עסק ביום | פיצ'ר

"הפרחים הרימו אותי מדיכאון הקורונה, והיציאה לטבע הייתה הפסיכולוג. כך נולדו החבילות החדשות שלי"

עדי שרעבי, בת 30, נשואה • מתגוררת במושב ברמת הגולן • בחמש השנים האחרונות עבדה כמדריכת דרך, בעקבות לימודים במכללת כנרת • מאז הקורונה פתחה את "גינת בר", עסק לחבילות מן הטבע • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

עדי שרעבי / צילום: נוריאל שיש
עדי שרעבי / צילום: נוריאל שיש

עדי שרעבי נמצאת בהריון בחודש שביעי, ולדבריה, זה רק בגלל הקורונה. "לא הייתי אמורה להיות בהריון עכשיו, הייתי אמורה להיות בשיא העבודה שלי. היומן שלי היה מתוכנן שנה וחצי קדימה", היא מסבירה.

שרעבי היא כבר חמש שנים מורת דרך המתגוררת במושב ברמת הגולן. בימים רגילים היא מדריכה קבוצות יהודיות מחו"ל ומשפחות שמעוניינות בטיולים רב דוריים, בכל רחבי הארץ. "הם הכי מתפעלים ומתרגשים מהטבע הישראלי. אנחנו חווים אותו כדבר שבשגרה, אבל רוב העולם לא חי בקרבה כזו לעושר של צמחים ובעלי חיים. כמדריכת דרך הייתי יותר לא בבית מאשר כן. מורי דרך לא רגילים להיות כל כך הרבה זמן בבית. כשהגיעה הקורונה חטפנו כאפה.

"בפברואר התחילו הביטולים. ביטלו לי חודשיים קדימה, ואחרי זה חצי שנה קדימה. הייתי בשיאי המקצועי, וביום אחד זה פשוט זה נגמר. במרץ כבר הבנתי שהמצב הזה לא ייעלם בשנתיים הקרובות".

מה עושים במצב כזה?

"קודם כל התעשתתי על כך שזה הזמן להרחיב את המשפחה, כי גם ככה לא יוצאים עם קבוצות. אבל מקצועית הייתי בחוסר אונים מוחלט. כבר הבנתי מה אני רוצה לעשות בחיים, עבדתי קשה והגעתי לאן שרציתי, וביום אחד אומרים לך 'אין יותר' למשך שנתיים או שלוש. זו בשורה לא קלה. אני אוהבת את העבודה הזו, והיא חלק ממני".

איך הסתדרת עם המצב החדש?

"אני בצד שיותר הסתדר, כי אני גרה בגולן והעלויות פה יחסית לא גבוהות, קיבלתי דמי אבטלה כעצמאית, וגם היו לי חסכונות מהתקופה שעבדתי. כל זה עזר לי לצלוח כלכלית את התקופה הזו. אבל למי שרגיל להיות בעשייה, הזמן הזה בבית הוא קשה. אני יודעת שיש לי איך לשלם שכר דירה, אבל לא דמיינתי שאגיע לשלב הזה ולא אוכל להעניק לילד שייוולד לי כל מה שרציתי".

איך התמודדת עם זה נפשית?

"יצאנו לטייל ברחבי גולן, והזמן בטבע הציל אותי. הלב מתרחב, נזכרים שיש עוד דברים בעולם. הרגשתי שאני טובעת, והפרחים הרימו אותי מהדיכאון שהייתי בו. הייתי מאוד אקטיבית וחברותית, ופתאום אני לא רואה בני אדם. החיבור לטבע ולפרחים הרחיב את הלב והנפש. בעצם, בקורונה הבנתי את המשמעות האמיתית של הטבע: זה פשוט אוויר לנשימה. מעבר לזה, זרענו פרחי בר בגינה שלנו, וזה היה אושר גדול".

ואז נולד אצלך הרעיון של "גינת בר".

"היציאה לטבע הייתה הפסיכולוג שלי, והתחלתי לחשוב מה על מי שמזלו לא כמו שלי, ואין לו את הטבע המופלא. התחלתי לראות גם מה הניתוק מהטבע עושה לאנשים - הם מתחילים להשתגע, מתחננים שיתנו להם לצאת להליכה או לספורט בים. זה הוביל אותי למחשבה על החבילה של 'גינת בר', שמטרתה להרבות טוב, יופי ופרחים בעולם. אם האנשים לא יכולים לצאת לטבע, אז נביא את הטבע אליהם".

את החבילה גיבשה לאחר שבתקופת הקורונה נחשפה ליוזמות של סולידריות בין עצמאים. "הבנתי שאני לא היחידה, יש עוד עסקים שנמצאים בבעיה. התהום הזו שאני נכנסת אליה, אני לא לבד בתוכה. רציתי לעשות משהו שיהיה כולו כחול לבן. מכיוון שאני רואה את הפלסטיק נערם בכנרת ומשהו בי נחנק, היה לי ברור שזה גם יהיה משהו אקולוגי שמכבד את הטבע. והדבר השלישי שחשוב לי זה לעבוד עם עסקים נשיים".

כל חבילה כוללת, בין היתר, זרעים של פרחי בר וצמחי מרפא ותבלין, את הספר "גינת בר" של מאיר שלו, קלפי "פרחי ארצנו" שיצרה ענבל בן יעקב, וארבע גלויות פרחים בעיצובה של מאיה ווישניאק. החבילות מגיעות באריזה אקולוגית (תיק בד ממותג) עם מכתב אודות היצרניות, והצעה לפעילויות בליווי המוצרים למגוון חוויות בחיק הטבע.

"אחד הדברים הכי חשובים בחבילה זה הגלויות של מאיה. אני לא ראיתי את האור בקצה המנהרה בתקופה הזו, ואז נחשפתי לסיפור שלה ולמשפחתה, שהחליטה להוסיף יופי ואור לעולם דרך הציורים שלה. זה נגע ללב שלי, וחוץ מהזרעים, זה היה אחד הדברים הראשונים שנכנסו לחבילה. כל ההכנסות מהגלויות הולכות לארגון 'אישה לאישה'. ואגב, גם הלוגו שלנו הוא ציור של מאיה. אני כבר מתכננת חבילות המשך, ובכל אחת מהן יהיה אלמנט חברתי שההכנסות ממנו ילכו לתרומה".

מה למדת במהלך העבודה על החבילה?

"הנשים שאני עובדת איתן העניקו לי מהזמן ומהניסיון שלהן, קיבלתי שיעור ביזמות מכל אחת ואחת מהן. הן שמחו להסביר לי על כמויות, איך לא להזמין יותר מדי, איך לקדם את עצמי, עם מי לדבר. שיתוף ידע בין אנשים זה הדבר הכי גדול שאני לוקחת מהחבילה הזו".

עוד לפני השקת החבילות היא פתחה קבוצת פייסבוק על פרחי בר שאופייניים לארץ ישראל. "זה תפס תאוצה, ופרסמתי שם את החבילות. אני עובדת גם עם מועדוני צרכנות וחברות הייטק, בעיקר לקראת ט"ו בשבט ויום המשפחה. עציצים של רוזמרין את רואה באירועים ובמשתלה השכונתית, אבל צמחי בר וחבילה שלא מתרכזת באוכל ויין אלא בתוכן חינוכי חווייתי, זה יוצא דופן.

"ברור לי שהעולם השתנה, אני פותחת ערוץ יוטיוב ובונה הרצאות, מתרגמת את העסק למצב הקיים. בימים אלה אני עובדת על אישורים ממשרד החקלאות האמריקני, כדי שאוכל לשלוח חבילות לקהילות בארה"ב - שתהיה להן חוויה ישראלית. אבל החבילות לא יהיו העיסוק המרכזי שלי. אני חייבת להיות בטבע". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il