתיים לאומיים, לחרדים למסורתיים ולחילונים והבטיח כי תהיה זו תנועה שתקיים בחירות מקדימות וראשיה יצטרכו לקבל את אמון תומכיהם. לצעד הזה משמעות סמלית בעיקרה שכן המו"מ עם נפתלי בנט על הרכב הרשימה המשותפת עם ימינה נמשך, ובמקביל גם בחירות בבית היהודי שאותה עוזב השר רפי פרץ.