"זרם שלא מפסיק": שיא במספר חולי הקורונה במצב קשה

1,029 בני אדם מאושפזים בבתי החולים בארץ במצב קשה - המספר הגבוה ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה • בתוך כך, חוסנו בישראל יותר מ-1.8 מיליון בני אדם

מחלקת הטיפול בחולי קורונה באיכילוב / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מחלקת הטיפול בחולי קורונה באיכילוב / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מספר שיא של חולי קורונה במצב קשה וקריטי נרשם הבוקר במערכת הבריאות. משרד הבריאות מדווח כי 1,029 בני אדם מאושפזים בבתי החולים בארץ במצב קשה, לעומת 834 ב-4 בינואר. זהו המספר הגבוה ביותר של חולים המאושפזים במצב קשה וקריטי מאז פרוץ המגפה. השיא הקודם נרשם ב-4 באוקטובר, אז היו בבתי החולים ברחבי הארץ 898 חולים שמצבם קשה.

לפי דו"ח אמן אמנם ישנה מגמת האטה במספר החולים החדשים במצב קשה, אך במחלקות הטיפול נמרץ בבתי החולים לא מרגישים זאת. אחד מבתי החולים העמוסים ביותר הוא בית החולים הדסה בירושלים, המשרת את הציבור החי בעיר ובסמוך לה. בירושלים, מרוכז צבר החולים הגבוה בישראל - 13,568 אלף חולים מאומתים, 15% מבדיקות הקורונה חיוביות, ו-100 חולים ל-10,000 נפש. לשם השוואה, העיר הבאה ברשימה מבחינת מספר החולים היא בני ברק, עם 3,335 חולים. בית החולים הדסה קולט חולים גם ממודיעין עילית, שבה התחלואה עומדת על 247 חולים ל-10 אלף נפש ו-19% בדיקות חיוביות, ומבית שמש, בה ישנם 117 חולים ל-10 אלף נפש, ו-16% בדיקות חיוביות.

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים הדסה, מספר שבבית החולים מאושפזים כעת יותר מ-135 חולי קורונה, כ-80 מתוכם במצב קשה וקריטי. לדבריו, "אלו חולים שמצריכים טיפול צמוד; אנחנו מנסים למנוע הנשמה אצל רבים מהם, ולכן הם זקוקים לניטור אינטנסיבי של הצוות. הצוות שלנו עייף, הוא עובד כל הזמן כבר לאורך חודשים. אנחנו רואים חולים קשים וזרם שלא מפסיק, למרות שאנחנו משחררים חולים. כ-25% מהתחלואה הארצית היא באזור ירושלים, וזה מגיע לכאן. אנחנו עדיין לא רואים הטבה במצב".

גם אם לפי המדדים המתמטיים מסתמן שהתחלואה הקשה תימצא בקרוב במגמת ירידה מסוימת, מבורך אומר: "אני הברומטר הכי טוב להטבה, הרבה יותר מהתחזיות של החוקרים. שם הכל תיאורטי, אצלנו זה המעשי. עדיין אין ירידה במספר החולים בבתי החולים, גם אם יש ירידה במספר המאומתים. זה ייקח זמן. אנחנו כבר עשרה חודשים ככה, עם שתי הפוגות קטנות אחרי הסגרים הקודמים. אמנם אין השנה תחלואת שפעת קשה, אבל זה לא מאזן את תחלואת הקורונה. היו לנו 20 מקרי שפעת בשיא בשנים קודמות בנקודת זמן דומה, והסיבוכים פחותים. עכשיו יש לנו 135 חולי קורונה".

"האם יש טיפול תת מיטבי והשפעות על הצוות? בהחלט"

האם בתי החולים נמצאים במצב של אי ספיקה? לפני הסגר השני, הזהירה מערכת הבריאות מפני הגעה לאישפוז של 800 חולים במצב קשה, והרימה "דגל אדום" ששלח את ישראל לסגר. כעת, במהלך להסגר השלישי, טיפס מספר החולים במצב קשה באופן משמעותי. "קריסה היא לא קריסה של מגדלי התאומים. זו שחיקת עובדים, טיפול תת מיטבי לחלק מהחולים. כשמחלקות פנימיות נסגרות והצוותים מצטמצמים, במקום שאחות תטפל ב-4 חולים, אחות מטפלת ב-10 חולים, והמענה הרפואי יורד בטיבו", מסביר מבורך. "כשמדובר ב-10 חודשים, זו סכנה. זה עומס שיא על המערכת, אחרי שנים שבהן לא דאגו לתשתיות ראויות. אין לנו רזרבות. המילה 'קריסה' היא לא טובה כי משתמע ממנה איבוד כל שליטה כמו שקרה באיטליה. אנחנו לא שם. אבל האם יש טיפול תת מיטבי והשפעות על הצוות? בהחלט. יש אור בקצה המנהרה, אני היום קיבלתי את החיסון השני ונראה שאנחנו נמצאים ברגע היסטורי. אני מקווה שבעוד כמה שבועות או חודשיים נוכל לראות את השינוי הגדול".

בתוך כך, מערכת הבריאות החלה לחסן השבוע במנת החיסון השנייה. עד כה, חוסנו יותר מ-1.8 מיליון בני אדם. לפי שר הבריאות, יולי אדלשטיין, עד סוף מרץ יחוסנו כ-5 מיליון אזרחים במנת החיסון הראשונה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי למעלה מ-72% מבני 60 פלוס כבר התחסנו.