לא ניגפו: בסיכום שנה חזקה לחברות הישראליות בוול סטריט, מדד גלובס-פרומתאוס היכה את מדדי הייחוס ועלה 46.7%

מדד הישראליות בולט על רקע עלייה של 43.6% במדד נאסד"ק וירידה של 3% במדד ת"א-125 • תת-מדד הטכנולוגיה עקף גם הוא את מדדי הייחוס, עם נסיקה של 68.3% • ומה קרה בחודש שעבר? המדד טיפס ב-10.9%, כפול כמעט מהעלייה בנאסד"ק ופי שלושה מת"א-125

מעבדה של ארקטורוס, המפתחת חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock
מעבדה של ארקטורוס, המפתחת חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock

למרות מגפת הקורונה, שנת 2020 הייתה שנה חזקה לחברות הישראליות הנסחרות בארה"ב. מדד גלובס-פרומתאוס היכה את מדדי הייחוס, והוסיף לערכו 46.7%, לעומת עלייה של 43.6% במדד נאסד"ק, וירידה של 3% במדד ת"א 125.

גם תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עקף את מדדי הייחוס, עם נסיקה של 68.3%, לעומת עלייה של 37.6% ו־38.2% במדדי ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה, בהתאמה. מנגד, תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים, אשר הוסיף לערכו 19.3%, גבר אומנם על מדד ת"א ביומד, שעלה ב־18.3%, אך הציג תשואת חסר לעומת מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה, שהוסיף לערכו 25.7% ב-2020.

מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר ביצועי החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, החל את דרכו בינואר 2017. מאז הקמתו הוסיף המדד לערכו 99.5%, כאשר בתקופה זו מדד ת"א-125 עלה ב-22.3% ומדד נאסד"ק טיפס ב-139.4%.

רו"ח אלי מלכה, שותף בפרומתאוס וראש תחום מימון מורכב, מציין כי "תוצאות מדד גלובס-פרומתאוס מציגות פער גדול ביחס לתשואות במדד ת"א-125. ניתן להסביר זאת במשקל הקטן שיש לחברות טכנולוגיה במדד המוביל, וכתוצאה מכך גם את הנטייה של המוסדיים להשקעות בשווקים בחו"ל. יחד עם זאת, ייתכן שנראה תיקון בבורסה בת"א בחודשים הקרובים גם בענפים אחרים".

במהלך 2020 הצטרפו למדד מספר חברות ישראליות שהונפקו בוול סטריט, בהן JFrog, למונייד ואיילה פארמה. נכון לסוף השנה, המדד כולל 117 חברות.

בבחינה חודשית, החברות נסחרו בדצמבר בעליות שהובילו את מדד גלובס-פרומתאוס לעלייה של 10.9%. באותה תקופה מדד ת"א-125 ומדד נאסד"ק הוסיפו לערכם 3.6% ו־5.7%, בהתאמה.

 
  

תת-מדד הטכנולוגיה קפץ בדצמבר ב-13.6%

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה סיים את החודש בעלייה של 13.6%, לעומת עלייה של 5.1% במדד ת"א טכנולוגיה ושל 5.2% במדד נאסד"ק טכנולוגיה.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד בדצמבר ב-4.1%, בעוד שת"א ביומד נותר ללא שינוי ונאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה ב־4.5%.

Fiverr - החברה שמנייתה זינקה בצורה הבולטת ביותר השנה בתת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה היא פייבר, שהונפקה לראשונה בוול סטריט ביוני 2019, וכבר ביומה הראשון עלתה ב־90%. פייבר פיתחה פלטפורמת אונליין לחיבור בין פרילנסרים בקנה מידה קטן ובין צרכני הקצה. מניית פייבר זינקה ב-2020 בכ־730% וכעת היא נסחרת בשווי של 6.8 מיליארד דולר.

במהלך השנה גייסה החברה 120 מיליון דולר בהנפקת מניות ו־460 מיליון דולר באיגרות חוב להמרה. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסותיה בכ־134 מיליון דולר, צמיחה של 72% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההפסד הנקי החשבונאי (GAAP) הצטמצם ב־74% ל־6.7 מיליון דולר. לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה, עופר כץ, התקופה של מגפת הקורונה הקפיצה את החברה שנה קדימה. לאחרונה דיווחה פייבר על התרחבות לשווקים נוספים - ברזיל ומקסיקו.

קורנית דיגיטל - חברה נוספת בתת-המדד שמנייתה טיפסה השנה היא קורנית דיגיטל, העוסקת בפיתוח וייצור מכונות דפוס דיגיטליות להדפסה על טקסטיל. ב-2020 מנייתה טיפסה ב־160% לשווי של כ־3.9 מיליארד דולר. קורנית ממשיכה ליהנות ממגמת הצמיחה בשוק הדפוס הדיגיטלי, הנובעת מהגידול במכירות און-ליין ובביקוש למוצרי טקסטיל מותאמים אישית.

במהלך השנה רכשה קורנית את Custom Gateway, המספקת פתרונות תוכנה מבוססי ענן למודלים עסקיים של ייצור לפי דרישה. החברה הנרכשת תאפשר לה ערוץ ישיר ללקוחות הקצה ושליטה בכל שרשרת הערך. ברבעון השלישי של השנה הכנסות קורנית צמחו ב-21% לכ־57.4 מיליון דולר.

לקורנית יש הסכם שיתוף פעולה עם חברת אמזון, שבמסגרתו הקצתה לאמזון אופציות בתמורה להשקעה של כ־400 מיליון דולר בחברה, המיועדים לתמיכה בקווי המוצרים הקיימים ובפיתוחם של חדשים.

נובוקיור - נובוקיור, המפתחת טיפולים שמשבשים את צמיחתם של גידולים סרטניים, היא חברת הביומד בעלת שווי השוק הגבוה ביותר מבין חברות הביומד הישראליות שנסחרות בארה"ב. בשנה האחרונה עלתה מניית החברה ב־105%, והגיעה לשווי שוק של 17.6 מיליארד דולר.

חלק מהגידול המרשים נובע מאישור ה־FDA שקיבלה בחודש מאי לאחד מפיתוחיה לטיפול בסרטן ריאות נדיר, טיפול אשר יכול להיות מתאים לסוגים נוספים רבים של סרטן בעתיד. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 גדלו הכנסות נובוקיור ב־ 39%, והסתכמו ב־350 מיליון דולר. בנוסף, בחמשת הרבעונים האחרונים מדווחת החברה על רווח נקי חיובי.

ארקטורוס - אחת החברות הבולטות ביותר בתת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים השנה הינה חברת ארקטורוס שזינקה ב-299%, וכעת שווי השוק שלה הוא כ־1.1 מיליארד דולר. החברה, המפתחת תרופות מבוססות RNA ופועלת בחודשים האחרונים לפיתוח חיסון לנגיף הקורונה, חתמה מוקדם יותר השנה על חוזה עם משרד הבריאות הישראלי ועם סינגפור לאספקת החיסון.

מניית ארקטורוס צללה בימי המסחר האחרונים של השנה, ואיבדה יותר ממחצית משווייה, לאחר שפרסמה תוצאות ביניים מאכזבות יחסית של המחקרים הקליניים. החברה צופה להשלים את שלב 2 של הפיתוח בתחילת 2021, ולהתחיל את שלב 3 ברבעון השני.

 
  

"מגמת הגיוסים תימשך ב-2021"

משבר הקורונה, שפקד את העולם ברבעון הראשון של השנה, הכניס את מדינות העולם לסחרור מדיני וכלכלי. ב-2020 נקבע שיא כפול: הן של הירידה המהירה ביותר והן של העלייה (תיקון) המהירה ביותר במדדי המניות.

בפירמת פרומתאוס ייעוץ כלכלי סבורים ששנת 2020 מסתמנת כשנה שבה ההייטק הישראלי נפרד באופן סופי מהמשק בישראל, אבל לא מהמשק העולמי. ב-2020 רשמו חברות ההייטק המקומיות שיא גיוסי הון, בזכות הביקוש העצום לטכנולוגיות שתומכות במעבר לעבודה מהבית, מסחר מקוון, סייבר ועוד: 121 חברות גייסו כ־6.55 מיליארד דולר בשנת 2020 לעומת 68 חברות שגייסו כ־1.95 מיליארד דולר בשנת 2019.

בפרומתאוס מסבירים, כי התנועות בשוק ההון הן תוצר של התנאים החיוביים בשוק - התאוששות מהירה של מחירי המניות בארה"ב לאחר תקופה קצרה של שפל, העובדה שחלון הגיוסים פתוח הן להנפקות ראשוניות והן למשניות, ועבור החברות המנפיקות אג"ח - סביבת הריבית הנמוכה והעובדה ששוק החוב תומרץ על-ידי צעדים שנקט הבנק המרכזי בארה"ב.

עם זאת, ראוי להדגיש, כי עליית מדדי המניות לא לוותה בחזרת הכלכלה הריאלית לפעילות רגילה. לצד התאוששות והתקרבות מדדי המניות לרמתם טרם המשבר, הכלכלה הריאלית ממשיכה לסבול מקיפאון ושיתוק. תשומת הלב של המשקיעים עברה כצפוי לענף ההייטק, המאפשר קיום שגרה מסוימת באמצעים טכנולוגיים; לתחום הביומד, שבצל המשבר הבריאותי - שהפך במהרה למשבר כלכלי עמוק המותנה במציאת חיסון - החזיר לכותרות את קסמו; וכן לתחומים פודטק, אגרוטק, אנרגיה ירוקה ורכישות און-ליין. זאת לעומת תעשיות שלמות, כדוגמת תעופה, נדל"ן מסחרי, מלונאות, בידור ופנאי-חוץ, אשר "נעלמו" כליל וטרם שבו לפעילות עקב גזירת הריחוק החברתי.

אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום טכנולוגיה, אומר כי "סביר לצפות כי מגמה זו תמשיך גם ב-2021. הסנטימנט החיובי, שבו מצוי שוק ההון כיום, בצירוף סביבת ריביות אפסית והיעדר אלטרנטיבות להשקעה, מביאים לציפייה שבשנת 2021 תימשך מגמת הגיוסים. עם זאת, כל דחייה או עיכוב בהפצת החיסון לנגיף הקורונה, או הידרדרות במצב הבריאות העולמי, עלולים לשנות את הסנטימנט החיובי ולגרום, שוב, לחוסר ודאות שיביא לתנודות חריפות בשווקים". 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות