מענקי הסיוע לעסקים בגין הקורונה הוארכו גם לינואר ולפברואר

החוק שאושר בכנסת קובע כי עסקים ימשיכו להיות זכאים למענק הסיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות, בגין ירידה של 25% ומעלה במחזור עסקיהם • בנוסף קובע החוק פיצוי חד פעמי לעסקים שסובלים מפגיעה ממושכת בגין המשבר

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאות שנייה ושלישית את הארכת מענקי הסיוע לעסקים בגין הקורונה גם לחודשים ינואר ופברואר. תמכו בחוק 26 ח"כ ללא מתנגדים.

החוק קובע כי עסקים ימשיכו להיות זכאים למענק הסיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות הדרושות להפעלת עסקיהם בתקופת הקורונה, בגין ירידה של 25% ומעלה במחזור עסקיהם גם בחודשים ינואר ופברואר 2021. בנוסף קובע החוק פיצוי חד פעמי לעסקים שסובלים מפגיעה ממושכת בגין המשבר.

על רקע העובדה שענפים רבים לא שבו להיקף הפעילות שהיה להם טרם פרוץ המשבר והחלטת הממשלה על סגר שלישי, קובע החוק כי תנאי הזכאות לחודשים ינואר ופברואר 2021 למענק הוצאות קבועות, ימשיך להיות במסגרת מתווה מדורג ובו ירידה של 25% עד 60% במחזור העסק ובהתאם לגודלו.

מדובר בהארכת ההקלה בתנאי קבלת המענק לעומת נוסח החוק המקורי, שקבע ירידה של 40% עד 80%. בנוסף מסמיך החוק את שר האוצר, להאריך את תקופת ההקלה (פיצוי החל מירידה של 25% במחזור) עד לחודש יוני 2021, שהינו כרגע המועד לסיום תחולת החוק וחלוקת המענקים.

המימון להקלה בתנאי קבלת המענק מגיע מהפחתת מענק ההוצאות הקבועות שתוכנן לחודשים מאי יוני 2021, למחצית מגובה הסכום ששולם עד לחודשים אלה. ההערכה היא כי לאור תנופת מתן החיסונים רוב העסקים ישובו לפעול במהלך האביב.

בנוסף קובע החוק מענק חד פעמי חדש אשר יינתן לעוסקים שספגו במהלך המשבר פגיעה ממושכת. לעוסק שמחזור עסקאותיו עד 300 אלף שקל נקבע כי הפיצוי יוענק בהתאם לגובה הפגיעה בירידת מחזורו (בדומה למתווה הפיצוי בגין הוצאות קבועות). על ירידה במחזור של 25%-40% - יקבל העוסק 3,000 שקל; על ירידה של 40%-60% - יקבל 5,000 שקל; על ירידה של 60% ומעלה - יקבל 9,000 שקל.

לעוסק עם מחזור עסקאות של מעל ל-300 אלף שקל, נקבע כי הפיצוי יהיה מחצית מסכום כל המענקים בגין הוצאות קבועות שקיבל, בתנאי שסכום זה לא יפחת מ-9,000 שקל ולא יעלה על 50 אלף שקל.

לעניין עסק עם מחזור של 300 מיליון שקל ומעלה, נקבע לבקשת הוועדה כי הפיצוי יהיה 60% מהסכום של כל המענקים בגין הוצאות קבועות שקיבל, עד לתקרה של 50 אלף שקל.

לא ניתן לעקל את המענקים

בנוסף, התווסף לחוק סעיף לפיו החל מחודש ינואר 2021 יבוטל התנאי לפיו עסק שנפסל לו תיק ברשות המסים בשנים 2018 ו-2019 לא יהיה זכאי למענקי הסיוע, גם אם הוא עומד בתנאים הקבועים בחוק, וכי כל מקרה שכזה ייבדק לגופו.

עוד נקבע במסגרת החוק לא יוטלו עיקולים על המענקים המעוגנים בו. עוד קובע החוק את הארכת התקופה לגבי מענק הסיוע לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה בגין אובדן רווחים בשל התפשטות הקורונה (מענק סוציאלי לעסקים), כך שהמענק יחול גם לתקופת החודשים ינואר ופברואר 2021.

במהלך אישור החוק פרץ ויכוח כאשר חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו טען שההוצאה הזו מתקציב המדינה היא בגלל כניעת הממשלה לחרדים: "אני חייב להוריד את המפלס של החגיגיות שיש בקואליציה על תוכנית הסיוע. אנחנו נדרשים היום להוציא עוד ועוד כסף, רק בגלל שממשלת ישראל פחדה ליישם את תוכנית הרמזור. לאן היא נעלמה? הכניסו את כל מדינת ישראל לסגר רק בגלל שמפחדים להתמודד עם כמה חברים בקואליציה שלא מוכנים שיסגרו אזורים מסוימים", אמר.

ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה הגיב: "אי אפשר שלא להגיב על דברי הבלע וההסתה של ח"כ פורר שהוא עיוור צבעים. אצלו ברמזור יש רק צבע אחד - שחור. רק זה מעניין אותו ברמזור, חרדים ואולי קצת ערבים לפעמים, תלוי במצב הפוליטי. אם שבוע ימים עודד פורר וחבר מרעיו לא יזכירו את השם חרדים אין להם על מה לדבר."