אשקלון היא שיאנית מכירת הדירות החדשות. מה קרה בעיר שלכם?

בשלושת החודשים שבין ספטמבר עד נובמבר נמכרו באשקלון 793 דירות, יותר מכל עיר אחרת בישראל • גם בתל אביב, בראשל"צ ובבית שמש נמכרו דירות חדשות רבות • לעומתן, חדרה וחולון נמצאות בתחתית הרשימה לתקופה זו

דירה למכירה / צילום: שירי דובר, גלובס
דירה למכירה / צילום: שירי דובר, גלובס

בחודשים האחרונים הפכה אשקלון לשיאנית מכירת הדירות החדשות - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מהנתונים עולה כי בין החודשים ספטמבר עד נובמבר 2020 נמכרו בעיר 793 דירות חדשות.

מדובר בעלייה של 2.6% לעומת שלושת החודשים יוני עד אוגוסט 2020, אז נמכרו בעיר 773 דירות. גם בתקופה זו של יוני עד אוגוסט הייתה אשקלון לשיאנית הארצית במכירת דירות חדשות. יצוין כי מדובר בעיר שבה התקיימו שיווקים רחבי היקף במסגרת תוכנית הדיור הממשלתי "מחיר למשתכן".

לדברי יעל דקל-הניג, שמשמשת כסמנכ"לית השיווק בחברת הבנייה אפגד שבונה באשקלון, יש לקצב המכירות הגבוה מספר סיבות. "העיר נמצאת בתנופה משמעותית וממשיכה לצמוח, דבר שממשיך לחזק את ההגירה אליה בשנים האחרונות, בעיקר מאשדוד הסמוכה". לדבריה שכונות ענק שנבנות בעיר פונות לאוכלוסייה צעירה, בדגש על מחירים אטרקטיביים.

לצד זה היא מזכירה שגם הנגישות לעיר השתפרה. "הדוגמה הבולטת היא מחלף 'אשקלון צפון' שמקצר באופן משמעותי את הזמן והמרחק למרכז הארץ. גם הקורונה השפיעה ללא ספק על קהל הרוכשים ואני סבורה שחלק משמעותי מהעסקאות בחודשים האחרונים הגיעו בעקבות חישוב מסלול מחדש של זוגות ומשפחות רבות שהבינו שבעידן של עבודה מהבית, וכשסגנון החיים משתנה אפשר ואף רצוי להתרחק מהצפיפות של המרכז לטובת איכות חיים ומרחבים, טבע ורצועת חוף אדירה שיש לאשקלון ואפשר לומר שאנשים גילו מחדש את העיר הזו".

במקום השני בטבלת מכירת הדירות החדשות נמצאת תל אביב, שבה נמכרו בין ספטמבר לנובמבר האחרונים 563 דירות. למרות המקום הגבוה, מדובר בירידה של 3.3% לעומת שלושת החודשים הקודמים.

במקום השלישי נמצאת ראשון לציון, שבה נמכרו 552 דירות חדשות בתקופה הזו. מדובר בעלייה של כ-23% לעומת שלושת החודשים שקדמו לכך. ערים נוספות שמצויות במעלה טבלת מכירות הדירות החדשות לתקופה זו הן בית שמש, רמלה, חריש, וירושלים.

 
  

לעומת זאת יש ערים שבהן המכירות היו נמוכות בתקופה זו. אחת מהן היא חדרה, שבה נמכרו בשלושת החודשים שבין ספטמבר לאוקטובר 154 דירות חדשות בלבד. אף שמדובר במספר נמוך יחסית, מדובר בעלייה של קצת יותר מ-100% לעומת שלושת החודשים שקדמו לכך, אז נמכרו בעיר 76 דירות בלבד.

עיר נוספת עם מספר נמוך של מכירת דירות חדשות לתקופה היא חולון, שבה נמכרו בשלושת החודשים המדוברים 157 דירות בלבד.

לפי נתוני הלמ"ס בכל המדינה נרכשו בשלושת החודשים הללו 11,360 דירות. מדובר בעלייה של 7.3% לעומת שלושת החודשים הקודמים. יצוין כי דווקא התקופה שבין יוני ועד אוגוסט 2020, נחשבת למורכבת יותר, כיוון שאלה חודשים שהגיעו קצת אחרי התפרצות הקורונה, דבר ששיתק כמעט לחלוטין את המשק בחודשים מרץ ואפריל 2020.