בתי השקעות | בלעדי

המפץ של שוק ההון? אלטשולר שחם במגעים לרכישת בית ההשקעות פסגות

לגלובס נודע על קיומו של מו"מ בין הצדדים בעסקה ששוויה מוערך בעד 1.5 מיליארד שקל • העסקה, שקיומה כפוף לאישורים רגולטוריים, צפויה לגרור הליך התייעלות משמעותי בעיקר בפסגות • אלטושלר שחם בהודעה לבורסה: "בוחנים את האפשרות לרכישת פסגות"

גלעד אלטשולר וזהבית כהן / צילום: איל יצהר ורמי זרנגר
גלעד אלטשולר וזהבית כהן / צילום: איל יצהר ורמי זרנגר

האם בית ההשקעות אלטשולר שחם בדרך להשתלט על פסגות, או לכל הפחות על חלק מהותי מפעילויות הליבה של מי שהיה בית ההשקעות המוביל עד שאלטשולר שחם לקח ממנו את המעמד הזה?

לגלובס נודע כי בימים אלה מתנהל מו"מ בנושא בין אייפקס ישראל, שמנוהלת על ידי זהבית כהן ויד ימינה שי אבא, לבין אלטשולר שחם, שבניהול המנכ"לים המשותפים גילעד אלטשולר ורן שחם, כמו גם מנכ"ל החברה הבת אלטשולר שחם גמל ופנסיה יאיר לוינשטיין. על פי הערכות, עדיין מדובר במו"מ לא מתקדם ואין שווי מוסכם, הגם שלפי הערכות מדובר על שווי של 1-1.5 מיליארד שקל, שתלוי בחוב שקיים בפסגות. לא ידוע אם הרוכש ייקח על עצמו את החוב שיש בבית ההשקעות, שנאמד במאות מיליוני שקלים, או שמא החוב יישאר בידי אייפקס.

באלטשולר שחם אישרו בהודעה לבורסה כי הם "בוחנים את האפשרות לרכישת פסגות. באייפקס מסרו כי "אין בזה שום חדש. אנחנו מדברים עם גופים שונים לאורך השנה האחרונה. כאשר יהיה משהו קונקרטי לדווח בנושא - נעשה זאת".

ככל הידוע אייפקס דיברו וייתכן שממשיכים לדבר בתקופה האחרונה עם מספר גופים בשוק ההון המקומי בנוגע לאפשרות לקדם עסקה למימוש ההחזקה שלהם בפסגות. על הפרק עומדת אפשרות לפיצול בית ההשקעות ומכירת חלק מפעילויותיו לגוף אחד וחלק אחר מהפעילויו לגוף אחר.

עדיפה מכירה מהירה ובמכה אחת

נראה שאייפקס מעוניינת לבצע מכירה מהירה ולא להישאר לזמן ארוך עם חלק מבית ההשקעות. כלומר, כהן מעדיפה לסגור את הכול במכירה אחת, ולא לפצל את פסגות. וזאת, מאחר שלמכירה מפוצלת נלווית סיבוכיות תפעולית, ואולי גם סוגיות מיסוי שמשנות את כדאיות העסקה. כמו כן, כהן כנראה לא רוצה להיות קשורה לפיטורי עובדים לשם ייעול בית ההשקעות לאחר מכירתו, כאשר בפסגות יש ועד עובדים פעיל, שלאחרונה יצא נגד ניהול מגעים למכירת החברה ללא שיתופו.

לפני מספר חודשים היו מגעים למכירת בית ההשקעות עם קבוצת משקיעים בהובלת רוני ויסברג. ככל הידוע הקבוצה שבראשות ויסברג נותרה על סדר היום והמגעים איתם לא התקדמו אך גם לא הסתיימו. בשוק מעריכים כי יתכן ואייפקס במגעים התחלתיים גם עם גורמים אחרים.

אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכל, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל.

בעבר, בימי השיא, דווח כי כהן רצתה למכור את בית ההשקעות לפי שווי של כ-3.7 מיליארד שקל, אך היא לא מצאה קונים. מאז המחיר המבוקש הצטמק כשלפי הערכות בשוק הוא נמצא היום בטווח שנע בטווחים שנמוכים ממחצית התג מחיר האמור, כשהשווי של בית ההשקעות תלוי במיקום החוב (אם יישאר בפסגות או לא).

יחד עם זאת, מדובר ברכישה שככל שתקרה דורשת אישורים רגולטוריים רבים מרשות התחרות, רשות ניירות ערך ורשות שוק ההון וכלל לא בטוח כי אישורים אלו יינתנו בסופו של יום.