"החוק מסובך ועלול לפגוע בזכאות של עסקים": כל מה שצריך לדעת על תוכנית מענקי הפיצוי החדשה

הכנסת אישרה השבוע מענק חד-פעמי נוסף לעסקים • למרות שמדובר בהטבה חדשה, מומחים מזהירים מפני הבירוקרטיה הישנה שתמנע מרבים לקבל את הכספים • ברשות המסים מבטיחים שיבנו מערכת פשוטה • מי זכאי למענק ואיך בכלל מחשבים אותו? • גלובס עושה סדר

שוק הכרמל ת"א - חנויות פתוחות לצד בסטות סגורות / צילום: איל יצהר
שוק הכרמל ת"א - חנויות פתוחות לצד בסטות סגורות / צילום: איל יצהר

"שיעור באיך לסבך עניינים" - כך מגדירים מומחי מיסוי, עורכי דין, יועצי מס ורואי חשבון את תוכנית המענקים החדשה לפיצוי עסקים על פגיעה ממושכת. המענק המדובר, שאושר השבוע במליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית, אמור להעניק לעסקים סכום חד-פעמי חדש בגין "פגיעה ממושכת" על-פי גודלו של העסק והפגיעה במחזור העסקאות שלו.

את הבקשה לקבלת מענק ניתן יהיה להגיש בטופס מקוון החל מ-10 בפברואר השנה ועד מאי, והמדינה מתחייבת לשלם אותו תוך 14 יום ממועד הגשת הבקשה.

עבור העסקים שסובלים חודשים ארוכים מפגיעה קשה בהכנסות מדובר בבשורה, ובמענק המתווסף למענקים אחרים שלהם היו זכאים לאורך המשבר (מענק סוציאלי דו-חודשי ומענק השתתפות בהוצאות קבועות), ואולם כשהם יגיעו לבחון את השאלה החשובה באמת של "כמה מגיע לי", הם עלולים לגלות שהתשובה לכך לא כל-כך פשוטה.

לדברי מומחה מס שמגיש בקשות למענקים בחודשים האחרונים בשם עסקים רבים, "אחרי דקה רציתי לזרוק את החוק. זה מעצבן. בעל עסק שקורא את החוק לא יבין שום דבר. זו חקיקה מסובכת. גם למומחי מס לוקח שעות ארוכות ואפילו ימים לנתח את המענק הזה, ולא בטוח שכולם יבינו את זה. עלול לפגוע בזכאות של עסקים או בסכומים שהם יקבלו".

לדברי יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, העובדה שהממשלה החליטה להוסיף מענק סיוע בשל פגיעה ממשוכת בעסקים, מעבר למענקים הקיימים, חשובה ובאה לטובת המגזר העסקי, אבל צריך ללמוד אותה כדי ליהנות מהענקים. "היא מסובכת מאוד, ולהערכתי אין לרשות המסים אפשרות ליישם אותה כפי שהיא, כי אין אפשרות לבדוק פרטנית את כל הבדיקות שנדרשות", הוא אומר. "אני נרשמתי ללימודי פיזיקה גרעינית עכשיו, כי בלי תואר בפיזיקה גרעינית אי-אפשר להבין את המענק הזה".

מרשות המסים נמסר כי "מורכבות החקיקה נובעת מהשאיפה לתת מענה רחב ככל הניתן לאוכלוסייה מגוונת של עסקים שנפגעו פגיעה ממושכת, כמו גם להימנע מתשלום מענקי יתר מקופת המדינה למי שלא חוו פגיעה שכזו".

"עם זאת", אומרים ברשות, "מבחן החקיקה הוא ביישומה, ולשם כך רשות המסים תבנה מערכת פשוטה וידידותית שתנגיש לבעלי העסקים את כל המידע הדרוש להם לצורך בחינת זכאותם למענק והגשת הבקשה, ובכלל זה את ירידת המחזורים. בנוסף, כדי לסייע לציבור העסקים להכיר את זכויותיו, תפרסם הרשות בימים הקרובים באתר האינטרנט עלון מידע המסביר את הדברים בפשטות ובהירות".

בינתיים, עד שהחקיקה תיבחן במבחן המציאות, וכדי לסייע להתמודד עם מבוך הנוסחאות, ריכזו גלובס ולשכת יועצי המס, בראשות יועץ המס ירון גינדי, את השאלות והתשובות המרכזיות, ובעיקר עונים על השאלה שבאמת חשובה לבעלי עסקים: מי זכאי, לכמה ואיך הוא מנצל את זכאותו.

 
  

 למי מיועד המענק?

המענק החדש מיועד לשתי קבוצות עיקריות - עסקים שמחזור העסקאות שלהם ב-2019 הוא עד 300 אלף שקל, ועסקים שמחזור העסקאות שלהם ב-2019 הוא בין 300 מאות אלף שקל ל-300 מיליון שקל.

התנאים לעסקים עם מחזור מעל 300 אלף שקל

על-מנת להיות זכאי למענק, על העסק לעמוד בשני תנאים עיקריים. הראשון: שמחזור העסקאות של העסק בין 1 במרץ 2020 עד 31 בדצמבר 2020, בתוספת סכומי המענקים להוצאות קבועות, נמוך ממחזור העסקאות בתקופה המקבילה ב-2019. בעלי העסק ידרשו להצהיר על כך במועד הגשת הבקשה של המענק. התנאי השני הוא שהעוסק היה זכאי לפחות לשלושה מענקי השתתפות בהוצאות קבועות, מתוך חמש תקופות הזכאות של המענקים ב-2020.

המענק לעסקים עם מחזור מעל 300 אלף שקל

המענק יעמוד על 60% מסך מענקי ההשתתפות בהוצאות הקבועות שקיבל בעל העסק, מחולק בחמש - כי שנת 2020 חולקה לחמש תקופות מענקים. לעסקים בעלי מחזור של מעל 20 מיליון שקל המענק יחולק לארבע - כי ב-2020 היו להם רק ארבע תקופות מענקים. סכום המינימום לתשלום במענק זה יהיה 9,000 שקל וסכום המקסימום - 50 אלף שקל.

גינדי: "בשביל לקבל את הסכומים המלאים של המענק, יש לעמוד בתנאי שהמחזור של העסק בין 1 במרץ 2020 ל-31 בדצמבר 2020, בתוספת סך סכומי מענקי השתתפות בהוצאות הקבועות שהעסק קיבל, אינו עולה על 90% מהמחזור בתקופה המקבילה ב-2019". אם המחזור יהיה מעל 90% יוקטן סכום המענק ל-65% מסכום הזכאות.

התנאים לעסקים עם מחזור עד 300 אלף שקל

העסקים צריכים לעמוד בשני תנאים עיקריים. הראשון, שהמחזור במרץ-דצמבר 2020, בתוספת סכומי המענקים להוצאות קבועות שהעסק קיבל, אינו עולה על מחזור העסקאות במרץ-דצמבר 2019. בעלי העסק יידרשו להצהיר על כך במועד הגשת הבקשה של המענק.

לעניין עוסק פטור (עצמאי הפועל במחזור עסקאות קטן ולכן אינו גובה מע"מ מלקוחותיו), ההשוואה היא בין מחזורי העסקאות השנתיים של 2019 לבין 2020, בתוספת המענקים.

התנאי השני הוא שהפער במחזור העסקאות בתקופות הרלוונטיות, לשני סוגי העוסקים, הוא גדול מ-25%.

המענק לעסקים עם מחזור עד 300 אלף שקל

ירידה של 25%-40% במחזורים בתקופה הרלוונטית תביא לפיצוי של 3,000 שקל. ירידה בשיעור של 40%-60% תביא לפיצוי של 5,000 שקל. במקרה של ירידה ביותר מ-60%, הפיצוי יהיה 9,000 שקל. לפי גינדי, המענקים יתקבלו במלואם אך ורק בתנאי שהפער במחזורים בתקופה הרלוונטית ב-2020 נמוכים מ-90% מהמחזור ב-2019.

מה יקבלו עסקים שהוקמו ב-2020?

עסקים שהחלו לפעול בינואר-פברואר 2020 יהיו זכאים למענק בתנאי שהעוסק היה זכאי לפחות לשני מענקי השתתפות בהוצאות קבועות, מתוך חמש תקופות הזכאות. סכום המענק יעמוד על 4,000 שקל לעוסק מורשה ו-3,000 שקל לעוסק פטור.