שווייץ תקיים משאל עם: האם חוקי להטיל סגר בגלל הקורונה?

קבוצה המתנגדת לסגרים אספה קרוב ל-90 אלף חתימות בשבועות האחרונים כדי להכריז על משאל עם בנוגע לחקיקה • המשאל יתקיים ככל הנראה ביוני הקרוב - המועד המוקדם ביותר האפשרי מבחינת החוק כדי להוציא אותו לפועל

עיירת נופש שוממת בשוויץ. הרשויות החליטו על סגירת מסעדות, בארים ומקומות בילויים למשך יותר משישה שבועות / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann
עיירת נופש שוממת בשוויץ. הרשויות החליטו על סגירת מסעדות, בארים ומקומות בילויים למשך יותר משישה שבועות / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann

שווייץ מתכננת לקיים משאל עם בשאלה אם להמשיך לאפשר לממשלה להטיל הגבלות על החיים הציבוריים וסגרים כחלק מהמאבק במגפת הקורונה. קבוצה המתנגדת לסגרים בשם הפגיעה בחופש הפרט והחשש כי מדובר בתקדים שיוביל להגבלות עתידיות על התושבים ואולי אף לחובת חיסונים, אספה קרוב ל-90 אלף חתימות בשבועות האחרונים, קרוב לכפול מהדרישה החוקית (50 אלף חתימות) כדי להכריז על משאל עם בנוגע לחקיקה, הליך נפוץ במדינה.

המשאל יתקיים ככל הנראה ביוני הקרוב, המועד המוקדם ביותר האפשרי מבחינת החוק כדי להוציא לפועל משאל עם, והתושבים יצטרכו להכריע אם לבטל חלקים מהחוק המיוחד שהעבירה ממשלת שווייץ כדי להילחם בהתפשטות מגפת הקורונה, בדיון שמשקף חילוקי דעות שקיימים גם בדמוקרטיות אחרות. בשבדיה, הממשלה אימצה רק בשבועות האחרונים חוק המאפשר לה לסגור עסקים ולהטיל סגר בשם המאבק במגפות, לאחר שעד כה נעשו הדברים באופן וולונטרי. בגרמניה שונה החוק באביב, על רקע מחאות של קבוצות שוליים ותומכים בתיאוריות קונספירציה. משאל עם הוא דרך שוויצרית ותיקה לבחון את עמדות הציבור בשורה של נושאים - מאגרות שידור דרך ענייני מיסוי ועד לבניית מסגדים.

עד קרוב לחג המולד, שווייץ למעשה נמנעה מצעדים מוחשיים נגד המגפה, שמרה את הגבולות פתוחים וגם את אתרי הסקי. מספר חולי הקורונה במדינה זינק, בתי החולים דיווחו על עומסים בחדרי הטיפול הנמרץ, וב-18 בדצמבר הכריזו הרשויות על סגירת מסעדות, ברים ומקומות בילויים למשך יותר משישה שבועות. בשבוע שעבר הודיעו על הארכת הסגירה עד לסוף פברואר. החל מהיום (ב') גם יעודדו עבודה מהבית, יוגבלו התקהלויות וייסגרו חנויות לא-הכרחיות.

את הדרישה למשאל עם מוביל ארגון בשם "ידידי החוקה", שבראשו עומד עיתונאי לשעבר בשם כריסיטיאן פלוגר (בן 67). בראיונות שנערכו עמו בימים האחרונים הוא ביקר את הפגיעה הכלכלית הנובעת מההגבלות על המחסר והחיים הציבוריים, המעיט בחומרה הנשקפת מהמגפה ודרש כי הממשלה תמנע מבצעי חיסון אפשריים "עד שייאסף מידע מהימן לגבי בטיחותם".

פלוגר שיבח את האפשרות להעניק לתושבי שווייץ להכריע בסוגיה, ואמר "זו זכות שככל הנראה אין לאף תושבי מדינה אחרת". עד כה נרשמו במדינה, שבה חיים כ-8.5 מיליון תושבים, חצי מיליון מקרי קורונה וכ-8,600 מקרי מוות.