בג"ץ | דעה

חתונות בזום: שעת השין של בג"ץ

העתירה שהגישו לבג"ץ שמונה זוגות שנישאו במדינת יוטה שבארה"ב באמצעות הזום, נגד החלטת השר דרעי, היא שעת כושר והזדמנות בלתי חוזרת עבור בג"ץ להזכיר כי הזכות להתחתן היא זכות בסיסית

שר הפנים אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר הפנים אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

העתירה שהגישו לבג"ץ לאחרונה שמונה זוגות שנישאו במדינת יוטה שבארה"ב באמצעות הזום נגד החלטת שר הפנים אריה דרעי אשר הורה לרשות האוכלוסין להקפיא את רישומם כנשואים במרשם האוכלוסין, היא שעת כושר והזדמנות בלתי חוזרת עבור בג"ץ.

הפעם, בג"ץ חייב להתערב בהחלטתו הדרקונית של דרעי, ולקבוע כי החלטתו בלתי חוקית, בלתי סבירה, וניתנה בחוסר סמכות.

בשלהי דצמבר 2020 פורסם כי רשות האוכלוסין הכירה בזוגות ישראלים שנישאו בנישואים אזרחיים באמצעות הזום במדינת יוטה, מבלי לצאת מישראל. חלק מהזוגות הנישאים הם זוגות גאים.

משנודע על כך לשר הפנים, הוא הורה לרשות להקפיא את הטיפול בבקשות שהוגשו לרישום. זאת, למרות שמבחינת הנהלים של משרד הפנים יש לאשר את נישואיו של מי שמציג תעודת "אפוסטיל", כלומר אישור הניתן על-ידי רשות מוסמכת של מדינה שמאשרת כי מדובר בתעודת נישואים מקורית; וחרף העובדה שחלק מהזוגות שביקשו את רישומם כנשואים כבר קיבלו הודעה מרשות האוכלוסין כי יונפק להם ספח לתעודת זהות עם הרישום "נשוי".

כעת, כאמור, מגיע תפוח האדמה הלוהט הזה לפתחו של בג"ץ, וזו הזדמנות פז מבחינתו להשיב את הסדר על כנו. בג"ץ כבר קבע בעבר כי הזכות להתחתן היא זכות בסיסית שיש לאפשר לכל אזרח ואזרחית.

למרות זאת, כידוע, בישראל מתיר החוק להינשא אך ורק בטקס דתי. זוגות רבים שמבקשים להינשא, כמו זוגות גאים וזוגות בהם אחד מבני הזוג אינו נחשב ליהודי מבחינת הרבנות הראשית, נאלצים לצאת מישראל בשביל להתחתן בחו"ל בנישואים אזרחיים, ורק לאחר מכן יכולים להגיש את תעודת הנישואים הרשמית שלהם לרישום ברשות האוכלוסין.

כל זאת, נזכיר, תחת עיניו הפקוחות של בג"ץ, שהכשיר במרוצת השנים האחרונות את החוק השנוי במחלוקת לפיו בישראל ניתן להינשא אך ורק בטקס דתי, אך בה בעת גם חייב את משרד הפנים להכיר בנישואים אזרחיים שנערכו על-ידי רשויות המוסמכות לכך בחו"ל.

ממילא, ההבחנה הבעייתית הקיימת בישראל בין אזרחים סוג א' שיכולים להתחתן בתוך גבולות הארץ, בעוד אזרחים סוג ב' חייבים לצאת אותה על-מנת שנישואיהם יוכרו, מעוררת אי נוחות קשה. יש שיגידו כי מדובר במצב בלתי שפוי, המבטא הפניית עורף לאזרחי המדינה.

ואולם, נוכח משבר הקורונה שפקד אותנו בשנה האחרונה אשר אינו מאפשר תנועה חופשית בין מדינות בניגוד לעבר - הפכה הבעיה לאקוטית הרבה יותר. אם בעבר זוגות מסורבי חיתון בישראל עוד הצליחו, איכשהו, לבלוע את הגלולה המרה ולהתחתן בקפריסין, פראג או ארה"ב, הרי שבמציאות של היום זה כלל לא אפשרי.

לבג"ץ תהיה כעת אפשרות ללכת צעד אחד נוסף, צעד שהוא מתבקש וכורח המציאות. הגיע הזמן שגם ישראל, מדינה שמתגאה כלפי חוץ בפלורליזם וביחסה הליברלי למיעוטים ולקהילת הלהט"ב, שהם הנפגעים העיקריים מהמצב החוקי השורר בישראל - תתקדם לעבר המאה ה-21. 

הכותבת היא עורכת דין, מומחית בדיני משפחה