נפתח משפטו של בני שטיינמץ בז'נבה: מואשם בשוחד תמורת זכויות כרייה

שטיינמץ מואשם בכך שהעביר שוחד לאחת מנשותיו של נשיא גינאה לשעבר, במטרה לקבל בזול רישיונות כרייה באזור שבו נמצאים מרבצי הברזל הגדולים בעולם • לפי התביעה, סכום השוחד עומד על לפחות 8.5 מיליון דולר

בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי
בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי

משפטו של איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ בחשד ששיחד בכירים בגינאה (קונאקרי) וזייף מסמכים נפתח הבוקר (ב') בז'נבה, שווייץ. כתב האישום נגד שטיינמץ ושני נאשמים נוספים הוגש באוגוסט בשנה שעברה, בתום חקירה שנפתחה ב-2013. שטיינמץ, בעל אזרחות ישראלית וצרפתית, מכחיש באופן גורף את ההאשמות נגדו.

התביעה בז'נבה מאשימה את שטיינמץ ואת שני הנאשמים האחרים בכך שהעבירו שוחד לאחת מנשותיו של נשיא גינאה לשעבר, לנסנה קונטה, במטרה למנוע מחברה מתחרה לקבל רישיונות כרייה באזור סימנדו במדינה.

באזור זה אמורים להיות מרבצי הברזל (Iron Ore) הגדולים ביותר בעולם. לפי התביעה, הרישיונות הוענקו לחברת BSGR הקשורה לשטיינמץ במקום למתחרים, וסכום השוחד עמד על לפחות 8.5 מיליון דולר.

לטענת התביעה, היה "קשר של שוחד" בין שטיינמץ לבין קונטה (שמת ב-2008) ואשתו הרביעית מאמדי טורה, המתגוררת כעת בארה"ב. לא ברור אם היא תגיע לשווייץ כדי להעיד במשפט, אף שזומנה.

רווח אסטרונומי שנה וחצי לאחר הרכישה

לפי ההאשמות, חברת BSGR שילמה כ-170 מיליון דולר בלבד ב-2008 בעבור הזכויות לכרייה באזור סימנדו, אך מכרה מחצית מהם בלבד כשנה וחצי לאחר מכן לענקית הכרייה הברזילאית VALE בעבור 2.5 מיליארד דולר.

הרווח האסטרונומי הביא לטענות מיידיות לשוחד ולאי-כשרות העסקה. המיליארדר הסודאני מו איבראהים, הפעיל נגד שחיתות באפריקה, אמר ל"בי-בי-סי" סביב עסקת המכירה: "האם הגינאים שביצעו את העסקה הם אידיוטים, פושעים או גם וגם?"

הסיבה שהחקירה התנהלה בשווייץ ושהמשפט מתנהל בז'נבה היא העובדה שמטה חברת BSGR באותה תקופה היה רשום בקנטון. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, חלק מהכסף ששימש לשוחד עבר לחשבונות שוויצריים. הרשויות בקנטון גם מאשימות את שטיינמץ בזיוף מסמכים וביצירת מארג של חברות קש, העברות כוזבות ושירותים פיננסיים שונים במטרה להסתיר את השוחד לכאורה. לפי הדיווחים, התביעה צפויה לדרוש עונש של בין שנתיים ל-10 שנות מאסר.

שטיינמץ מכחיש את ההאשמות נגדו. עורך דינו השוויצרי מארק בונאנט אמר לתקשורת בשווייץ כי הוא "מכחיש שהעביר סנט אחד למאמדי טורה". שטיינמץ גם מכחיש כל האשמה בזיוף מסמכים ולפי הדיווחים אמור היה להתייצב היום בז'נבה ביומו הראשון של המשפט, שאמור להתנהל במשך השבועיים הקרובים. טורה זומנה להעיד מחרתיים, אך כאמור, לא ברור אם תגיע לשווייץ.

עורך הדין בונאנט אמר לאתר הצרפתי France24 כי טורה הייתה למעשה "פילגש" של נשיא גינאה קונאקרי קונטה, ולכן בכל מקרה אינה יכולה להיחשב כ"אשת ציבור" לפי החוקים השוויצריים נגד שחיתות.

הוא גם הזכיר טענות שנשמעו בעבר נגד חקירת המקרה שהתנהלה על-ידי התובע קלאודיו מסקוטו, שבינתיים הוחלף על-ידי התובע הכללי של קנטון ז'נבה, איב ברטוסה. שטיינמץ הגיע ב-2019 להסכם עם השלטון הנוכחי בגינאה, שבמסגרתו ויתרה BSGR על יתר הזכויות למכרה תמורת הסרת האישום בשוחד, אולם המשפט בשווייץ ממשיך להתנהל.

*** חזקת החפות: ההליכים הפליליים בעניינו של בני שטיינמץ עדיין מתבררים בבית המשפט בשווייץ. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.