שיבא: "הנוגדנים בקרב המתחסנים גבוהים ממה שנמצא אצל מחלימים"

בניסוי המתנהל בבית החולים עלה כי 100 מתוך 102 המתחסנים שנבדקו פיתחו נוגדנים בכמות טובה שבוע אחרי המנה השנייה • אחד מתוך השניים שלא פיתחו נוגדנים הוא מדוכא חיסון • "רמות הנוגדנים קפצו פי 6 עד פי 20 לעומת לפני קבלת המנה השנייה"

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

ניסוי הסרולוגיה של בית החולים שיבא, בו נבדקת רמת הנוגדנים של מתחסנים מהצוות הרפואי אחת לשבוע לאחר החיסון, הגיע היום לשבוע הרביעי שלו. מתוך 102 מחוסנים שכבר הגיעו לשבוע הרביעי, 100 פיתחו נוגדנים ברמה הנחשבת למחסנת. רק שניים לא פיתחו נוגדנים, ומהם אחד הוא מדוכא חיסון.

אצל המחוסנים שפיתחו נוגדנים, חלה קפיצה משמעותית בכמות הנוגדנים לפני ואחרי קבלת המנה השנייה. לדברי פרופ' גילי רגב, שמובילה את הניסוי מטעם בית החולים: "רמות הנוגדנים קפצו פי 6 עד פי 20 לעומת לפני קבלת המנה השנייה, והן גבוהות מאוד אצל כמעט כל מי שפיתחו נוגדנים, גבוהות משמעותית מהרמות שאנחנו מוצאים אצל מחלימים".

כך, אם כשבוע לפני קבלת המנה השנייה הציגו רק 50% מן הנבדקים רמות נוגדנים הנחשבות למגינות, הרי שאחרי קבלת החיסון, מעל 98% הציגו רמות גבוהות בהרבה מכפי שדרוש כדי להיחשב מוגן. כמות גדולה יותר של נוגדנים משמעותה כי ככל הנראה ההגנה תימשך זמן רב יותר, ואולי תהיה רלוונטית למגוון רחב יותר של מוטציות.

רגב ציינה כי עדיין לא ידוע האם החיסון מגן מפני הדבקה בנגיף או רק מפני תחלואה, אולם להערכתה על פי ניסיונה עם בדיקות סרולוגיות בקרב חולי קורונה עד היום, נוגדנים גבוהים מונעים גם הדבקה או לפחות מונעים את העברת הנגיף לאנשים אחרים.

במסגרת הניסוי יבדקו בסך הכל כ-1,000 חברי צוות רפואי בשיבא שהתחסנו, כשהמטרה היא להמשיך לעקוב אחרי הנוגדנים לאורך זמן, לראות גם את קצב דעיכתם, לעקוב אחר תופעות לוואי ולוודא כי המתחסנים אינם חולים. נתונים נוספים לגבי המתאם בין גיל ומחלות רקע לבין כמות הנוגדנים, יפורסמו בהמשך.