האם נתניהו באמת מנע מליברמן לספח את בקעת הירדן?

באביב הטמין ליברמן לנתניהו מוקש בן 13 מילים. מאז הוא עושה ממנו מטעמים • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מאז האביב שעבר נוהג אביגדור ליברמן לשרבב לראיונות איתו סיפור קבוע: נתניהו חבר לח"כים הערבים בהכשלת יוזמה להרחבת הריבונות של ישראל אל הבקעה. בחודש יוני, בראיון לאולפן ynet, ליברמן עקץ את נתניהו: "פעם ראשונה הוא שלף את הקלף הזה שלושה ימים לפני הבחירות הראשונות, אחר כך הוא שלף את הקלף הזה שוב, ולא עשה כלום. יתרה מזאת, ב-7 במאי אנחנו העלינו הצעת החלטה על ריבונות ישראלית בבקעת הירדן. כל הליכוד, יחד עם הרשימה המשותפת, הצביעו נגד". בגרסה שמסר כעבור יומיים בראיון ל-103FM, ליברמן מנה בין המתנגדים את נתניהו עצמו. "בכל שלושת סבבי הבחירות, נתניהו הבטיח ריבונות על בקעת הירדן ועל כל ההתיישבות היהודית ביו"ש. כשהגשתי הצעת חוק - נתניהו, יחד עם עבאס, עודה וטיבי, הצביע נגד והכשיל את זה".

בשבוע שעבר זה קרה שוב. בראיון לשלי יחימוביץ' וליגאל גואטה בכאן ב', אחרי שליברמן הצהיר שלא יתמוך בממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, הוא הוסיף שראש הממשלה עצמו נפל במבחן הזה. "זה אותו נתניהו ששיקר שלוש פעמים כרגע, במערכות הבחירות, שהוא מחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן ועל היישובים באיו"ש. איפה זה? כשאני הגשתי הצעת חוק להחיל ריבונות על בקעת הירדן, נתניהו יחד עם רשימה משותפת הצביע נגד - כל הליכוד עם הרשימה המשותפת".

אבל משהו כאן מוזר. ליברמן וחבריו בישראל ביתנו הגישו בכנסת הנוכחית רק הצעת חוק אחת שעסקה בריבונות בבקעה. הם הניחו אותה על שולחן הכנסת ב-11 במאי, אבל מעולם לא העלו אותה להצבעה. בכך הם לא שונים מעשרות חברי כנסת מסיעות שונות שמאז 1995 מגישים הצעות ברוח זו בלי להעלות אותן לסדר היום של המליאה. רק בכנסת הזאת הוגשו שמונה כאלה חוץ מזו של ישראל ביתנו, רובן מטעם חברי ליכוד. קצתן כוללות סיפוח של צפון ים המלח וחלקים מיהודה ושומרון.

3,000 הסתייגויות ב-13 שעות

על איזו הצבעה ליברמן מדבר? קצה חוט נמצא בשורה אחת שהופיעה ב-7 במאי 2020 באתר ישראל ביתנו: "על ההסתייגות שהגשנו להחלת ריבונות על בקעת הירדן, כל סיעות הבית הצביעו נגד, מלבד חברי הכנסת של ישראל ביתנו. אצל נתניהו דיבורים לחוד ומעשים לחוד". במענה לפניית המשרוקית, ליברמן אישר כי כשדיבר על הצעת חוק, הוא התכוון להסתייגות הזאת.

מעשה שהיה כך היה. כדי לאפשר את הקמת ממשלת הרוטציה של הליכוד וכחול לבן ניסחו סיעות הקואליציה בזמנו הצעת חוק מיוחדת, "חוק ממשלת חילופים". חברי האופוזיציה, כמקובל במקרים כאלה, הגישו כ-3,000 הסתייגויות להצעת החוק כדי לעכב את אישורה. מדובר בפרקטיקה מקובלת, ואיש לא ציפה שרוב ההסתייגויות יעברו. ישראל ביתנו לבדה הגישה מאות הסתייגויות. אחת מהן כללה 13 מילים בדיוק: "ממשלת חליפים תקדם חוק להחלת ריבונות ישראל בשטח בקעת הירדן וצפון ים המלח". לא החלטת סיפוח ממש, אלא הצעה סמלית "לקדם חוק", ללא פירוט איך ומתי בדיוק.

כל ההסתייגויות הוקראו תחילה במרתון הצבעות בוועדת הכנסת, ב-3 במאי, שנמשך מ-1:30 בצהריים עד 2:40 בלילה. ידיים הורמו וירדו בזריזות, בדרך כלל בלי שום דיון. רבות מההסתייגויות היו הטרלות גמורות, למשל לקבוע שהממשלה תיקרא "ממשלת הבטחת מימון לחברי כנסת שהפרו הבטחת בחירות" או "ממשלת כספים לרסיסי מפלגות". אנשי הקואליציה, מטבע הדברים, נטו להצביע נגדן.

לעת ערב הגיע תור ההסתייגות שלנו, שזכתה למספר המאיים 666. היא קיבלה 15 שניות קצרות של תהילה. אלכס קושניר מישראל ביתנו היה התומך היחיד. הוא ניסה לרגע לומר משהו, אבל היו"ר איתן גינזבורג היסה אותו. נציגי הליכוד כמו עוזי דיין ושלמה קרעי אכן הצביעו נגד, וכמוהם עופר כסיף, הנציג היחיד של המשותפת. מיכאל מלכיאלי מש"ס הצביע תחילה בעד, אבל כנראה התבלבל, כי הוא ידו נשארה תלויה באוויר גם כשהצביעו נגד. מתן כהנא מסיעת ימינה ישב בחדר אך לא השתתף בהצבעה. כעבור רבע דקה המשיכו לסעיף הבא והאפיזודה נשכחה.

ומי לא בא?

הסתייגות 666 נפלה, ולא שולבה בנוסח שהוועדה העבירה למליאת הכנסת. אבל גם בהצבעות במליאה אפשר להציג הסתייגויות. כשכונסה המליאה כעבור כמה ימים להצביע על חוק ממשלת החילופים, ה"יוזמה" של ישראל ביתנו בעניין הריבונות בבקעה צצה מחדש בתור הסתייגות 2301.

גם הפעם לא התקיים בנושא שום דיון, אם כי ישראל ביתנו דאגה שההצבעה תהיה שמית. היחידים שהצביעו בעד היו שבעת חברי ישראל ביתנו ושני חברי תל"ם, משה (בוגי) יעלון ואנדרי קוז'ינוב. חברי ימינה לא השתתפו. 94 חברי כנסת הצביעו נגד, כולל רוב נציגי הליכוד וכמה מהמשותפת, ובהם מנסור עבאס ואחמד טיבי. אבל בניגוד לטענה של ליברמן, נתניהו עצמו לא השתתף בהצבעה. גם לא יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה - שלפי הגרסאות הצבעוניות של ליברמן הצביע ממש יחד איתו.

בקיצור, ליברמן טמן לפני כמעט שנה מוקש בן שורה אחת בחוק אחר שעבר דיונים מרתוניים, ומאז הוא משכלל ומייפה את הסיפור בלי שום בסיס.

בשורה התחתונה: דברי ליברמן מטעים. הוא רומז להסתייגות קצרה וסמלית שסיעתו שרבבה בין 3,000 הסתייגויות לתיקון לחוק יסוד הממשלה. רוב נציגי הליכוד הצביעו נגדה בוועדת הכנסת ובמליאה, אך נתניהו לא השתתף. ישראל ביתנו מעולם לא העלתה להצבעה את הצעת החוק שלה להחלת ריבונות בבקעה.

תחקיר: ארן רונדל