בניגוד לעמדת הפרקליטות: נאשם שפרסם התעללות בגורי כלבים בטיקטוק שוחרר

הנאשם, שהתעלל בשני גורי כלבים ופרסם סרטון של המעשים באפליקציית טיקטוק, שוחרר בניגוד לעמדת הפרקליטות שביקשה לעצור אותו עד תום ההליכים • ביהמ"ש: "השארתו במעצר נוכח מסוכנותו כלפי בני אדם תהיה מרחיקת לכת"

אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock
אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock

בית משפט השלום בבאר שבע שיחרר היום (ה') את מוחמד אלמעאבדה (בן 18.5) מכסיפה הנאשם בהתעללות בשני גורי כלבים בניגוד לעמדת הפרקליטות שביקשה לעצור אותו עד תום ההליכים. כתב האישום הוגש בגין עבירה של התעללות בבעלי חיים ברף הגבוה ביותר - "תוך גרימת סבל חמור", שהעונש המקסימלי לצידה הוא 4 שנות מאסר.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד רננה לוי מפרקליטות מחוז דרום, אלמעאבדה התעלל בשני גורי כלבים בכך שחתך לכל גור את שתי אוזניו באמצעות מספריים. באחת הפעמים ביקש אלמעאבדה מאדם אחר כי יתעד את ההתעללות בטלפון הנייד וכן ביקש מילד בן 10 שיחזיק את גור הכלבים בזמן שהוא חותך את אוזניו. לאחר מכן, פרסם הנאשם את הסרטון באפליקציית טיקטוק.

במסגרת החקירה הוגשה חוות דעת מטעמה של הווטרינרית הגר וייס מתנו לחיות לחיות לפיה לאחר צפייה בסרטון המתעד את המעשה מדובר ב"חיתוך אכזרי, מכאיב, מסוכן ועלול להביא למותו של הכלב. חיתוך אוזניים יכול להביא לנזק בריאותי קשה. במקרה זה לא בוצעה הרדמה ולא חיטוי. החיתוך לא בוצע בסביבה סטרילית ולכן אף יכול להביא למותו של הכלב מזיהום".

החקירה החלה לאחר שאזרחית צפתה בטיקטוק בסרטון המזעזע, פנתה לעמותת תנו לחיות לחיות שהגישה תלונה במשטרה. החקירה הצליחה לאתר את אלמעאבדה בעל החשבון בטיקטוק שהפיץ את הסרטון. המשטרה אף תפסה 7 גורי כלבים אחרים ברשותו של אלמעאבדה. גורי הכלבים להם נחתכו האוזניים לא אותרו.

במסגרת החקירה תפסה המשטרה את הסרטון בו נראה מעשה ההתעללות. אלמעאבדה הודה בביצוע המעשים בחקירתו במשטרה והסביר כי בדרך זו הכלבים יהיו "חזקים יותר" וכי הוא עושה זאת רק לכלב "שמוצא חן בעיניו". בחקירה נוספת חזר בו מהאמירה. ראיות נוספות שנאספו הן עדותו של קטין בן 10 ואחיו של אלמעאבדה שהיו עדים להתעללות.

"השארתו במעצר נוכח מסוכנותו כלפי בני אדם תהיה מרחיקת לכת"

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לעצור את אלמעאבדה עד תום ההליכים המשפטיים נגדו בטענה כי "האכזריות של המשיב כלפי גורי הכלבים, מעידה על מסוכנותו הגבוהה שכן מי שמסוגל לפגוע כך בגורי כלבים, אין לדעת כיצד ינהג בבני אדם. המשיב הראה במעשיו כי אין בו רחמים כלפי בעלי חיים".

שופט בית משפט השלום יריב בן דוד לא קיבל את הבקשה והיום, עם הגשת כתב האישום, הורה על שחרורו של אלמעאבדה.

"כתב האישום מזעזע והדברים חמורים. יש טעם בדברי התובע לפיה מי שנוהג באכזריות כלפי בעלי חיים יש וינהג כך גם כלפי בני אדם ובמישור זה סבורני כי עילת המסוכנות רחבה יותר מעילת מסוכנות אשר מוגבלת אך ביחס לבעלי חיים", קבע השופט בן דוד.

יחד עם זאת, קובע בן דוד כי חומרת המעשים כשלעצמם אינם מספיקים למעצרו של אלמעאבדה עד תום ההליכים, זאת בשל גילו (באפריל ימלאו לו 19) , היעדר עבר פלילי כשהוא קובע כי "השארתו במעצר נוכח מסוכנותו כלפי בני אדם תהיה מרחיקת לכת".

אלמעאבדה שוחרר למעצר בית בישוב מגוריו כסייפה בפיקוח מפקחים, לאחר שהשופט וידא כי אין כלבים וחתולים בקרבת הבית, כשנאסר עליו לצאת מהבית לאור הימצאות כלוב יונים בחצר הבית.

יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות, מסרה: "אין לי מילים שיוכלו להסביר עד כמה מקוממת ההחלטה. מדובר בצעיר שלא רק התעלל בכלבים האומללים אלא אף טרח לתעד זאת ברשתות החברתיות. עדיין, למרות כל העדויות והחומרים הקשים, הוא שוחרר לביתו, שם יוכל להמשיך להתעלל בכלבים באין מפריע, ובמיוחד בכלב שאת אוזניו הוא חתך בשידור בטיקטוק - ואותו לא הצליחה המשטרה לאתר עד לרגע זה. רשויות החוק חייבות להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי!".

ריקי בצרי, מייסדת ויו"ר עמותת SOS, מסרה כי "המעשה מחריד ולצערי הוא לא דבר שאינו שכיח. אנחנו פוגשים מקרים של מבוגרים ונוער הפוגעים בחסרי ישע. קשה ועצוב לראות שהחוק לא מגן על חסרי ישע. אנחנו מפעילים תכניות חינוך בתחום של חמלה ורגישות כלפי בעלי חיים. אם לא תהיה לצד המערכת החינוכית מערכת אכיפה וענישה, נמשיך לראות את הסבל של חסרי הישע". בצרי מוסיפה "אנחנו חווים תסכול וייאוש מצד רשויות החוק משום כי גם אם תופסים את מי שפגע , העונש הוא מזערי ולא מרתיע".

***חזקת החפות:  יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום, מוחמד אלמעאבדה הוא עדיין בחזקת חף מפשע, אלא אם יורשע