ניצול המעמד המונופוליסטי לרעה: קנס של 13 מיליון שקל לחברת החשמל

ביה"ד לתחרות אישר את החלטת הממונה על התחרות להטיל עיצום כספי על חברת החשמל • הממונה קבעה כי החברה פגעה בשירות שקיבלו לקוחות עסקיים שעברו לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים • עיצומים אישיים הנעים בין 110-165 אלף שקל הוטלו על נושאי משרה בכירים בחברה

בניין חברת החשמל בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל בתל אביב / צילום: איל יצהר

בית הדין לתחרות אישר את החלטת הממונה על התחרות להטיל עיצום כספי על חברת החשמל, שניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה. גם עררים שהגישו נושאי משרה בכירים בחברה נדחו.

ההליך דן בהחלטת הממונה על התחרות מלפני כארבע שנים - מרץ 2017 - לפיה חברת החשמל ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופול, ופגעה בשירות שקיבלו לקוחות עסקיים אשר עברו לרכוש חשמל מיצרני חשמל פרטיים.

במסגרת החלטת הממונה הוטל על חברת החשמל עיצום כספי בגובה של 13 מיליון שקל וכן עיצומים אישיים הנעים בין 110-165 אלף שקל על נושאי משרה בכירים בחברה.

יצוין כי כבר בפברואר 2016 הודיעה רשות התחרות כי בכוונתה להשית קנס בסך 13 מיליון שקל על חברת החשמל.

החלטת הממונה עסקה בפעולות שביצעה חברת החשמל החל מאמצע שנת 2013 עד לסוף שנת 2015, במסגרתן הפסיקה את שירותי "מנהל תיק לקוח" ללקוחות אשר עברו לרכוש חשמל מיצרני החשמל הפרטיים, המתחרים החדשים שנכנסו לשוק אספקת החשמל.

במסגרת הניסיונות הרבים של הממשלה להכניס תחרות למשק החשמל, החלו בשנת 2013 יצרני חשמל פרטיים לספק חשמל ללקוחות. עם זאת, בצד התחרות שהתפתחה בייצור החשמל נותרה חברת החשמל מונופול בלעדי ברשת הולכת החשמל וחלוקתו, כך שגם יצרני החשמל הפרטיים וגם לקוחות אשר רוכשים חשמל מיצרני חשמל פרטיים חייבים להשתמש ברשת ההולכה ורשת החלוקה שבידי חברת החשמל.

כחלק משירותיה ללקוחות עסקיים במקטע ההולכה והחלוקה, העמידה חברת החשמל לרשות לקוחותיה מנהל תיק לקוח (מת"ל) - איש קשר זמין שמלווה את הלקוח העסקי ודואג לכל צרכיו מול חברת החשמל.

החיוניות והנחיצות הגדולה של המת"ל, באה לידי ביטוי בין היתר בתיאום הפסקות חשמל יזומות ובליווי הלקוח העסקי בזמן אמת במקרים של תקלות ברשת החשמל, תוך מתן מידע לגבי הטיפול בתקלה וצפי הימשכותה.

מאחר שתקלות חשמל עשויות להביא להפסדים כספיים כבדים עבור לקוחות עסקיים בשל השבתת הפעילות, יש חשיבות גדולה לשירות המת"ל עבורם. ליצרני החשמל הפרטיים אין יכולת לספק שירות דומה, היות שחברת החשמל היא מונופול מוחלט במקטעי ההולכה והחלוקה.

הפסקת שירות המת"ל שביצעה חברת החשמל כפי שפורט בהחלטת הממונה, עלולה הייתה להרתיע לקוחות עסקיים לעבור למתחרים החדשים של חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים, ובכך עלולה הייתה לפגוע בתחרות המתפתחת במשק החשמל.

את הממונה על התחרות ייצגו בתיק עו"ד יעל שיינין, סגנית היועצת המשפטית, ועורכי הדין מורן מיארה, איתי מילברג, טל ארנון ואלה פיינברג. מטעם הממונה על התחרות העידה הכלכלנית ד"ר רוני בן-פורת.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל תלמד את פסק הדין ותשקול באם לממש את זכות הערעור העומדת לזכותה".