העתירה חשפה: אדלשטיין אישר בחשאי העברת 200 מנות חיסון לרשות הפלסטינית

בניגוד לנטען ע"י המדינה שאין בידי הרשות הפלסטינית מנות חיסון לקורונה, התברר שיש בידיה, והן הועברו לה ע"י ישראל • בעקבות פניית משפחת גולדין לבג"ץ, אישרה כעת המדינה כי תגובתה הקודמת הייתה שגויה • "מנכ"ל משרד הבריאות, באישור שר הבריאות, נענה כמחווה הומניטרית"

שר הבריאות יולי אדלשטיין עם הגעת חיסוני הקורונה של פייזר / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
שר הבריאות יולי אדלשטיין עם הגעת חיסוני הקורונה של פייזר / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

לפני שבוע פרסמנו את תגובת המדינה לעתירה לבג"ץ שהגישה משפחת גולדין. בתגובה נכתב כי "במציאות הנוכחית, אין למשיבים כוונה, לעת הזו, להעביר חיסונים מישראל לרצועת עזה. עוד יצוין כי בעת הנוכחית, על-פי המידע המצוי בידי גורמי המדינה, אין בידי הרשות הפלסטינית חיסונים, וממילא אין בידיה חיסונים להעברה לרצועת עזה".  

יצוין כי מי שפרסם לראשונה את העובדה שישראל העבירה חיסוני קורונה לרשות הפלסטינית הוא העיתונאי גל ברגר מתאגיד השידור הציבורי.

אלא שהעותרים גילו כי העובדות הן אחרות. בניגוד לנטען שאין בידי הרשות הפלסטינית מנות חיסון, התברר כי יש לה בהחלט, והן הועברו לה על-ידי ישראל. בעקבות כך, פנה בא-כוח משפחת גולדין, פרופ' אביעד הכהן, ודרש הבהרות מהמדינה.

כעת מעדכנת המדינה כי אכן תגובתה הקודמת הייתה שגויה, זאת לדבריה כיוון שהעניין נעשה שלא בידיעת המועצה לביטחון לאומי המתכלל את התמודדות הממשלה עם משבר נגיף הקורונה.

בתגובה המעודכנת נמסר כי "מבדיקת המשיבים עולה כי גורמים ברשות הפלסטינית פנו במקביל למשרד הבריאות הישראלי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים וביקשו כמות חיסונים עבור 100 אנשי רפואה מעל גיל 60 המטפלים בחולי קורונה ברשות הפלסטינית.

"ב-4.1.21 נערכה פנייה ממתאם פעולות הממשלה בשטחים למנכ"ל משרד הבריאות בבקשה לאשר, באופן מיוחד, בקשה זו. מנכ"ל משרד הבריאות, באישור שר הבריאות, נענה לבקשה כמחווה הומניטרית".

עוד באותו היום שהוגשה הבקשה, אדלשטיין אישר אותה, והחיסונים הועברו במיידי. בתגובת המדינה נכתב כי "מנת החיסונים השנייה בעבור המתחסנים הנ"ל צפויה להישלח בחלוף כ-21 ימים מיום משלוח המנה הראשונה".

עוד נכתב בתגובה כי "ההחלטה בדבר העברת 100 חיסוני הקורונה האמורים לרשות הפלסטינית לא הייתה בידיעת המל"ל, וממילא לא הייתה בידיעת המצהיר מטעם המל"ל, אשר תצהירו תמך בעובדות המפורטות בסעיף 5 לתגובה, בשעת חתימת תצהירו".

"יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל"

עו"ד פרופ׳ אביעד הכהן, בא-כוח משפחת גולדין והקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" שהגישו את העתירה, מסר בתגובה כי "הודעת המדינה אומרת הכול ומאששת את שנטען בעתירה. יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל, המידע בעניין העברת סחורות, תרופות וציוד, כמו גם מעבר אנשים לרצועת עזה וממנה ולרשות הפלסטינית, מוסתר מעיני הציבור ואפילו מאנשי המל"ל.

"למרבה הצער, ממשלת ישראל ממשיכה להתל בבני משפחות החיילים והשבויים ברצועה ולזרות חול בעיניהם ובעיני הציבור. יש לקוות כי בג"ץ ישים לכך קץ ובעיקר שחשיפת העובדות תניע את ממשלת ישראל לפעולה ממשית ואמיתית, למלא סוף-סוף את חובתה, לאחר שש וחצי שנים, ולהשיב את הבנים הביתה".

בעתירת משפחת גולדין התבקש בג"ץ להורות לממשלה להימנע לחלוטין ממתן רשות למעבר סחורות, מוצרים, מתקנים, מכשירים, ציוד רפואי ותרופות מישראל או איו"ש לרצועת עזה וממה, מעבר למתחייב מכוח המשפט הבינלאומי. כמו כן, בג"ץ התבקש להורות לממשלה להימנע ממתן אפשרות למעבר אנשים - לרבות אזרחים - לרצועת עזה וממנה, לרבות לשם מילוי צרכים הומניטריים, מעבר למינימום הנדרש לפי כללי המשפט הבינלאומי, עד אשר ישובו - בחלוף שש שנים ויותר - חיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול ושני האזרחים המוחזקים בידי חמאס לתחומי מדינת ישראל.

במסגרת העתירה מבקשים העותרים כי בית המשפט הנכבד יורה על מתן צו ביניים "האוסר על מעבר כלשהוא - מעבר למתחייב לפי כללי המשפט הבינלאומי - של חיסוני קורונה או חולי קורונה מרצועת עזה לתחומי מדינת ישראל או איו"ש, ולמעבר חיסוני קורונה מישראל או מאיו"ש לשטח רצועת עזה, עד אשר יוחזרו חיילי צה"ל ואזרחי מדינת ישראל המצויים בשטח רצועת עזה".

כאמור, בתגובת המדינה המקורית לעתירה נכתב כי "בעת הנוכחית, על- פי המידע המצוי בידי גורמי המדינה, אין בידי הרשות הפלסטינית חיסונים, וממילא אין בידיה חיסונים להעברה לרצועת עזה. משכך, יטענו המשיבים כי דין הבקשה למתן צו ביניים להידחות, וזאת גם מהטעם כי המדובר בבקשה מוקדמת ואף תאורטית בעת הנוכחית".

עוד נכתב בתגובת המדינה כי ככלל ישראל מסרבת לבקשות "של חולי קורונה מרצועת עזה להיכנס לטיפול רפואי בישראל או באזור איו"ש", זאת מכיוון "שלפי המידע הקיים בידי המשיבים, טיפול רפואי בקורונה זמין כיום במלואו ברצועת עזה".