מפעל ההשבחות של יוסי בן שלום וברק דותן ייצר אקזיט מלהיב בחברת ראדא

חברת ההשקעות DBSI מכרה למשקיעים מוסדיים את מניות החברה הביטחונית בכ-35 מיליון דולר • החברה של בן שלום ודותן השקיעה בראדא כשנסחרה בשווי שוק זניח של 6 מיליון דולר, לעומת 414 מיליון דולר כיום

יוסי בן שלום - מייסד ומנכ"ל DBSI / צילום: תמר מצפי
יוסי בן שלום - מייסד ומנכ"ל DBSI / צילום: תמר מצפי

חברת ההשקעות הפרטית DBSI ממשיכה להקטין את החזקותיה בחברה הביטחונית ראדא ברווח גדול: הגופים המוסדיים מגדל וכלל רכשו מידי DBSI מניות ראדא בתמורה כוללת של כ-35 מיליון דולר.

העסקה, בהובלת ברק קפיטל חיתום, בוצעה במחיר של 9 דולרים למניית ראדא - נמוך ב-9.5% ממחיר המניה יום לפני העסקה, אבל גבוה ב-93% מהמחיר במימוש הקודם של DBSI במניות ראדא, בספטמבר 2019. בעקבות מכירת המניות תרד ההחזקה של DBSI לכ-7% בלבד ממניות ראדא.

DBSI הוקמה בשנת 2002 על ידי יוסי בן שלום, שהיה בעבר סמנכ"ל הכספים של כור, וברק דותן, בנו של בועז דותן, ממייסדי אמדוקס. DBSI השקיעה לראשונה בראדא ב-2016, כשהחברה נקלעה למצוקת נזילות קשה ונסחרה בשווי שוק זניח של כ-6 מיליון דולר. לאחר תהליך השבחה שהובילה DBSI יחד עם המנכ"ל שהצטרף לחברה, דב סלע, נסקה מניית ראדא לשיא באחרונה, ובשנת 2020 הוסיפה לערכה 88%. נכון להיום, שווי השוק של ראדא כ-414 מיליון דולר.

גידול בביקושים למכ"מים טקטיים

ראדא היא יצרנית של מכ"מים טקטיים לכוח המתמרן, ובמקביל פעילה גם בתחום הפעילות המסורתי שלה - ייצור מערכות אלקטרוניקה לכלי טיס. החברה עדכנה באחרונה כי היא מצפה להכנסות של יותר מ-120 מיליון דולר בשנת 2021, עם שיפור ברווחיות. זאת, לעומת צפי הכנסות של 75 מיליון דולר בשנת 2020, שיהוו צמיחה של 70% לעומת 2019. בעבר ציינה ראדא כי היא צופה מעבר לתזרים חיובי מפעילותה ב-2021. הצמיחה מגיעה על רקע גידול בביקושים למכ"מים הטקטיים של החברה.

DBSI מכרה לאורך השנים מניות של ראדא לגופים מוסדיים שונים ובעסקאות בשוק הפתוח, במחירים שעלו והלכו לאורך התקופה. כך למשל, בתחילת 2018 נמכרו מניות ראדא לקרן ספרה במחיר של פחות מ-1.2 דולרים למניה; בספטמבר 2019 רכשו מיטב דש והפניקס מניות בכ-4.67 דולרים למניה; וכעת המחיר עומד על כ-9 דולרים למניה.

בעסקה שבוצעה בספטמבר 2019, נהנו הרוכשים ממזל טוב במיוחד: זמן קצר לאחר שסוכמו תנאי העסקה, אתרי נפט בערב הסעודית הותקפו - והאירוע "הזכיר" למשקיעים בוול סטריט את מניית ראדא, שעלתה בתוך יומיים 16% - וכך מיטב דש והפניקס נהנו אז מרווח מהיר "על הנייר".

בסך הכל לאורך השנים מכרה DBSI מניות ראדא בהיקף כולל של כ-68 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בחברה סכום מצטבר של כ-12.7 מיליון דולר, ושווי ההחזקה הנוכחי שלה עומד על 27.5 מיליון דולר - כך שהרווח שלה על ההשקעה בחברה הביטחונית הוא יותר מפי 6 מהשקעתה.

טלדור צפויה להימכר לחברת וואן

מלבד ראדא, DBSI עומדת בפני אקזיט נוסף: חברת ה-IT טלדור, שנמצאת בשליטתה, צפויה להימכר לחברת וואן בעסקה של 250 מיליון שקל, כאשר חלקה של DBSI בעסקה הוא 145 מיליון שקל. האקזיט מגיע כ-17 שנה לאחר ש-DBSI רכשה את השליטה בטלדור לפי שווי חברה של 82 מיליון שקל בלבד.

בניגוד לחברות ולקרנות השקעה אחרות, DBSI נוטה להישאר עם החברות שבהן היא משקיעה לאורך שנים ארוכות - גם אם במשך התקופה היא מוכרת חלק מהחזקותיה ("מנטליות של לקנות ולבנות", הגדיר זאת בן שלום בראיון לגלובס לפני כמה שנים).

כך למשל היה בפוינטר - החברה שמספקת שירותי ניהול ציי רכב ושירותים מבוססי מיקום. DBSI השקיעה בה לראשונה (כשנקראה אז נקסוס) בשנת 2002, וביצעה בה לאורך השנים תהליכי השבחה. ב-2019 מוזגה פוינטר עם חברת ID Systems מארה"ב והשתיים יצרו יחד את פוורפליט, ומיד לאחר השלמת המיזוג מכרה DBSI את המניות שנותרו לה בתמורה לכ-11 מיליון דולר.

 
  

בן שלום אמר בעבר לגלובס כי DBSI "לקחה גם כסף הביתה לאורך השנים, כי אנחנו לא אוהבים להתווכח עם השוק. אני מאוד שמח שמי שקנה מאיתנו מרוויח, ואף פעם לא מצטער שיכולתי להרוויח יותר".

אקזיט מרשים אחר של DBSI היה בחברת כוח האדם דנאל, שאת השליטה בה רכשה ב-2011 מקרן KCPS, כששילמה 115 מיליון שקל עבור 58.5% מהמניות. בשנים שלאחר מכן מכרה DBSI מניות בהיקף מצטבר של כרבע מיליארד שקל, ולצד דיבידנדים שקיבלה מהחברה, היא סיכמה את ההשקעה בתשואה של מאות אחוזים.

אקזיט מוקדם יותר היה בחברת סימטרון, שנמכרה ב-2014 לחברת 3D Systems תמורת 97 מיליון דולר. במקרה זה, בן שלום כיהן כיו"ר החברה כשנמכרה, אבל DBSI כבר מכרה את המניות שלה בסימטרון קודם לכן ופספסה אקזיט במחיר גבוה יותר. DBSI נכנסה להשקעה בסימטרון 12 שנה קודם לכן, בהשקעה של 4.5 מיליון דולר בלבד - והובילה בחברה תהליך turnaround והשבחה.