נגיף הקורונה | סיקור שוטף

הממשלה אישרה פה אחד את הצעת נתניהו: הסגר יוארך ב-10 ימים

נתניהו: "קורא למשטרה לנקוט יד ברזל נגד כל מפירי החוק" • הסגר יוארך עד 31.1 בשעה חצות • כל נוסע שנכנס לישראל יחוייב לעשות בדיקת קורונה 72 שעות לפני המראות לארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

21:06

באשר לחובת הבדיקות לפני הטיסות לארץ, הוחלט בישיבת הממשלה שהמחלימים ומתחסנים יהיו פטורים מזה, שמדובר בבדיקת PCR. 

כמו כן, הוחלט על שתי הקלות בתקופת ההארכה: סטודנטים שאין להם גישה ללמידה מרחוק יוכלו לקיים בחינות בשטח האוניברסיטה, ובלבד שמספרם לא יעלה על 5%, ותלמידי כיתות י״א-י״ב יוכלו להיבחן לבגרויות בבתי הספר, בהתאם לכללים שנקבעו.

19:56

הממשלה אישרה פה אחד את הצעת ראש הממשלה: הארכת הסגר הקיים ב-10 ימים נוספים (עד 31.1 בחצות). כמו כן אישרה הממשלה את התקנות המחייבות כל נוסע שנכנס לישראל לעשות בדיקת קורונה 72 שעות לפני המראתו לארץ. ההנחיה הזו תיכנס לתוקף בעוד 4 ימים ב-3/1.

כן אושרה הארכת התוקף של השימוש באמצעים הטכנולוגיים של השב"כ להגברת האכיפה. שר הבטחון גנץ העלה את הדרישה כי האכיפה תוגבר באזורי תחלואה, קרי בריכוזים החרדיים. לבקשתו סוכם כי הממשלה ומשרד הבריאות ימליצו בפני ועדת התעדופים על חיסון מיידי של תלמידי י"א-י"ב, לסייע להם לקראת הבגרויות. עוד בעניין החיסונים, לדרישת שר החוץ אשכנזי, יחוסנו השגרירים הישראלים ברחבי העולם. משרד הבריאות הבטיח לקדם תוכנית לחיסון מרותקי הבית שניתן לניידם למוקדי החיסונים בסיוע צה"ל, ובהתאם להגדרות משרד הבריאות.

דרישה של שר התרבות והספורט חילי טרופר להחזרת ליגות הספורט המקצועניות לפעילות נענתה חלקית. טרופר ושר הבריאות אדלשטיין עם צוותיהם דנים במציאת מתווה שיאפשא את חידוש הליגות, ואם יגיעו להסכמה הפעילות בליגות הבכירות בכדורסל ובכדורגל תחודש.

הישיבה לוותה בוויכוחים אודות האשמים בעיכוב בקבלת ההגבלות על הטסים לישראל, ובין השאר האשימה השרה מירי רגב את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי כי פרסם הודעות מטעות וכי היועצים המשפטיים הם שבלמו הבלות כאלה בעבר. גם לראש הממשלה נתניהו היה שיח עם היועץ המשפטי מנדלבליט בנושא ובסופו של דבר סיכם נתניהו כי מדובר היה באי הבנה: "בגלל הסתירה שאסור לחייב אדם לבצע בדיקה קורונה מצד אחד ומצד שני נאמר שאי אפשר לאסור כניסה לתושב ישראלי שחוזר לביתו, נוצרה אי הבנה. טוב שהנושא הובהר ועכשיו יש להתקדם הלאה ולטפל בכך מידית".

השר אריה דרעי מחה על מה שהגדיר ההסתה נגד החרדים שלדבריו שוברת שיאים בימים האחרונים והאשים את חברי כחול לבן כי הם מצטרפים אליה. "לצערי לא מדובר רק בחברי אופוזיציה, אחר גם באנשים שיושבים כאן בישיבת הממשלה, אני שומע את המתקפות שלכם על החרדים, אני מציע לכם להתאחד עם ליברמן, זה הכי מתאים לכם".

הוא עצמו מתח ביקורת על מראות החתונות אתמול בבני ברק אבל אמר:" החרדים אינם מקשה אחת. רוב הציבור החרדי מקפיד הקפדה גדולה על כל הנחיות משרד הבריאות. היום היו למעלה מעשרת אלפים חולים. גם ללא החולים החרדיים היינו נמצאים במספרים גבוהים שהיו מחייבים את המשך הסגר. אז מדוע לטעון שכל המדינה נכנסת לסגר בגלל החרדים? זה שקר ועוול נוראי".

16:10

נתניהו אמר בישיבה כי ביקש "מוועדת החיסונים לתעדף את חיסון בני 16 ומעלה".

בתוך כך, שר הבריאות אדלשטיין התייחס לביקורת על כך שרק עכשיו שוקלים לחייב את הנכנסים לישראל בבדיקת קורונה. "ביממה האחרונה אני עם תחושה מאוד קשה. בחיים לא הסתתרתי מאחורי אף גורם, לא משפטי ולא פוליטי", אמר אדלשטיין. "ביממה האחרונה כל העולם בטוח שאני משקר, שנרדמנו בשמירה, ולא באנו עם עניין חיוב בדיקות לחוזרים מחו"ל. הנושא הזה בהחלט עלה. לא באתי לכאן לריב עם אף אחד". 

15:05

נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו צריכים להחליט מיד על הארכה נוספת של הסגר הקיים. זה אולי לא פופולרי, ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה. מצפה מכולכם לשים את החיים לפני הכל ולתמוך בהחלטה הנכונה. אני קורא לכל האזרחים, גם אלה שהשתתפו אתמול בחתונה השערורייתית בבני ברק להפסיק להפר את החוק. זו שפיכות דמים. אני קורא למשטרה לנקוט יד ברזל נגד כל מפירי החוק באשר הם".

גנץ הוסיף כי "צריך להגביל מיידית את הכניסה והיציאה מהארץ". 

14:10

הממשלה דנה כעת באפשרות להאריך את הסגר האמור להסתיים ביום חמישי. שר הבריאות יולי אדלשטיין ואנשי משרדו דורשים להאריך את הסגר בשבועיים על רקע נתוני התחלואה הקשים, ובעיקר המספר הגואה של החולים המאושפזים במצב קשה ומספר המתים. לפי תחזיות המשרד והצוותים המייעצים, מספר המתים עשוי להגיע ל-5000 עד לסוף פברואר, אם לא ינקטו צעדים מונעים מיידים ובראשם המשך הסגר.

כן יובאו לאישור התקנות העוסקות בחיוב הבאים לישראל בבדיקת קורונה לפני עלייתם למטוס ארצה ובהגבלות על נוסעים ממדינות שבהן יש התפרצות של התצורות החדשות של הנגיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבה בעיקרון את משרד הבריאות, אך בכחול לבן עושים שרירים. על רקע התמונות מהחברה החרדית של קיום חתונות והמשך לימודים במקצת ממוסדות החינוך (15% לפי ממונה הקורונה בחברה החרדית רוני נומה), כחול לבן דורשים קידום של אכיפה במוקדי התחלואה והעלאה מיידית של הקנסות כפי שנקבע כבר לפני חודשים. כן דורשים גנץ ושריו הגדלת הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים, חיסון מיידי של גילאי 16-18 כדי להבטיח את קיום הבגרויות וקביעת חובה לביצוע בדיקת קורונה טרם העלייה למטוס מארץ המוצא. לפי הודעתם: "בכפוף לכל אלו, ובהתאם להמלצות גורמי המקצוע, תתמוך כחול לבן בהארכת הסגר בשבוע עד עשרה ימים".

הממשלה תדון עוד בהארכה של שימוש בכלים הטכנולוגיים של השב"כ למעקב אחר מבודדי ונדבקי קורונה, אף שיש על כך ביקורת קשה.