התקשורת בגרמניה דיווחה בטעות על יעילות מופחתת, ומניית אסטרהזנקה עולה

מקורות בממשלת גרמניה מסרו כי החיסון לקורונה של חברת אסטרהזנקה יעיל רק ב-8% מהמקרים בהגנה על מבוגרים מעל גיל 65 • הדיווחים הוכחשו על ידי החברה ובינתיים הבהיר משרד הבריאות הגרמני כי "אינו יכול לאמת את הדיווחים על כך שהחיסונים של אסטרהזנקה פחות יעילים"

מנת חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Reuters, Jason Cairnduff
מנת חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Reuters, Jason Cairnduff

האם מקורות בממשלת גרמניה התבלבלו בנוגע לשיעורי היעילות של החיסון לקורונה של חברת אסטרהזנקה? כך מסתמן לפי דיווחים שהתפרסמו היום (ג') בתקשורת הגרמנית, ושהביאו בשעות האחרונות לעלייה בערך מניות חברת התרופות הבריטית-שבדית בבורסה של לונדון ולזעם מצד רשויות הבריאות בממלכה המאוחדת ובממשלה הבריטית.

אמש והבוקר (ג') מסרו מקורות בממשלת גרמניה לשני כלי תקשורת במדינה כי החיסון לקורונה של חברת אסטרהזנקה יעיל רק ב-8% מהמקרים בהגנה על מבוגרים מעל גיל 65, הרבה מתחת ל-62% היעילות שהחברה חזתה לכלל האוכלוסייה על סמך ניסויים קליניים. הדיווחים התבססו על מקורות אנונימיים בקבינט הגרמני והתפרסמו במקביל ב"בילד" וב"הנדלסבלאט".

הדיווחים הוכחשו על ידי החברה, והיום בצהריים דיווח אתר מגזין "שפיגל", כי ככל הנראה המקורות הממשלתיים התבלבלו בנתונים. לפי מסמכי החברה, רק 8% מהנבדקים בניסוי הקליני שלה היו בין הגילאים 56 ל-69, וזהו הנתון שעליו התבססו המקורות בדיווחים לעיתון. רק 3%-4% מהנבדקים בחיסון היו מעל גיל 70. ה"שפיגל" דיווח כי ההבהרות הללו תרמו לכך שמניית החברה עולה בכ-1% בשעה זו בבורסת לונדון. בינתיים הבהיר משרד הבריאות הגרמני כי "אינו יכול לאמת את הדיווחים על כך שהחיסונים של אסטרהזנקה פחות יעילים".

בבריטניה, עורר מה שהולך ומסתמן כדיווח שגוי סערה ציבורית. מומחים מאוניברסיטת אוקספורד התראיינו לכלי התקשורת ואמרו כי "אין להם מושג" מהיכן לקוח הנתון שפורסם בתקשורת הגרמנית. מקור בממשלת בריטניה הגדיר את הטענות כ"שטויות". מיליוני מנות חיסון של חברת אסטרהזנקה כבר ניתנו בבריטניה, שם הוא חלק מרכזי מהמאמץ לחסן את האוכלוסייה במהירות על רקע המגיפה המשתוללת.

חיסון שונה מהותית מזה של ביונטק-פייזר ומודרנה

החיסון של חברת אסטרהזנקה, שפותח במשותף עם חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, שונה מהותית מחיסוני הרנ"א-שליח של שותפות ביונטק-פייזר והחברה האמריקאית מודרנה, שכבר אושרו לשימוש באיחוד האירופי אחרי שהפגינו יעילות של 94%-95% בניסויים הקליניים. הוא מבוסס על וירוס שאינו מזיק לאדם, שהונדס-גנטית כך שיגרום לתגובה חיסונית שאמורה לשפר את המאבק בנגיף ה-SARS-Cov-2 הגורם למחלת הקורונה. הוא אינו דורש הקפאה עמוקה, זול פי 7-8 מחיסוני הרנ"א-שליח ועמיד לאורך זמן, לפי דיווחי החברה.

הניסוי הקליני שלב 3 שערכה החברה סבל מבעיות מתודיות, לאחר שהתגלה כי קבוצה מסוימת קיבלה מינון שונה (ודווקא הפגינה יעילות מוגברת בהגנה מהנגיף). החיסון אושר כבר לשימוש בבריטניה ובהודו, אך ה-FDA בארה"ב צפוי לדרוש ניסוי חדש לפני שהוא מאשר אותו.

כאמור, החברה הכחישה לחלוטין את הדיווחים בתקשורת הגרמנית הבוקר. "הדיווחים לפיהם יעילות החיסון היא 8% בקרב מבוגרים מעל גיל 65 שגויים לחלוטין", כתבה החברה בהודעה לעיתונות. "בנובמבר, פירסמנו מידע בכתב העת 'לנסט' המראה כי מבוגרים הפגינו תגובה חיסונית חזקה לחיסון, עם 100% מהם שייצרו נוגדנים ספציפיים נגד חלבון ה'ספייק' (האופייני לנגיף הקורונה) אחרי המנה השנייה".

בין האיחוד לבין החברה נרשמו חיכוכים בימים האחרונים, אחרי שאסטרהזנקה הודיעה במפתיע כי "לא תעמוד ביעדי האספקה" שהבטיחה לאיחוד, מסיבות לא מוסברות. שר הבריאות הגרמני דרש מהחברה להציג את נתוני יצוא החיסונים מהאיחוד האירופי בשקיפות, ומקורות בבריסל אף אמרו כי הם שוקלים להוציא נגד החברה צו למניעת יצוא של החיסון למדינות אחרות.