עוד יום, עוד שיא: מחיר הביטקוין מעל 41 אלף דולר

מטבע הקריפטו שובר שוב את שיא כל הזמנים, לאחר עלייה של 10% במחירו ביממה האחרונה, כשהוא משלים זינוק של 40% בשבוע שחלף מתחילת 2021 • הדולר האמריקאי קרוב לשפל של 3 שנים, פחות משבועיים לפני סיום כהונתו של הנשיא טראמפ

ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס
ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס

מחיר הביטקוין ממשיך לשבור שיאים, ופחות מיממה לאחר שחצה את רף ה-40 אלף דולר, הוא מתקרב לרף ה-42 אלף דולר. ביום שישי אחר הצהריים, נכון למועד כתיבת שורות אלה, הגיע מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו עד לרמה של 41,746 דולר - שיא של כל הזמנים. מטבע הקריפטו המוביל שובר את השיא היום לאחר עלייה של 10% במחירו ביממה האחרונה, כשהוא משלים זינוק של 40% בשבוע שחלף מאז תחילת שנת 2021.

הראלי של הביטקוין מוסבר על ידי מומחים בעולם בעיקר בעלייה הגוברת של ביקוש למטבע הקריפטו מצד משקיעים גדולים, שרואים בביטקוין כלי גידור מול עליית האינפלציה ושחיקת ערכו של הדולר האמריקאי. מדד הדולר האמריקאי (DXY) ניצב היום ברמה של 89.88 נקודות - נמוך בכ-8% משהיה לפני שנה. הדולר קרוב לשפל של 3 שנים, בזמן שארה"ב עוד מנסה לעכל את אירועי הימים האחרונים בוושינגטון.

נשיא ארה"ב היוצא, דונלד טראמפ, הודה בהפסדו הלילה וקיבל את תוצאות הבחירות, בסרטון שפירסם בחשבון הטוויטר שלו. נאומו עשוי להנמיך את הלהבות סביב מהלך ההדחה המיידי שניסו לקדם נציגים משתי המפלגות בבית הנבחרים האמריקאי, אף שנותרו לכהונת טראמפ פחות משבועיים. על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, חמישה אנשים נהרגו במהומות שהתחוללו שלשום בגבעת הקפיטול. בעקבות המהומות, מפכ"ל משטרת הקפיטול הודיע כי הוא מתפטר מתפקידו, והתפטרו גם שתי שרות בממשלת טראמפ.

"יכול באותה מהירות לצנוח ל-10,000 דולר"

מחיר השיא של ביטקוין, נכון למועד כתיבת שורות אלה, משקף למטבע הקריפטו שווי שוק של כ-775 מיליארד דולר - 70% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה כיום יותר מ-8,200 סוגי מטבעות דיגיטליים, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. השווי של כלל השוק חצה אתמול לראשונה אי פעם את רף הטריליון דולר - והיום כבר מתקרב לרמה של 1.1 טריליון דולר.

למרות ההתפעלות העולמית מראלי הביטקוין, מומחים בשוק מטבעות הקריפטו מבינים כי יש להתייחס למחיר הביטקוין, ולשוק הקריפטו בכלל, בזהירות הראויה. בראיון לגלובס בדצמבר האחרון אמר פרופ' יבגני ליאנדרס, ראש מכון חוגג לחקר הבלוקצ'יין בפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב, "ביטקוין אינו מבוסס על דבר למעט האמון של אנשים ועל הצפי שלהם למחיר שלו בעתיד. לכן, בלתי אפשרי לאמוד באמת את מחירו הריאלי. כפי שמחיר הביטקוין יכול לזנק ל-40 אלף דולר, הוא יכול באותה מהירות לצנוח ל-10,000 דולר או פחות. ראינו כבר צניחה מסוג זה במרץ האחרון".

באותו ראיון סיפר ליאנדרס על מחקר שערך יחד עם עמיתיו באוניברסיטה בנושא של זיופי המסחר בבורסות קריפטו בעולם, וציין כי על פי ממצאי המחקר, "ככל שגדלה התחרות בין בורסות הקריפטו, גדלו גם הזיופים של נפחי המסחר בהן".