אירלנד הפכה למדינה עם התפשטות הקורונה המהירה בעולם

בשבוע האחרון נרשם באירלנד ממוצע של 1,300 מקרים למיליון תושבים (יותר מ-6,500 מקרים ביום בסך הכל) •  לפי הדיווחים האחרונים, המוטציה המדבקת שהתגלתה בדרום-אנגליה באוקטובר אחראית ל-45% מהמקרים המדווחים באירלנד השכנה

ראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין / צילום: Reuters, Johanna Geron
ראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין / צילום: Reuters, Johanna Geron

אירלנד הפכה למדינה עם שיעור מקרי הקורונה החדשים הגבוה בעולם בשבוע האחרון, על רקע עדויות לכך שה"מוטציה הבריטית" אחראית לחלק ניכר מההתפרצות. בשבוע האחרון נרשם באירלנד ממוצע של 1,300 מקרים למיליון תושבים (יותר מ-6,500 מקרים ביום בסך הכל) לעומת 1,200 בצ'כיה, 880 בבריטניה, 820 בישראל ו-740 בארה"ב. לפי הדיווחים האחרונים, המוטציה המדבקת שהתגלתה בדרום-אנגליה באוקטובר ומאז נחשבת על ידי חלק מהמומחים כסיבה להתפרצות המהירה בממלכה המאוחדת אחראית ל-45% מהמקרים המדווחים באירלנד השכנה.

בגלל שמדובר בהתפרצות מהירה שהחלה בשבועות האחרונים, שיעור התמותה באי עדיין נמוך יחסית ועומד על 2.5 קורבנות ביממה למיליון תושבים, לעומת 4.2 בישראל, 9.8 בארה"ב ו-13.5 בבריטניה, שמתמודדת כבר שבועות ארוכים עם תחלואה משמעותית. כל הנתונים לקוחים מאתר אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. קצב ההתפשטות באירלנד היה הגבוה ביותר בעולם בשבוע האחרון, והוא מדאיג מומחים הבוחנים את פוטנציאל ההדבקה של המוטציה הבריטית. שיעור הבדיקות החיוביות במדינה, שבה חיים כחמישה מיליון בני אדם, עומד על 21%, נכון לאתמול (א'). שיעור גבוה כזה מרמז על תחלואה שאינה מאותרת בבדיקות.

הדוגמא של אירלנד ממחישה כמה מהר עשויה המגיפה לשנות כיוון, לאחר שבתחילת דצמבר היה שיעור התחלואה בה בין הנמוכים ביותר באיחוד האירופי. אירלנד הגיבה במהירות לגל השני של הקורונה בסתיו, והטילה סגר חלקי כבר באמצע חודש אוקטובר, כאשר מספר החולים עמד על 1,500 ביום בלבד. התושבים הונחו להישאר בבתיהם למשך שישה שבועות, ולא לצאת למעט לצרכים חיוניים. עם זאת, בתי הספר והגנים המשיכו לתפקד כרגיל.

לפני חג המולד הקלה הממשלה בהגבלות, והרשתה מעבר בין מחוזות וכן חגיגה של חג המולד יחד בשלושה משקי בית. הזינוק במספר המקרים החל ב-27 בדצמבר, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. חלק מכלי התקשורת שדיווחו על המצב באירלנד העריכו כי השילוב של המוטציה הבריטית יחד עם חגיגות חג מולד משפחתיות אחראים לזינוק במספר החולים. כבר בסוף דצמבר הכריזה המדינה על סגר הדוק יותר, הכולל סגירה של בתי הספר והגנים, אך מספר הנדבקים בשבוע האחרון, כאמור, זינק בחדות.