מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט: טראמפ שלהב את ההמונים שהתנפלו על הקפיטול

מנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל מבקש בשעותיו האחרונות בתפקידו להגן על הפיליבסטר החקיקתי

דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci
דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Evan Vucci

מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, הצביע על הנשיא הפורש דונלד טראמפ בפעם הראשונה כאשם במתקפה האלימה על גבעת הקפיטול מוקדם יותר החודש, בדברים שאמר להדגשת כוחם של הרפובליקאים בסנאט ביום האחרון בו נהנית מפלגתו משליטה בבית העליון של הקונגרס.

"הכנופיה הזו הוזנה בשקרים. הנשיא ואנשים חזקים אחרים שלהבו אותם, והם ניסו להשתמש בפחד ובאלימות כדי לבלום הליך ספציפי של הזרוע הראשונה של הממשלה הפדרלית שלא מצא חן בעיניהם", אמר מקונל במליאת הסנאט.

הנזיפה מפי מקונל באה לאחר שמוקדם יותר אמר הסנאטור שהוא שוקל האם להרשיע את טראמפ בשימוע ההדחה השני שלו, שיתקיים רק לאחר חילוף השלטון, אז יהיה הסנאט במצב של תיקו ורק קולה של סגנית הנשיא קמילה האריס יוכל להתיר את השוויון בהצבעות צמודות. במשפט ההדחה הראשון של טראמפ שהתקיים בשנה שעברה, מקונל היה צריך להתרוצץ בין עמיתים כדי להבטיח שכל 53 הסנאטורים הרפובליקאים יצביעו נגד הרשעה. הוא הצליח עם כולם חוץ מאחד, מיט רומני (יוטה).

עכשיו, כששני סנאטורים דמוקרטים חדשים מג'ורג'יה, רפאל וורנוק וג'ון אוסוף, מאזנים את הסנאט, דבריו של מקונל מיום שלישי מדגישים את רצונו לשמר את הפיליבסטר החקיקתי, חוק ארוך שנים המאפשר למפלגת המיעוט לבלום את רוב הצעות החוק בסנאט.

על פי החוק, נחוצים שלוש חמישיות מהסנאטורים - לרוב 60 - שיצביעו להתקדם עם הצעת חוק לפני שניתן להביאה למליאה להצבעה על מהותה. בקרב מחוקקים דמוקרטים גובר המומנטום לסלק או להקטין את רף המינימום ל־51 קולות, כלומר רוב פשוט הנחוץ להצבעה על חוק. שינוי כזה יאפשר לדמוקרטים להצביע על הרבה נושאים שממשל ביידן רוצה לקדם, מבלי להיאלץ לשכנע את הרפובליקאים לתמוך בהם. אך בגלל שישנם דמוקרטים החוששים מחיסול הפיליבסטר לחלוטין, לא ברור אם למפלגה יהיו הקולות הנחוצים לשינוי הכללים באופן חד צדדי, הליך כה שנוי במחלוקת שהוא מכונה "האופציה הגרעינית".

ביום שלישי, כשמקונל והדמוקרט הראשי בסנאט, סנאטור צ'אק שומר מניו יורק, נפגשו לדון על פרטי הסכם לחלוקת הכוח בסנאט 50-50, כתב מקונל בדואר אלקטרוני לעמיתיו שהוא מתכוון להגן על הפיליבסטר החקיקתי. "אני מאמין שהגיעה העת לדון בנושא הזה באופן ישיר, לפני שהשיקולים של נושא מסוים זה או אחר נכנסים לתמונה", כתב מקונל.

מקונל רוצה לטפל בנושא הזה מראש ולהגיע עליו להסכמה כדי שהדמוקרטים לא ינסו לשנות את הכללים אחר כך, כך אמר אדם המכיר את הנושא. "בפגישה היום, המנהיג מקונל הביע את דעתו על כך שכללים ארוכי שנים, חיוניים ודו־מפלגתיים של הסנאט על הפיליבסטר החקיקתי חייבים להישמר, בייחוד בשנתיים הקרובות בהן הסנאט מחולק שווה בשווה", אמר דאג אנדרס, דובר של מקונל. "דיונים על כל אספקט של הסכם חלוקת הכוח ימשיכו בימים הקרובים".

אך לא ברור איזה כח השפעה יש למקונל כעת. הרפובליקאי מקנטקי תמך בסיום הזכות לפיליבסטר על מועמדים לבית המשפט העליון ב־2017, אבל הוא כבר שנים מתנגד לכל שינוי בפיליבסטר החקיקתי. בטור שכתב בניו יורק טיימס ב־2019 כתב מקונל שהפסקה בנוהג זה שקולה ל"חילול הסנאט".

מדינת ג'ורג'יה אישרה באופן רשמי את ניצחונות שני הסנאטורים הדמוקרטים ביום שלישי, והבטיחה שהדמוקרטים ישלטו בסנאט בפעם הראשונה מאז 2015. לדמוקרטים יהיה רוב בסנאט לאחר ששלושה סנאטורים חדשים מקליפורניה ושניים מג'ורג'יה יושבעו ביום רביעי אחרי הצהריים. הקול שובר השוויון יהיה בידי סגנית הנשיא קמאלה האריס. הסנאט כבר החל לקדם את הליך האישור של כמה מהמועמדים של ביידן לקבינט וצפוי גם לערוך שימוע הדחה לטראמפ, אם כי לוח הזמנים של זה עוד לא נקבע.

בעבר, כשהסנאט היה מחולק 50-50, המשמעות הייתה שלמרות ששתי המפלגות קיבלו מספר שווה של מושבים בוועדות, המפלגה השולטת קיבלה את הובלת הוועדות והשליטה על סדר העדיפויות, כולל לוחות הזמנים למינויים ולהצבעה על חוקים במליאה. בפעם הקודמת שהיה בסנאט הסכם חלוקת כוח, ב־2001, ניתן היה לקדם למליאה הצבעות על מועמדים והצעת חוק אפילו אם בוועדות קודם לכן היה תיקו. עוד לא הוחלט מה יהיה ההסדר הפעם ולא ברור עדיין אלו כללים יחולו על הצדדים.

כמה דמוקרטים הביעו חוסר נוחות לגבי האפשרות להוריד את כמות הקולות הנחוצה להעברת חוק בסנאט. "למיעוט חייב להיות קול בסנאט. תמיד חשבתי כך", אמר סנאטור ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב וירג'יניה) בראיון מוקדם יותר החודש. "תמיד אפעל בדרך דו־מפלגתית".

בפגישה בין מקונל לשומר, התקדמו שני הסנאטורים לגבי עניין אישור המועמדים של ביידן וניהול משפט הדחה הוגן, כך אמר ג'סטין גודמן, דובר של שומר. "לגבי החלטה מארגנת, המנהיג שומר ביטא את הדרך ההוגנת ביותר, סבירה ביותר וקלה ביותר לאימוץ ההסכם הדו־מפלגתי כפי שהיה ב־2001 בלי להכניס שינויים גדולים מאף צד", אמר.

הצבעתו של מקונל במשפט ההדחה תהיה משמעותית כי תקבע אם מספיק רפובליקאים יצטרפו לדמוקרטים בסנאט וירשיעו את טראמפ. רוב של שני שליש נחוץ כדי להרשיע נשיא בהדחה, כלומר ההדחה תהיה זקוקה לתמיכתם של 17 רפובליקאים.

אך ישנם רפובליקאים שאמרו שהם לא מאמינים שזה חוקתי לנהל הליך הדחה בסנאט למישהו שכבר סיים את תפקידו. אם הסנאט ירשיע את טראמפ, כך אמר שומר, יצביעו גם על כך שייאסר על טראמפ לרוץ לכל תפקיד פדרלי ציבורי אחר בעתיד.

שומר לא הותיר ספק בכך שמשפט ההדחה של טראמפ יתקיים. "הנשיא טראמפ מהווה איום על הסדר החוקתי שלנו, בין אם הוא מכהן או לא", אמר שומר בדבריו במליאה. "אפילו כעת עוד לא קיבל אחריות על מה שעשה ועדיין הוא טוען, באופן שגוי, שהבחירות נגנבו". הבית הלבן לא הגיב לדברים.

בדברים שאמר ביום שלישי, הבטיח מקונל שלביידן והאריס יהיה טקס השבעה בטוח ומסודר בגבעת הקפיטול ביום רביעי. "אישרנו את בחירת העם בנשיא ה־46", אמר מקונל. "מחר, הנשיא הנבחר ביידן וסגנית הנשיא הנבחרת האריס יושבעו".

לפני ההשבעה ביום רביעי, מנהיג המיעוט בבית הנבחרים קווין מקרתי (רפובליקאי מקליפורניה) ומקונל ילוו את ביידן לכנסיה והם יהיו נוכחים בהשבעה, יחד עם דוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה) והסנאטור שומר, כך מסרו עוזריהם.

מקרתי היה אחד המחוקקים הרפובליקאים, בנוסף לסנאטור טד קרוז, שהתנגדו לאישור נצחונו של ביידן בחבר האלקטורים ב־6 בינואר, אבל כעת הוא מתכנן להיות נוכח בהשבעה. עוזרים של הסנאטור ג'וש הולי (רפובליקאי ממונטנה), הסנאטור הראשון שהתחייב להתנגד לבחירת חבר האלקטורים ב־6 בינואר, לא הגיב לבקשות תגובה רבות לגבי נוכחותו בהשבעת הנשיא.

הסנאטור טומי טאברוויל (רפובליקאי מאלבמה), שהצביע לא לקבל את הצבעת האלקטורים בפנסילבניה ואריזונה, אמר שיהיה בהשבעה. "הוא הנשיא שלנו", אמר.

סנאטור רוי בלאנט (רפובליקאי ממיזורי) היושב בראש וועדת הקונגרס המשותפת לטקסי השבעה, אמר שהרגע הנכון ביותר להשבעה יהיה כשכולם יחזרו פנימה. "אני מתכוון, זה באופן ברור הרגע בו הממשלה שלנו הכי פגיעה", אמר לכתבים ביום שלישי, "אך גם רגע חשוב בו אנו משדרים את הכוח שלנו כדמוקרטיה".

ובעוד משפט ההדחה של טראמפ תלוי באוויר, הסנאט התקדם עם כמה אישורים למועמדים שישרתו בקבינט של ביידן. הדיון התרחש בגבעת הקפיטול, שכיום היא מוקפת רכבים משוריינים וגדרות עם חוט תיל לקראת הטקס ביום רביעי.

המועמדים להם נערכו שימועים ביום שלישי היו ג'נט ילן למשרת האוצר, אבריל היינס המועמדת לעמוד בראש המודיעין הלאומי, אלחנדרו מיורקס המיועד לעמוד בראש המשרד להגנת המולדת, אנתוני בלינקן למשרת מזכיר מחלקת המדינה ולויד אוסטין למשרת שר ההגנה.

"באופן בו עובד הסנאט, יהיה צורך בשיתוף פעולה מהקולגות הרפובליקאים שלנו על מנת לאשר את המינויים האלה לתפקידי בעלי חשיבות לביטחון הלאומי", אמר שומר. "אבל אל תטעו, הסנאט יתקדם מהר בבחינת ואישור הקבינט של ביידן".