אושר מינוי עו"ד שגית אפיק לתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת

אפיק נבחרה פה-אחד ע"י ועדת הכנסת • יו"ר הכנסת יריב לוין: "בתקופה מתוחה ומורכבת זו, כאשר המערכת הפוליטית כל-כך מקוטבת, חסרת יציבות וסובלת מהיעדר יכולת הכרעה ומשילות, הכרחי לבחור ביועץ משפטי שנהנה מאמון רחב של חברי הבית"

עו"ד שגית אפיק / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
עו"ד שגית אפיק / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג בחרה פה-אחד בעו"ד שגית אפיק לתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת. עו"ד אפיק כיהנה כממלאת-מקום היועמ"ש של הכנסת וכיועצת המשפטית של ועדת הכספים. בשבוע שעבר הודיע יו"ר הכנסת יריב לוין כי הוא בוחר באפיק לתפקיד היועמ"ש, כעת ועדת הכנסת נתנה תוקף לבחירה.

"שגית היא בעלת ניסיון עשיר של עבודה בלשכה המשפטית של הכנסת, בה עשתה דרך ארוכה", אמר לוין. "בכל תפקידיה היא גילתה מקצועיות יוצאת דופן ובפרט הבנה עמוקה לכך שתפקיד היועץ המשפטי הוא קודם כל ולפני הכל לייעץ לכנסת ולחבריה, קרי להבהיר את גבולות הסמכות ולצד זה לחפש ולמצוא את הפתרונות שיכולים לאפשר לוועדה בכנסת, או לחבר הכנסת, להגיע לתוצאה הרצויה מבחינתם כקובעי מדיניות.

"חשובה מאוד בעיניי העובדה שהיא רואה שליחות של ממש בחיזוק מעמדה של הכנסת, הן במשולש רשויות השלטון והן בקרב הציבור. שגית כבר הוכיחה את יכולתה לנהל בהצלחה צוות עובדים גדול כפי שקיים בלשכה המשפטית.

"מעל לכל, סברתי שבתקופה מתוחה ומורכבת זו, כאשר המערכת הפוליטית כל-כך מקוטבת, חסרת יציבות וסובלת מהיעדר יכולת הכרעה ומשילות, הכרחי לבחור ביועץ משפטי שנהנה מאמון רחב של חברי הבית, ואשר מכיר היטב את המורכבויות של עבודת הכנסת. קשה למצוא חולק על כך ששגית, לכל אורך שנות עבודתה הרבות כאן, זכתה לאמון רחב מאוד והתמודדה בהצלחה עם אינספור נושאים מורכבים שהיו שנויים במחלוקת קשה תוך מציאת נתיבים שאפשרו את קבלת ההחלטות מחד, ואת מתן הביטוי ההולם לכלל חברי הכנסת העוסקים בנושא מן הצד השני, והכל בדרך מעשית ומכבדת שחברי הכנסת קיבלו בהערכה רבה.

"אני חושב שראוי ונכון לקדם נשים בשירות הציבורי, ואני שמח שבתקופת כהונתי הקצרה כיושב ראש הכנסת מתמנות שלוש נשים לשלושה תפקידים מהבכירים ביותר בכנסת, אלינור וראדה שנבחרו כסגניות מזכירת הכנסת ועתה, אם הוועדה תאשר, גם היועצת המשפטית לכנסת. בחירה באישה לתפקיד כה בכיר היא בהחלט דבר חשוב ומבורך, והכרחי שהכנסת תשמש בנושא זה דוגמה.

"מובן שאין בכך די, ויש להמשיך ולפעול כדי להבטיח שתהיינה יותר נשים בתפקידים בכירים. לצד החשיבות כאמור, אני מבקש להדגיש שהצעתי לבחור בעורכת הדין שגית אפיק היא באופן מוחלט ומובהק משום יכולותיה והתאמתה לתפקיד כפי שפירטתי קודם".

בהמשך דבריו קרא יושב ראש הכנסת לתיקון החוק כך שהליך בחירת היועץ המשפטי ייעשה על-ידי ועדה המורכבת מחברי כנסת לשעבר, במקום המצב הנוכחי בו עקרון הפרדת הרשויות אינו נשמר כאשר שופט עליון בדימוס עומד בראש הוועדה הציבורית וכאשר בוועדה הציבורית חברים נציגי גופים לכנסת אשר ענייניהם נדונים בה לא אחת.

יו"ר ועד החוקה חוק ומשפט ח"כ יעקב אשר, שהיה אף הוא חבר בוועדה שהמליצה על בחירתה, ציטט את הפסוק בספר משלי "חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ". ח"כ אשר שיבח מאוד את מקצועיותה ונועם הליכותיה.

"הבעת אמון גבוהה"

אפיק הודתה ליו"ר הכנסת, למזכירת הכנסת, למנכ"ל הכנסת, ליו"ר ולחברי הוועדה ולחברי הוועדה הציבורית. "הבחירה בי היא הבעת אמון גבוהה ביועצים המשפטיים ובצוותיהם ובעבודתה של הלשכה המשפטית של הכנסת. לייעוץ המשפטי לכנסת אין זכות וטו ומכאן חשיבותם הרבה של האמון והכבוד ההדדי בין חברי הכנסת ליועצים המשפטיים. בעבודתי בכנסת שאפתי תמיד לחזק את מעמדה של הכנסת ואת עצמאותה.

"תפיסת תפקידי היא לסייע לחברי הכנסת באמצעות מתן ייעוץ משפטי איכותי מקצועי ואובייקטיבי שיאפשר להם למלא את שליחותם הציבורית, לחוקק חוקים, לקבל החלטות מושכלות ולפקח על עבודת הרשות המבצעת ועל מתן שירותים מיטביים לאזרח. תפיסת התפקיד שלי באה מתוך כבוד גדול מאוד למוסד הזה של בית הנבחרים, לחברי הכנסת ולהחלטות החשובות שמתקבלות כאן וכבוד גדול לחוק ולמשפט".