סוגיית הבנייה בשטחים: נתניהו מנסה להתערב, גנץ בולם בגופו

הבוקר התכנסה ועדת המשנה לתכנון ורישוי במינהל האזרחי ביהודה ושומרון לדיון במתן הקלות ואישורים לבנייה פלסטינית בשטחי C • לדברי שר הביטחון גנץ, גורמים מלשכת רה"מ יצרו קשר ישיר עם נציגי המינהל האזרחי וביקשו לעצור את הדיון, אך גנץ הורה להמשיכו: "לא אאפשר עקיפת סמכויות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבינטחון בני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבינטחון בני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

מחריף העימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ בסוגיית הבנייה בשטחים, בהתנחלויות וזו של הפלסטינים. הבוקר (א') התכנסה ועדת המשנה לתכנון ורישוי במינהל האזרחי ביהודה ושומרון כדי לדון במתן הקלות ואישורים לבנייה פלסטינית בשטחי C שבאחריות הישראלית המלאה. לדברי שר הביטחון גנץ, גורמים מלשכת ראש הממשלה יצרו קשר ישיר עם נציגי המינהל האזרחי וביקשו לעצור את הדיון בעיצומו. אלה עדכנו את לשכת שר הביטחון, שהנחה אותם להמשיך בישיבה.

בהודעה שפרסם גנץ נאמר: "שר הביטחון בלם את נתניהו מהתערבות ישירה מול גורמי צה"ל בישיבת המינהל האזרחי שנערכה הבוקר. בעקבות ניסיון התערבות חריג של ראש הממשלה מול גורמי צה״ל לנושא שבסמכותו הבלעדית של שר הביטחון, גנץ הנחה את מערכת הביטחון ואת המינהל האזרחי להתנהל אך ורק בצינורות המקובלים".

לדברי גנץ, "לא אאפשר עקיפת סמכויות על-ידי לשכת ראש הממשלה. פעילות הוועדה היא בסמכות שר הביטחון, יש נהלי עבודה. כינוס הישיבה הוחלט כבר בשבוע שעבר, ואין כל צורך לפגוע בתהליך התקין במהלך מימושו. אם ראש הממשלה רוצה להעלות השגות, הוא יודע את המספר שלי".

העימות הזה, המתחדד לקראת הבחירות, נבנה על קרקע אי-קבלתה של רשימה של 46 יישובים ביהודה ושומרון המצויים בהליכי הכשרה חוקית. הרשימה הוכנה על-ידי שר ההתיישבות צחי הנגבי והשר במשרד הביטחון מיכאל ביטון. אלא שבשל המשבר הפוליטי שהביא לפיזור הכנסת, התהליך לא הבשיל. גנץ וביטון הקשיחו עמדות והודיעו כי יהיו מוכנים לאשר רק שלושה מהיישובים, הונגבי ואילו נתניהו דרשו את הרשימה המלאה.

נציגי היישובים וראשי מועצת יש"ע פתחו בשל כך מאהל מחאה מול הכנסת, ומקצתם שובתים שם רעב.

בד-בבד הודיע גנץ כי יאפשר להביא לדיון אישורה של בנייה פלסטינית בכפרים ועיירות באזור C. בין היתר: הפקדת תוכנית להרחבת וולג'ה, כפר מדרום לירושלים, הפקדת תוכנית להרחבת חיזמה בצפון מזרח הבירה, מתן תוקף לתוכנית עבור בית מלון באזור בית לחם, דיון בהפקדת תוכנית לבית מלון בבית ג'אלא ודיון בנושא בקשה להסדרה של מבנים חקלאים באדמות ע'ורה על פרעה.

נתניהו, הנגבי והמתנחלים רואים בכך תחיבת אצבע בעין. בעוד אישורי בנייה לפלסטינים נידונים בוועדה, היישובים שלהם מוקפאים.

כמו כל צעד ממשלתי בעת הזו, גם כאן מדובר בוויכוח לצרכים פוליטיים: גנץ מבקש למצב את עצמו כמתנגד לנתניהו ועושה שרירים, ולנתניהו זו הזדמנות להאשים את גנץ באי-קידום תוכניות להרחבת ההתנחלויות, שכן משרד הביטחון אחראי על האישורים לתכניות אלה.

נתניהו התייחס לכך הבוקר בישיבת הממשלה ואמר: "אנחנו מנהלים כרגע דיון עם משרד הביטחון על ההתיישבות הצעירה. מדובר בעניין הומניטרי, אנשים שאין להם חשמל ומים. אני מאוד מקווה שנוכל להגיע להסכמה ביממה או שתיים הקרובות, כי צריך לפתור את זה, אין לזה הצדקה, וזה גורם לסבל מיותר". 

הנגבי: גנץ מפר התחייבויות

השר לענייני התיישבות, צחי הנגבי, מאשים את שר הביטחון גנץ כי הוא מפר התחייבויות ונוהלי עבודה בסוגיית אישורי הבנייה בשטחים. במכתב ששלח לגנץ ביום חמישי כתב הנגבי כי תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C הובאו לאישור ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט הביטחוני) בטרם קידומן במסגרת הליכי התכנון.

לדברי הנגבי במכתב שהגיע לגלובס: "הסיבה לכך ברורה: הסדרה והרחבה של מקבצי בנייה בשטחי C הן חלק ממדיניות מוצהרת של הרשות הפלסטינית לקעקע את אחיזת ישראל בהם. רק לאחרונה ציינו אנשי המינהל האזרחי בוועדת החוץ והביטחון כי הרשות הפלסטינית מפעילה למעלה מ-600 איש לקידום יעד זה".

הנגבי מאשים כי התוכניות המדוברות לא אושרו בעבר בגלל שיקולים ביטחוניים ואסטרטגיים. "מעיון בתוכניות, שאתה מאשר את קיום הדיון בהן, עולה כי ייתכן שהן כוללות תוכניות שנפסלו בעבר על-ידי הקבינט. עוד עולה כי יש בתוכניות אלה כדי להשפיע באופן אסטרטגי על אינטרסים ישראלים בשטחי C. לדוגמה, הכוונה לאשר בנייה בכפר וולג'ה הסמוך לירושלים מדרום והרחבה של הכפר חיזמה הסמוך לירושלים מצפון".  

הנגבי דרש במכתב לבטל את הדיון המתוכנן היום, אך גנץ לא נענה. בשל כך פנתה לשכת ראש הממשלה ישירות למינהל האזרחי בהוראה לבטל את הדיון, אך גנץ כאמור בלם גם פנייה זו.