שרת התחבורה איליין צ׳או התפטרה הלילה לאחר האירועים האלימים בקפיטול

עוזרים בכירים בבית הלבן התפטרו הלילה לאחר ניסיונות הפריצה לקפיטול • היועצת הבכירה לגברת הראשונה מלניה טראמפ, סטפאני גרישם, הייתה הראשונה להודיע על התפטרותה • גל העזיבות, ביחד עם הגינוי שספג טראמפ מממקורביו, מצטרפים לכדי דחייה ברורה של התנהגות הנשיא במה שמסתמן כשפל של כל שנותיו בתפקיד

חברי בית הנבחרים עוזבים את האולם לאחר שתומכי טראמפ ניסו לפרוץ פנימה / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
חברי בית הנבחרים עוזבים את האולם לאחר שתומכי טראמפ ניסו לפרוץ פנימה / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

כיממה לאחר תחילת האירועים האלימים, הודיעה שרת התחבורה איליין צ׳או, על פרישתה. בשלב הזה צ׳או היא חברת הקבינט של טראמפ הראשונה שעושה כך.

עוזרים בכירים רבים בבית הלבן התפטרו היום בעקבות האלימות שפרצה בגבעת הקפיטול, לאחר שתומכיו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ ניסו לפרוץ לבניין הקונגרס בעידודו. התפטרויות נוספות צפויות בימים הקרובים, כך על פי גופי התקשורת בארה"ב.

גל העזיבות, ביחד עם הגינוי שספג טראמפ מממקורביו, מצטרפים לכדי דחייה ברורה של התנהגות הנשיא במה שמסתמן כשפל של כל שנותיו בתפקיד.

היועצת הבכירה לגברת הראשונה מלניה טראמפ, סטפאני גרישם, הייתה הראשונה להודיע על התפטרותה. גרישם הייתה בעבר דוברת הבית הלבן. בהודעה של גרישם לא הוזכרה באופן ספציפי האלימות מיום רביעי, אך דווח שזו הייתה הסיבה להתפטרותה.

זמן קצר לאחר מכן הודיעה סגנית הדוברת שרה מתיוס על התפטרותה. "כמישהי שעבדה במסדרונות הקונגרס, מה שראיתי היום חרה לי מאד", כתבה מתיוס בהודעה. "הריני מודיעה על פרישה מתפקידי באופן מידי. האומה שלנו זקוקה להעברת שלטון מסודרת". אחריהן, מזכירת העניינים החברתיים בבית הלבן, ריקי ניסטה, הודיעה על עזיבת התפקיד.

בלומברג דווח הבוקר (ה') שגם סגן היועץ לביטחון לאומי, מתיו פוטינגר, הודיע שהוא עוזב את התפקיד: "היה לי לכבוד לשרת בממשל טראמפ ואני גאה במדיניות שהובלנו".

יועצים בכירים נוספים שוקלים לפרוש

יועצים בכירים נוספים השוקלים לפרוש כוללים את היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריאן, אשר מוקדם יותר ביום רביעי צייץ את תמיכתו בסגן הנשיא מייק פנס, לאחר שזה אמר כי הוא לא יכול לדחות באופן חד צדדי את בחירת האלקטורים, כפי שטראמפ דרש ממנו מספר פעמים בימים האחרונים ואף הפעיל עליו לחץ פומבי לעשות כך.

ברשת NBC דווח שגם שרת התחבורה, איליין צ'או, שוקלת לפרוש. צ'או נשואה למנהיג הרוב בסנאט מיטש מקונל, שבעצמו נשא נאום חריף בסנאט עוד בטרם האירועים האלימים נגד המהלכים שהנהיג טראמפ בניסיון להיאחז בכיסא העור בחדר הסגלגל בבית הלבן.

לאחר שבועות רבים בהם טען טראמפ, באופן בלתי מבוסס, שזכה בבחירות בנובמבר ושהן "נגנבו" ממנו והיו "מזויפות", אלפים מתומכיו צבאו בליל רביעי על וושינגטון, באותו היום בו הקונגרס היה צפוי לאשר את בחירת חבר האלקטורים ובכך לקבוע שהנשיא הבא יהיה ג'ו ביידן.

טראמפ: "לא תזכו במדינה באמצעות חולשה - אתם צריכים להראות כוח"

בעצרת שערך טראמפ בפארק הנמצא לא רחוק מהבית הלבן, שילהב הנשיא את אש הקונספירציה ועודד את תומכיו לצעוד לגבעת הקפיטול ולהשמיע את קולותיהם. "לעולם לא תזכו במדינה שלנו בחזרה באמצעות חולשה", אמר טראמפ. "אתם צריכים להראות כוח ולהיות חזקים. אנו באים לדרוש שהקונגרס יעשה את הדבר הנכון ויספור רק את האלקטורים אשר הציגו מועמדותם באופן חוקי".

"אני יודע שכל מי שנמצא כאן יצעד תיכף לגבעת הקפיטול על מנת להשמיע את קולותיכם, באופן מסודר ופטריוטי", הוסיף.

ואכן, זמן קצר לאחר מכן, עשרות אלפי תומכי טראמפ הציפו את גבעת הקפיטול במספרים גדולים לאין שיעור ממספר השוטרים, שתפקידם להגן על מוסדות האומה האמריקאית. סגן הנשיא פנס, מחוקקים רבים ועיתונאים פונו מהמבנה למקום מבטחים. במהלך המהומות, נורתה ונהרגה אישה אחת ועוד שלושה נהרגו מאוחר יותר מפצעים.

בכירים מכהנים ובכירים לשעבר בבית הלבן דחקו בטראמפ לקרוא למפגינים לסגת או לגנות את האלימות. לאחר שני ציוצים בהם קרא לסדר, אשר עוזריו אמרו שאינם מספיק חריפים, ועוד ציוץ נגד סגן הנשיא פנס, טראמפ הוציא סרטון וידאו בו לא גינה את האלימות אך אמר לתומכיו "לחזור הביתה", תוך שהוא מוסיף להטיל ספק בתוצאות הבחירות.

חברי קבינט שוקלים להדיח את טראמפ על בסיס התיקון ה-25

"אלה היו בחירות מזויפות, אך אנו לא יכולים לשחק לידי האנשים האלה", אמר, במלים ששוב גיבו את הקונספירציה שהובילה לאלימות לכתחילה. "אנו חייבים שיהיה לנו שקט. אז לכו הביתה. אנו אוהבים אתכם. אתם מאוד מיוחדים. ראיתם מה קורה. אתם רואים איך מתייחסים לאחרים שהם כל כך רעים ומרושעים. אני מבין איך אתם מרגישים. אבל לכו הביתה ולכו בשלום".

לטראמפ נשארו רק שבועיים בתפקיד, אך מאורעות יום רביעי העלו את השאלה האם לא יהיה עדיף להדיח אותו לפני סוף הקדנציה. ברשת CBS דווח שבקרב חברי הקבינט, נערכו דיונים ראשוניים על הפעלת התיקון ה-25 - על פיו רוב של בכירים בקבינט יחד עם סגן הנשיא יכולים להדיח את טראמפ מתפקידו.

כמה דמוקרטים נתנו גיבוי להליך הדחה בסנאט, אך מנהיגי המפלגה הדמוקרטית לא מאמינים שיהיה סיכוי להעביר הדחה כזו בסדר הזמנים הקצר לפני סוף הכהונה, וכמו כן לא ברור אם התמיכה של סנאטורים רפובליקאים במהלך כזה תהיה מספקת.