יועמ"שית הכנסת למנדלבליט: למה כתב האישום המתוקן נגד רה"מ לא הוגש מחדש לכנסת?

יועמ"שית הכנסת פנתה אל מנדלבליט וביקשה להבין מדוע לא הגיש את כתב האישום המתוקן נגד רה"מ על שולחן יו"ר הכנסת, צעד אשר היה מאפשר לנתניהו לבקש חסינות מהכנסת בשנית אם ירצה • עו"ד שגית אפיק בתגובה לפרסום: "לא היה ולא נברא"

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עו"ד שגית אפיק, שמונתה בשבועות האחרונים לתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת, קיבלה זמן קצר לאחר מינויה לתפקיד פנייה מיו"ר הכנסת יריב לוין, שביקש ממנה חוות-דעת בשאלה האם כתב האישום המתוקן נגד ראש הממשלה נתניהו דורש הנחה מחודשת על שולחן יו"ר הכנסת, דבר שיאפשר לנתניהו לבקש מחדש חסינות מהכנסת - כך חשף לפני עשרה ימים העיתונאי אביעד גליקמן בחדשות 13. יש לציין כי לוין עצמו לא הגיב לכתבה המקורית, אולם אתמול בתוכנית "המטה המרכזי" טען כי מדובר ב"פייק ידיעה".

כך או אחרת, עו"ד אפיק מיהרה ופנתה אל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בשיחת טלפון, וביקשה לשאול מדוע לא הגיש את כתב האישום המתוקן על שולחן הכנסת. מנדלבליט הבהיר לה כי עמדתו הברורה היא שאין כל צורך להגיש מחדש את כתב האישום המתוקן, וכי אין לנתניהו זכות להגיש מחדש בקשת חסינות. מנדלבליט, כך ניתן להעריך, הופתע משיחת הטלפון שנעשתה ללא פנייה מקדימה אליו מסנגורי נתניהו, והרגיש כי עו"ד אפיק מנסה ללחוץ עליו לאפשר לנתניהו לבקש שוב חסינות.

יש לציין כי הדרך המשפטית הסבירה כרגע לתקוף את החלטת מנדלבליט שלא להגיש כתב אישום מתוקן על שולחן יו"ר הכנסת, היא באמצעות עתירה לבג"ץ. כיוון שנתניהו התמהמה, למרות שיש בידו אפשרות ולמרות שההליך הפלילי ממשיך להתנהל ולהתקדם, יש בכך כדי להקים חסם משפטי לעתירה בטענות שיהוי וחוסר תום-לב. סיכויו להתגבר על משוכה זו יגדלו אם מול היועץ המשפטי לממשלה תתייצב יועמ"שית הכנסת ותביע עמדה הפוכה.

סיכויים קלושים להחזיר את הגלגל לאחור

לפני כשלושה שבועות כתבו סנגורי נתניהו לבית המשפט, כבדרך אגב, כי "למען הסדר הטוב, יוער כי בימים אלה נבחנת המשמעות המשפטית הנודעת לתיקון כתב האישום ביחס ל'חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם'". עוד נכתב בהודעה כי נתניהו "שומר על טענותיו בנושא".

אולם ההערכה היא כי סיכויו של נתניהו להחזיר את הגלגל אחורה אפסיים. לא רק שחלף זמן משמעותי מאז תיקון כתב האישום, אלא שסנגורי נתניהו הגישו בשמו במסמך מפורט במיוחד המהווה "מענה לכתב האישום". בכך למעשה אישרו כי תיקון כתב האישום לא מאפשר לנהל את ההליך מתחילתו. מלבד זאת, סנגורי נתניהו שלחו מספר רב של בקשות בענייניים שונים לבית המשפט וכן לתביעה כחלק מניהול ההליך. עובדה זו תקשה במיוחד על סנגורי נתניהו להשיב את הגלגל לאחור ולטעון כי הוא לא התייאש מזכותו לבקש חסינות מחדש.

מלבד זאת, אפילו אם נתניהו יעלה כעת את טענת הצורך בהנחה מחודשת וזכותו לקבל חסינות, ובקשתו אף תתקבל - העניין יידון עוד בכנסת הנוכחית, בה אין לנתניהו סיכוי כלשהו לקבל את הרוב הדרוש לו בוועדת הכנסת.

משום כך, כך יש להעריך, נתניהו לא פנה בדרישה לבית המשפט או לפרקליטות בעניין זה, אלא השאיר את העניין עמום, וכתב רק כי הנושא נבחן. זאת כדי לשמור לעצמו אופציה, גם אם קלושה, לעורר מחדש את העניין אם יזכה לקואליציה של 61 חברי כנסת הסרים למרותו בכנסת ה-24.

מלשכת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נמסר כי "איננו מתייחסים לשיחות פנימיות, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש דבר מהנטען בפנייה". 

במענה לטענה כי עו"ד אפיק פנתה ליועמ"ש ושאלה מדוע לא הגיש מחדש את כתב האישום נגד נתניהו על שולחן הכנסת, מסרה עו"ד אפיק כי "לא היה ולא נברא".

*** חזקת החפות: יודגש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר נאשם, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.