פסגות | בלעדי

גם כלל ביטוח והפניקס לוטשות עיניים לחלקים מפסגות

על רקע המגעים עם אלטשולר שחם על פסגות: על פי הערכות מתנהלים מגעים עם הפניקס ועם כלל ביטוח לגבי עתיד סוכנות דוידוף, ובסוכנויות פרופיט והיימן צפויה להתבצע מכירה למייסדים, שמכרו בעבר את הסוכנויות הללו לפסגות

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

לצד המגעים הנמשכים בנוגע לשליטה בבית ההשקעות פסגות בין הבעלים הנוכחית קרן אייפקס, שמנוהלת בישראל על-ידי זהבית כהן, ובין בית ההשקעות אלטשולר שחם, שאת פעילות הגמל שלו מנהל יאיר לוינשטיין, מתנהלים בימים אלה מגעים נפרדים בנוגע לסוכנויות הביטוח שבשליטת פסגות.

לגלובס נודע כי במגעים, הבלעדיים לפי שעה, שמתנהלים עם אלטשולר שחם על כל פעילויות הליבה של פסגות, הרי שסוכנויות הביטוח דוידוף, פרופיט והיימן, שבשליטת בית ההשקעות, אינן נכללות. מאייפקס לא נמסרה תגובה.

על פי הערכות בשוק, בימים אלה מתקיימים מגעים, שעדיין אינם מתקדמים, למכירת סוכנות ניהול ההסדרים דוידוף, שפסגות רכש בעבר מידי איש הביטוח רוני דוידוף וממי שהיה מנכ"ל הסוכנות, אייל גורן. ככל הידוע המגעים הללו מתקיימים בעיקר מול שתי קבוצות ביטוח גדולות: הפניקס וכלל ביטוח. 

עוד נציין, כי השם של כלל ביטוח עולה כמי שעשויה להתעניין ברכישת קרנות הנאמנות של פסגות.

בנוסף, לפסגות עוד שתי סוכנויות ביטוח: פרופיט, שבהובלת אסף בנאי ושלומי אלברג, והיימן, שבהובלת חיים היימן. ככל הידוע, לגבי עתיד השליטה בסוכנות פרופיט מתקיימים מגעים עם מי שמכר לפסגות את הסוכנות ומנהל אותה עד היום, בנאי, שככל הידוע הבהיר שהוא רוצה לקנות את הסוכנות.

בסוכנות הקטנה יותר, היימן, יש לפסגות ולהיימן הסכמות על כך שפסגות ירכשו ממנו את יתרת ההחזקות שלו בסוכנות - 25%. ככל הידוע בכוונת היימן להשלים את העסקה האמורה, בהתאם להסכמות עם פסגות, כשבהמשך הוא עשוי לרכוש את הסוכנות מידי פסגות, וככל הידוע כבר דובר בנושא.

"הכלה הכי יפה בעיר" במחיר מקוצץ 

כאמור, לפי שעה נמשך המו"מ עם אלטשולר שחם למכירה של פסגות במקשה אחת, ובכל זאת יש בשוק שמועות על נציגים שמנסים לקדם עסקאות אחרות, לצד עניין בעסקה אפשרית לרכישת פעילות זו או אחרת של פסגות. "היחידים שלא מרוצים מזה הם העובדים בפסגות, שחוששים מעתידם, כשמנגד פסגות כנראה הגיעה לרמת מחירים שמעניינת את השוק", אומר גורם בכיר בשוק הההון.

לדבריו, "כשאייפקס ירדה מלדרוש 3 מיליארד שקל עבור פסגות לסביבה של כמיליארד שקל (כולל החוב שבפסגות, שנאמד בכמה מאות מיליוני שקלים, ר' ש'), פסגות הפכה ל'כלה הכי יפה בעיר'. אבל, המחיר המבוקש לפסגות, לכאורה, לא רק מגביר את ההתעניינות הפוטנציאלית בו, אלא גם ממחיש את הסנטימנט השלילי בעסקי פסגות, שפודה בקרנות הנאמנות ומציג צבירה נטו שלילית חזקה גם בשוק הגמל וההשתלמות, ולא צומח מהר בפנסיה החדשה.

כך או כך, המו"מ עם אלטשולר שחם נמשך, "ועוד יש כברת דרך עד שתהיה עסקה, כל עסקה", אומר גורם בשוק. על פי הערכות, אלטשולר שחם מעוניין בעיקר בפעילות החיסכון לטווח ארוך של פסגות, ופחות מעוניין בקרנות הנאמנות, שנתפסות כנכס מסוכן לרכישה, ושיכולות להתנדף במהירות, כי הלקוח לא נמצא אצל בית ההשקעות אלא אצל המפיצים מהבנקים.

על רקע זה נערכות בחינות בשוק ההון האם יש רצון ברכישת קרנות הנאמנות של פסגות, וככל הידוע "אין עדיין משהו קונקרטי, מעבר לאלטשולר שחם, ככל הידוע", כדברי גורם בשוק.

אי.בי.אי: "בוחנים בחיוב רכישות"

לצד זאת יש לפסגות פעילויות גדולות אחרות של ניהול תיקים ושל ברוקראז'. על פי גורם בשוק ההון, בית ההשקעות אי.בי.אי עשוי להתעניין בפעילויות אלה, ואולי אף הביע כבר עניין שכזה בפני פסגות, הגם שאין מגעים כרגע. מאי.בי.אי נמסר היום, כי "לא ניהלנו כל שיחה הנוגעת לרכישת חבר הבורסה של פסגות. יחד עם זאת, כאחד הגופים הנזילים בשוק, אנחנו תמיד בוחנים בחיוב אפשריות רכישה אטרקטיביות ככל שייווצרו".

בשנים האחרונות הוביל אי.בי.אי שינוי מהותי בעסקיו, שכלל העברת פעילות הגמל וההשתלמות שלו להלמן אלדובי תמורת מניות. בימים אלה אי.בי.אי מקווה להשלמת מכירת הלמן אלדובי להפניקס, שתשלם סכום נאה עבור ההחזקות של בעלי המניות בהלמן אלדובי.

לצד זאת, אי.בי.אי שם דגש על פעילות ניהול ותיווך השקעות אלטרנטיביות, מעבר לפעילויות המסורתיות של קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים, ויש לו חבר בורסה חוץ-בנקאי גדול שכבר צמח לאחר שא.בי.אי מיזג אליו את חבר הבורסה של מגדל שוקי הון. כיום מגדל שוקי הון מחזיק בכ-20% ממניות חבר הבורסה הממוזג, אך אי.בי.אי, אשר לו נזילות גבוהה מאוד, צפוי ככל הנראה לרכוש ממנו בעתיד הלא רחוק את החזקות המיעוט הללו בחבר הבורסה המשותף.

בשוק מעריכים, כי אם העסקה בין אייפקס לאלטשולר שחם תסוכם, הרי שבאלטשולר שחם ירצו למכור חלק מהפעילויות שיירכשו. עם זאת, הם עדיין לא בוחנים מכירה של חלקים מהפעילות של פסגות.

עובדי פסגות חוששים מהתייעלות

בינתיים עובדי פסגות מביעים תרעומת בנוגע לכוונות למכור את הגוף לחברה מתחרה, כנראה מתוך חשש כי אם הרוכש יהיה בעל פעילות מתחרה, הרי שהוא ירצה לייעל את הפעילות שירכוש. על כן ועד העובדים בפסגות שלח מכתבים בעניין לרגולטורים, לאייפקס ולאלטשולר שחם, שבהם הוא מביע ביקורת על התנהלות הדברים. עובדי פסגות צפויים לערוך מפגש כולל, שבו אולי יחליטו על צעדים ארגוניים, בצל המימוש המסתמן של בית ההשקעות שבו הם עובדים.

אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכול, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל.