עופר השקעות לוותה 250 מיליון שקל מג'יי.פי מורגן בעסקה מימונית

חברת עופר השקעות, שבשליטת ליאורה עופר, העבירה לידי בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי.פי מורגן 1.9 מיליון מניות של מליסרון בשווי שוק של כ-350 מיליון שקל • עופר השקעות: "החברה נותרת בעלת השליטה במליסרון עם אחזקה של כ-51.5% מההון של מליסרון, זאת מתוך אמונה ביכולתה להמשיך ולהשביח את נכסי החברה"

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

חברת עופר השקעות, שבשליטת ליאורה עופר, ביצעה שלשום עסקה מימונית מורכבת מול בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי.פי מורגן, במסגרתה העבירה לידי הבנק 1.9 מיליון מניות של מליסרון בעלות שווי שוק של כ-350 מיליון שקל. על-פי ההערכות בשוק, קיבלה עופר השקעות כנגד המניות הלוואה של בהיקף של כ-250 מיליון שקל מהבנק האמריקאי.

ההלוואה משקפת יחס בטוחה לחוב של כ-1.4, כלומר ששווי הבטוחה גבוה בכ-40% מהיקף החוב. לדברי גורמים בשוק, במקרה של הלוואה רגילה כנגד שעבוד מניות דורשים הבנקים יחס גבוהה הרבה יותר, אולם בזכות העסקה הפיננסית שבוצעה התאפשר לבנק לגדר את הסיכון ולהעניק לעופר השקעות תנאי מימון טובים יותר.

עוד העריכו גורמים בשוק, כי מיד לאחר השלמת העסקה מכר הבנק האמריקאי נתח של 60%-70% מהמניות שקיבל לידי גופים מוסדיים בישראל, וזאת מסווגים במטרה לגדר את הסיכון בעסקה. בעקבות השלמת העסקה ירד שיעור ההחזקה של עופר השקעות במניות מליסרון מ-55.5% ל-51.5%.

עופר השקעות היא בעלת השליטה בחברת הקניונים מליסרון, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-8.5 מיליארד שקל. אתמול (ד') בשעות הערב דיווחה מליסרון, כי במסגרת עסקה פיננסית בין עופר השקעות לבין בנק ההשקעות הזר ג'יי.פי מורגן, הועברו לבנק 1.9 מיליון מניות של מליסרון (כ-4% מהון המניות המונפק של מליסרון) "לצורך תיחום חשיפה במסגרת העסקה הפיננסית, כאשר בהתאם לתנאי העסקה הפיננסית המניות המועברות תוחזרנה לעופר השקעות לשיעורין במועדים הקבועים בהסכם במספר מועדי סגירה (החל מהרבעון השני של שנת 2024 ועד לרבעון השלישי של שנת 2025), והכל בכפוף לתנאי העסקה הפיננסית האמורה (לרבות אפשרות של סגירה מוקדמת של העסקה (כולה או חלקה) או ביצוע התאמות בעסקה הפיננסית ו/או באופן סיומה בנסיבות מסוימות)".

מחברת עופר השקעות נמסר הבוקר, כי "כחלק מתוכניות העבודה של החברה ובכללן המשך השקעה בנכסי הקבוצה, פיתוח מנועי צמיחה נוספים וגיוון השקעותיה, החברה ביצעה עסקת מימון שבמסגרתה הושאלו 4% ממניות מליסרון לתקופה מוגדרת ותחומה בזמן. בתום התקופה מלוא המניות תוחזרנה לבעלות החברה.

"עופר השקעות נותרת בעלת השליטה בחברה עם אחזקה של כ-51.5% מההון של מליסרון, זאת מתוך אמונה ביכולתה להמשיך ולהשביח את נכסי החברה". את עופר השקעות ייצגו בעסקה עוה"ד עידן בקי ואורי הלר ממשרד גורניצקי.

בשוק העריכו הבוקר כי העסקה בוצעה באמצעות אסטרטגיית גידור מסוג צווארון (COLLAR), המיועדת לגידור הסיכון באמצעות נגזרים, עבור חברה שנטלה הלוואה בריבית משתנה. הבנק מצדו רשאי למכור את המניות שהועברו לידיו (בניגוד עסקת שעבוד רגילה) ובכך לגדר את הסיכון מפני נפילה חדה במחירן של אותן מניות במהלך תקופת ההלוואה, אולם במקרה כזה הוא צריך גם להגן על עצמו מפני עלייה חדה במחיר המניה בשל ההתחייבות להחזירן לעופר השקעות.

מליסרון היא אחת משתי חברות הקניונים הגדולות בישראל. בשלות החודשים האחרונים רשמה מניית החברה זינוק חד של 45%, על רקע אישור החיסונים לקורונה ומבצע חיסון האוכלוסייה בישראל, אולם בשנה האחרונה כולה עדיין מציגה המניה תשואה מתואמת שלילית של כ-18%.