בחירות 2021 | פרשנות

הקמפיין של נתניהו הציג תוכנית כלכלית, בניסיון לחפות על נקודות החולשה שלו

מגפת הקורונה העלתה את הנושא הכלכלי לראש סדר העדיפות הציבורי, ואתמול התייצב ראש הממשלה והציג תוכנית חדשה • נראה שנתניהו ממש מחכה שהיועץ המשפטי לממשלה יעצור את התוכנית, בטענה ל"כלכלת בחירות", כדי שיהיה לו את מי להאשים במצב

נתניהו. מנסה לתת מענה למתקפות שיספוג במהלך קמפיין הבחירות על "הקורונה הכלכלית" בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ
נתניהו. מנסה לתת מענה למתקפות שיספוג במהלך קמפיין הבחירות על "הקורונה הכלכלית" בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

אם אפשר להצביע על משהו חיובי המתרחש בארץ בשל מגפת הקורונה, הרי מדובר בהעלאת הסוגיות הכלכליות לראש סדר העדיפויות הציבורי. הדבר מתבטא בשיטפון של תוכניות כלכליות, כחלק מהמצעים שמציגות המפלגות לקראת הבחירות לכנסת.

אם במערכות הבחירות הקודמות היינו צריכים לחפש בנרות פירוט מעשי, ולא הבטחות כלליות של טיפול בכלכלה וברווחה וכן דמויות פוליטיות מהשורה הראשונה שיסכימו לדבר על כלכלה, כעת זה הטרנד העיקרי.

המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים לנושא נמצאים בידי הליכוד, ואת האות וההזדמנות נתן היועץ המשפטי לממשלה אבחי מנדלבליט בהנחיה/אזהרה מקדימה שלא לצאת בתוכניות כלכליות של חלוקת כספים לציבור, העשויות להתפרש ככלכלת בחירות.

והרי ברור שראש הממשלה בנימין נתניהו לא יפספס את ההזדמנות הזו שהעניק לו מנדלבליט. ישראל הרי זקוקה לעוד תוכנית עידוד כלכלית מיידית, לאור הסגר המתמשך האחרון, ועד להתחלת היציאה הברוכה ממשבר הקורונה בשל החיסונים.

מבצע החיסונים, מדהים ככל שיהיה, שלו אחראי במידה רבה ראש הממשלה, עדיין מראה רק את האור בקצה המנהרה. כלומר עד לבחירות בסוף מרץ, ככל הנראה רק תחל היציאה לחופשי, וחלקים נרחבים בציבור עדיין ימצאו במשבר לא קטן.

מנדלבליט לא יכול להתווכח על עצם הצורך בתוכנית, ודרך המלך הייתה יכולה להיות הכנה של תוכנית כזו בשילוב כוחות של אנשי האוצר, בנק ישראל, ראשי המגזר העסקי וכו'. אבל נתניהו העדיף את ניצול ההזדמנות הפוליטי, ובחר תוכנית שרבות מנקודותיה נראות נכונות ומתאימות, אבל כזו שהוכנה בחופזה, ללא מעורבות כמעט של הדרג המקצועי באוצר והשותפים האחרים.

נתניהו הציג את התוכנית הכלכלית החדשה שלו במסגרת הליכוד בכנסת, עם ישראל כ"ץ ולא באופן רשמי וממלכתי במשרד ראש הממשלה או האוצר, עם פקידים בכירים לצידו. התגובות באוצר הראו כי הם לא ממש עומדים מאחורי תוכנית כזו, והם כבר עמדו על חסרונות בחלק מסעיפיה.

נתניהו חיכה לשאלת הרמה להנחתה מהעיתונאים כשהציג את התוכנית, וכשזו באה תקף בחריפות: "זו לא תעמולת בחירות ולא כלכלת בחירות. האמריקנים השקיעו במונחים ישראלים 180 מיליארד שקל. היועץ המשפטי של ארצות הברית פסל את זה?! למה זה כלכלת בחירות כי זה עוזר לאזרחי ישראל? הקורונה נעצרה? לפי זה אולי צריך לעצור את החיסונים? אולי היועץ המשפטי צריך להגיד לי כמה חיסונים להביא ולחלק?".

לאחר מכן המשיך לקראת מה שדי ברור שיקרה - " אני לא מעלה על הדעת שמישהו ירצה לפגוע באזרחי ישראל ובבעלי העסקים", אמר כשהוא רומז כך שמנדלבליט ימנע את אישור התוכנית. "איפה נשמע דבר כזה שיועצים משפטיים יגידו לנו כמה ומה לתת? באיזה דמוקרטיה מתוקנת זה קורה? הגיע הזמן שגם אנחנו נהיה דמוקרטיה אמיתית!".

סרטון הבחירות של הליכוד כבר מתייחס לתוכנית החדשה

לא שאין משהו בטענות על המעורבות המשפטית הגוברת והולכת הן של היועץ והן של בתי המשפט בהחלטות ניהוליות במשרדי הממשלה בצבא ובמקומות ציבוריים אחרים. אבל נתניהו הפעם ממש מייחל שהתערבות כזו תבוא, ואז יוכל להראות לציבור, הנה צדקתי. היועצים המשפטיים מונעים מהציבור את מה שמגיע לו (ובסוגריים - לא רק אני סובל מהם, גם אתם)

ואיך יודעים שזה מהלך פוליט גרידא? הליכוד תרגם את התוכנית לסרטון תעמולה במערכת הבחירות, ובו כל תשעת הצעדים של התוכנית, עם הרבה אופטימיות שווקים וילדים, וכמובן ראש הממשלה.

אין שום פסול בתעמולת בחירות, והבטחות עם או בלי כיסוי, נותנים כולם. כאן נתניהו וכ"ץ משתמשים בתפקידיהם למטרה הפוליטית שעיקרה, מציאת פתרונות למשבר הכלכלי שיצרה מגיפת הקורונה, תוך שהם מאשימים כי המשפטנים הם שמונעים אותם, ולכן אשמים במשבר.

במפלגות האחרות, שוב בניגוד למגמות העבר, מכינים תוכניות כלכליות נרחבות ומציגים אותן לציבור. בנט וימינה עסקו בכך, ואף צירפו לרשימה כדי להוכיח את חשיבות הנושא את אביר קרא, איש השולמנים, ומחאת העצמאיים.

גם גדעון סער הציג במקביל לנתניהו את התוכנית שלו המשלבת יסודות של שוק חופשי לצד סיוע סוציאלי נרחב. בשבוע שעבר הוא פרסם תוכנית אחרת להעלאת קצבאות הזקנה באופן ניכר.

בצד הנגדי, ירון זליכה הוא הבולט כאישיות כלכלית בכירה, הציג תוכנית שלמה, שזכתה לביקורות של מומחים ועיתונאים כלכליים אבל הוא עומד על שלו ומבטיח שילוב של שווקים פתוחים וסיוע ממשלתי נרחב.

המפלגות האחרות טרם התייצבו/התחברו/התארגנו, אבל כשזה יקרה, מובטח גם מהן תוכניות כלכליות רחבות - סוציאליסטיות יותר בצד העבודה ומרצ, ליברליות יותר בצד יש עתיד וכחול לבן.

הבטן הרכה של נתניהו: לא כתבי האישום אלא הקורונה הכלכלית

המכנה המשותף הוא החשיבות (סוף סוף) לסוגיות הכלכליות לאור משבר הקורונה המאפיל על כל יתר הסוגיות. לגוש רק לא ביבי הדבר חשוב במיוחד שכן מעריכים שם שזו הבטן הרכה של נתניהו.

30 המנדטים שלו לא השתכנעו כי האישומים נגדו פוסלים אותו מלהיות ראש ממשלה, אבל רבים מהם נפגעו כלכלית מהקורונה, והממשלה כך נתפס, לא עשתה די לסייע להם.

מכאן יבואו כל התוכניות המעתירות (לא פחות מאלה של נתניהו) שיבטיחו להציל את האזרחים. אבל שוב, נתניהו לפני כולם, התוכנית שלו הוצגה ראשונה ומעמדת היתרון של משרד ראש הממשלה והאוצר, כדי לנסות ולנטרל את המתקפה הכלכלית/פוליטית נגדו.