איראן וקובה, הנתונות לסנקציות אמריקאיות, מפתחות יחד חיסון לקורונה

בשתי הממשלות מקווים להתחיל להפיץ את חיסון 'סוברנה 02' שפותח בקובה • טהרן מתמודדת עם התפרצות הקורונה החמורה במזה"ת

פגישת שרי החוץ של איראן וקובה בהוואנה / צילום: Associated Press, Ramon Espinosa
פגישת שרי החוץ של איראן וקובה בהוואנה / צילום: Associated Press, Ramon Espinosa

איראן וקובה החלו ניסויים בחיסון קורונה שפיתחו יחד, בתוך כך שטהרן נלחמת בהתפרצות החמורה ביותר של קורונה במזרח התיכון ואינה רוצה להשתמש בחיסונים מתוצרת ארה"ב או בריטניה.

החיסון הקובני, המכונה סוברנה 02 (Soberana 02) הוא המועמד המוביל בין ארבעה חיסונים המפותחים בקובה ומפותח בשיתוף פעולה בין מכון וינליי לחיסונים בקובה ומכון פסטר באיראן, כך אמרו בכירים בשתי המדינות שלשום.

שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, שהיריבות המרה לארה"ב מחברת ביניהן ושתיהן סובלות מסנקציות אמריקאיות, משקף רצון של שתיהן להפוך לעצמאיות יותר ולהקטין את התלות ביבוא מהמערב. שם החיסון, סוברנה, הוא המילה הספרדית ל"ריבון".

המנהיג העליון של איראן עלי חמנאי אמר שבמדינה בת 80 מיליון התושבים לא ייבאו חיסונים מארה"ב או מבריטניה. חמנאי טען שהחיסונים המערביים לא אמינים והאשים את ארה"ב ובריטניה ברצון להשתמש בעם האיראני כשפני ניסיונות.

נשיא המועצה הרפואית של איראן, מוחמד רזה זפרגנדהי אמר ביום שני שהמדינה תייבא שני מיליון חיסוני קורונה מהודו, סין ורוסיה עד מרץ, הרבה פחות ממה שצריך כדי לעמוד בהבטחתו מהעת האחרונה של הנשיא חסאן רוחאני לחסן 60 מיליון איראנים.

בכירים במערכת הבריאות של קובה אומרים שהם צריכים לבצע ניסויים בשלב 3 מחוץ לגבולות המדינה מפני שאף אחת מההתפרצויות באי אינה גדולה מספיק על מנת לספק נתונים סטטיסטיים משמעותיים לגבי מידת ההגנה שנותן החיסון.

ויסנטה ורז, ראש מכון פינליי הקובני, אמר לאחרונה לתקשורת במדינה שעל מנת להדגים את יעילות החיסון יש לבחון אותו בתנאים בהם האוכלוסייה נחשפת לנגיף במידה משמעותית וישנן דרכי הדבקה רבות.

איראן: 6,000 הדבקות ביום

לעומת הבידוד של קובה כאי, שעזר לה לשלוט על ממדי המגפה, איראן היא המדינה המזרח תיכונית שהקורונה הכתה אותה באופן הקשה ביותר. באיראן נרשמות כ-6,000 הדבקות ביום, וזו ירידה ממספר של יותר מ-14,000 הדבקות ביום בסוף נובמבר. יותר מ-56,000 איראנים מתו מקורונה. בקובה היו כ-15,000 מקרים ו-153 מקרי מוות, כך לפי נתונים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

בכירים איראנים ממכון פסטר נמצאים בהוואנה ומפקחים על שלב שני מצומצם של מבחנים קליניים בחיסון שפותח שם. החל מסוף ינואר ועד מרץ, קובה תבצע מבחני שלב 3 על כ-150 אלף קובנים ואיראן תבחן את החיסון על 50 אלף מתנדבים איראנים, כך אמרו בכירי מערכות הבריאות בשתי המדינות. חיסון סוברנה 02 הוא חיסון מבוסס חלבונים המציג לגוף נוגדנים ולא פתוגנים, כך אמרו במכון פינליי.

איראן תעביר את טכנולוגיית הייצור שלה לקובה, השואפת לחסן את האוכלוסייה שלה, כ-11 מיליון נפש, בחצי השנה הקרובה.

בקובה הקומוניסטית, הפצת החיסון חיונית למדינה שהכלכלה שלה עומדת במקום וספגה מכה קשה מסנקציות שהטיל ממשל טראמפ. טראמפ הפך בפועל את מאמצי ממשל אובמה להפשיר ביחסים, שנשארו מתוחים עוד מימי המלחמה הקרה.

ביום שני, ממשלת ארה"ב החזירה את קובה לרשימת המדינות התומכות בטרור, הגדרה הצפויה להפוך את מאמציו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לשפר את היחסים עם הוואנה למורכבים.

"קובה ואיראן ממשיכות לעמוד מול הסנקציות האכזריות והלא אנושיות של ממשלת ארה"ב, אשר התגברו בתקופת מגפת הקורונה בניגוד מוחלט לרוח של שיתוף פעולה או כיבוד הזכות לחיים של בני עמנו", נכתב בהודעה מטעם משרד החוץ הקובני.

ההודעה על תחילת ניסויים משותפים בין איראן וקובה בחיסון באה בעקבות שנים של שיתוף פעולה מדעי בין המדינות, ולאחר ששר החוץ האיראני ג'באד זריף ביקר בהוואנה בנובמבר. זריף שיבח את הישגיה של קובה במלחמה נגד הקורונה באותו ביקור.

סנטיאגו פרז במקסיקו השתתף בהכנת הכתבה.