חוזרת בה: סין תאפשר למשלחת ארגון הבריאות העולמי לחקור את מקור הקורונה

ראש הסוכנות של האו"ם מתח ביקורת על בייג'ינג על כך שעיכבה את כניסת החוקרים למדינה

מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום / צילום: Reuters, Fabrice Coffrini
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום / צילום: Reuters, Fabrice Coffrini

לאחר שסירבה לעשות כך בעבר, סין מסכימה לאפשר לצוות חוקרים מארגון הבריאות העולמי להיכנס למדינה ולחקור את מקור מגפת הקורונה. זאת, כמה ימים אחרי שראש הארגון העביר ביקורת על סין והאשים אותה בעיכוב המשימה.

מומחי ארגון הבריאות צפויים להתחיל במשימתם ביום חמישי ויעבדו עם מדענים סינים לחקר מקורות המגפה, כך נמסר בהודעה ממועצת הבריאות הלאומית של סין. פקיד במועצת הבריאות אמר מוקדם יותר שהצוות של ארגון הבריאות ייסע לווהאן, שם התגלה לראשונה נגיף הקורונה והיכן שקרתה ההתפרצות הראשונה של המחלה הנגרמת על ידי הנגיף.

בשבוע שעבר, בביקורת נדירה נגד בייג'ינג, מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום, הביע אכזבה מכך שסין עוד לא אישרה לחוקרי הסוכנות של האו"ם להיכנס למדינה. הביקורת הייתה סימן נדיר למתיחות בין הארגון לבין אחת מהחברות החשובות ביותר בו.

כמה זמן נגיף הקורונה קיים

בארגון הבריאות העולמי מנהלים משא ומתן מול ממשלת סין כבר שנה לגבי קבלת מידע על הדרך בה נגיף הקורונה הדביק לראשונה בני אדם, וכמו כן נלחמים על קבלת גישה לאתרים מסוימים בווהאן.

התשובות אליהן יגיעו החוקרים עשויות למנוע מצב עתידי בו נגיף הנמצא בבעלי חיים יקפוץ לבני אדם באופן דומה, כך אומרים אפידמיולוגים, וגם יעזור להבהיר שאלות לגבי כמה זמן הנגיף כבר נמצא בבני אדם, או איזה מוטציות מוקדמות עזרו לו להתפשט ולהרוג יותר מ־1.9 מיליון איש ברחבי העולם, נכון ליום שני.

במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, אמר אדהנום, שכמה מדענים בצוות של ארגון הבריאות החלו במסע ממדינות המוצא שלהם בשבוע שעבר, אחרי שבייג'ינג הרשתה להם להיכנס למדינה, אך אז קיבלה הסוכנות הודעה שפקידים סינים לא סיימו להכין את האישורים הנחוצים להגעת המשלחת. תאודרוס אמר שפקידים סינים הבטיחו לו ש"סין מאיצה את התהליך הפנימי" שיאפשר לכוח המשימה להתחיל לעבוד.

הארגון מפחד לאבד תקציב

במשרד החוץ הסיני מסרו בשבוע שעבר שבייג'ינג וארגון הבריאות העולמי עדיין דנים בפרטים כגון התאריך בו יבקרו המדענים במדינה.

בארגון הבריאות העולמי נמנעים ממתיחת ביקורת על הממשלות של מדינות שמממנות את תקציב הסוכנות ומשתתפות בבחירת המזכ"ל שלה, אך במקרה של סין הארגון נאבק לעתים קרובות על שיתוף פעולה שקשור למגפת הקורונה.

בסוף ינואר 2020, פאנל של מומחים מארגון הבריאות העולמי שהוקם כדי להחליט האם מדובר במצב חירום רפואי ביטא תסכול לגבי המידע האפידמיולוגי שהגיע מסין מפני שלא היה מדויק מספיק כדי לסייע בקבלת החלטה.