וול סטריט | פיצ'ר

המשקיעים לומדים לאהוב את העובדה שהקונגרס לא יהיה מפוצל

תגובת השוק לניצחון הדמוקרטי בג'ורג'יה מלמד שחלוקת הכוח בין המפלגות בוושינגטון כבר לא עוזרת למניות • התפיסה המסורתית היא שעדיף היה שהסנאט יהיה בשליטת רוב רפובליקאי וכך ירסן את בית הנבחרים בשליטת הדמוקרטים

חברי הקונגרס האמריקאי/ צילום :   רויטרס Jim Young
חברי הקונגרס האמריקאי/ צילום : רויטרס Jim Young

הקלישאה הישנה הקובעת כי משקיעים מעדיפים ממשלות מפולגות זקוקה לעדכון. המניות עלו ביום רביעי לאחר שהדמוקרטים זכו במושב אחד בסנאט בג'ורג'יה והיו צפויים לזכות בשני, אם כי המסחר נסגר לפני שהוכרז המנצח במרוץ השני, ניצחון שהעניק לדמוקרטים שליטה בסנאט. העלייה בבורסה סותרת את התובנה הידועה לפיה מניות מצליחות הכי טוב כאשר לפחות אחד מבתי הקונגרס נמצא באופוזיציה לנשיא, מצב המסכל שינויי מדיניות פתאומיים ודרמטיים העשויים לטלטל את השווקים.

מדד S&P 500 עלה ביום רביעי ב-0.6% והמדד התעשייתי של דאו ג'ונס עלה ב-1.4% לשיא חדש בסגירה, אם כי נמוך מהשיעור אליו הגיע מוקדם יותר באותו יום לפני שהחלה האלימות בוושינגטון. באופן ראוי לציון, תשואות על אגרות של משרד האוצר האמריקאי לעשר שנים עלו ב-0.075 נקודות ל-1.03%, שיקוף של הציפיות לצמיחה חזקה. זה נתון מעודד לבנקים ומוסדות פיננסיים אחרים, מפני שזה יאפשר להם להרוויח יותר על הלוואות והשקעות. בנק אוף אמריקה ו-וולס פארגו, שניים מהמלווים הגדולים בארה"ב, עלו ב-6.3% וב-7.1% בהתאמה. כל זה קרה על אף הכאוס בגבעת הקפיטול.

מדד נאסד"ק הכללי, עם זאת, שיש בו חברות טכנולוגיה רבות, סיים את היום בירידה של 0.6%. כמה חברות טכנולוגיה מובילות שהיו המרוויחות הגדולות של המגפה היו בין המפסידות ביום רביעי: מניות Etsy ירדו ב-4.2% ומניות Peloton ב-3.2%.

בעשורים קודמים, המשמעות של ממשלות מפולגות הייתה מתינות בקביעת מדיניות. אך בשנת 2021, המשמעות של זה ככל הנראה הייתה צפויה להיות שיתוק, וזה לא מה שהכלכלה האמריקאית זקוקה לו ברגע זה. צריך להסתכל רק מעט אחורה אל הדיונים על חבילת הסיוע השנייה לקורונה, אשר בסופו של דבר נחקקה בסכום קטן מהמצופה ומאוחר מכדי לעזור לעסקים נאבקים רבים, בייחוד על סיפו של חורף קשה.

סנאט בשליטת הדמוקרטים מצביע על סיכוי טוב יותר לסיוע כספי בעתיד, לא רק בצורת צ'קים לאנשים פרטיים אלא גם בהוצאה על תשתיות, השקעה באנרגיה ירוקה וסיוע לממשלות מקומיות עניות. אין פלא ששיעורי הריבית מטפסים.

תגובת השוק ביום רביעי הייתה כתמונת מראה למה שקרה לאחר הבחירות בנובמבר, כאשר היה נראה כי הרפובליקאים ימשיכו לשלוט בסנאט, מה שגרם למניות טכנולוגיה לעלות ולמניות מחזוריות לרדת. מדד שירותי התקשורת של S&P 500, אשר החברות הגדולות בו הן פייסבוק, אלפאבת חברת האם של גוגל ונטפליקס, עלה ב-6% בשלושה ימים לאחר הבחירות. המדד התעשייתי של S&P 500, שהשמות הבולטים בו הם Honeywell ו-Union Pacific, עלה רק ב-1.4% במשך אותם ימים. רק לאחר שהוכרז על כך שהחיסונים לקורונה בטוחים ויעילים, החלו מניות מחזוריות החלו לטפס בחזרה.

התנודות הללו בתחילת נובמבר שיקפו לא רק את הציפייה שכל סיוע שיתקבל יהיה צנוע תחת ממשלה מפולגת, ויפגע בתעשיינים ובעסקים המחזוריים כמו מסעדות, מלונות וחברות תעופה, אלא גם את החשש שהפדרל ריזרב יישא לבד בנטל של תמיכה בכלכלה, עם ריביות נמוך בעתיד הנראה לעין. שיעורי ריבית מאוד נמוכים נוטים לעודד הימורים ספקולטיביים על חברות שיש להן מעט מאוד מזומנים וההשקעה בהן עשויה להיות משתלמת רק בעתיד הרחוק. כאשר הרשויות הפיסקליות נכנסות בחזרה לתמונה, ייתכן והפד לא יצטרך לנקוט צעדים קיצוניים.

באותה עת, הרוב הדמוקרטי הצפוי בסנאט דחוק ככל האפשר, מה שמשאיר כח רב בידי סנאטורים מתונים כמו סטיב מנצ'ין ממערב וירג'יניה. זה אומר שמהלכים שיכולים להיות רעים למניות, כמו העלאת מיסים כללית או מתקפה נרחבת על תעשיית דלק המאובנים לא צפויות להצליח. ואכן חברות הנפט היו בין המנצחות ביום רביעי: מניות אקסון מוביל (Exxon Mobil) עלו ב-2.6% ומניות ConocoPhillips עלו ב-4%.

כבר ידענו שלאנשים במיין סטריט, הרחוב הראשי ומרכז החיים בערים שונות, נשבר מהמריבות והטינה בוושינגטון. נראה שכעת גם בוול סטריט החלו לחשוב באופן דומה.