מתחבר לחשמל: אלטשולר שחם רוכש 5.5% מחברת האנרגיה OPC

ההקצאה הפרטית לבית ההשקעות נעשתה תמורת השקעה של כ-350 מיליון שקל ובהנחה של כ-7% על מחיר המניה בשוק

גיורא אלמוגי / צילום: יונתן בלום
גיורא אלמוגי / צילום: יונתן בלום

לקראת כניסתה של חברת האנרגיה או.פי.סי (OPC) למדד הדגל בבורסה - ת"א-35, הצפויה בחודש הבא - בית ההשקעות אלטשולר שחם הופך לבעל עניין בה, ובהשקעה של כ-350 מיליון שקל מקבל לידיו כ-5.5% ממניות או.פי.סי.

ההקצאה הפרטית לאלטשולר שחם נקבעה לפי מחיר מניה של 34 שקל - הנחה של כ-7% על שווי השוק שלה, וזאת אחרי טיפוס שנתי של יותר מ-20%.

המגמה החיובית במניית או.פי.סי , שנמשכה על רקע הדיווח על ההקצאה, הובילה אותה להיסחר סביב 39 שקל, וקירבה את החברה לשווי של כ-7 מיליארד שקל, לפני כספי ההקצאה לאלטשולר שחם.

המוסדיים הגדולים המחזיקים במניות או.פי.סי הם מגדל, עם כ-10% מההון, וכלל ביטוח, עם כ-7% מההון, ואילו בעלת השליטה, קנון הולדינגס של עידן עופר, מחזיקה בכ-59% מההון - כל זאת לאחר ההקצאה לאלטשולר שחם, שבוצעה על-ידי ברק קפיטל.

גייסה כ-1.1 מיליארד שקל לקראת עסקת הענק בארה"ב

לפי נתוני הבורסה לסיכומה של 2020, או.פי.סי הייתה אחראית להנפקת המניות לציבור הגדולה ביותר בשנה שעברה בין החברות הנסחרות, כשגייסה כ-700 מיליון שקל, זאת נוסף על כ-400 מיליון שקל שגייסה בהקצאה פרטית למשקיעים מוסדיים - בעיקר לכלל ביטוח וגם להפניקס.

גיוסים אלה, וכן גיוס אג"ח בהיקף של קרוב ל-600 מיליון שקל, נעשו על רקע עסקת הענק בארה"ב שהיא מקדמת בחודשים האחרונים. מדובר ברכישת חברת תחנות הכוח CPV, שנוסדה ב-1999 ופועלת בפיתוח, הקמה וניהול תחנות כוח באנרגיה מתחדשת ובאנרגיה קונבנציונלית (גז טבעי).

התמורה במועד השלמת העסקה נקבעה על כ-650 מיליון דולר, הכוללים סכום מזומן שיישאר בקופת החברה האמריקאית, וקרוב ל-100 מיליון דולר נוספים בגין החזקה בזכויות בפרויקט בהקמה, שאותם צפויה או.פי.סי שבניהול גיורא אלמוגי לשלם באמצעות הלוואת מוכר.

פעילות או.פי.סי מתמקדת בתחנת הכוח רותם שבנגב. זוהי תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, והיא החלה בפעילות במהלך 2013 לאחר שבהקמתה הושקעו כ-2 מיליארד שקל. בנוסף, ביולי האחרון החלה או.פי.סי בהפעלה מסחרית של תחנת כוח בחדרה, והיא מקימה תחנת כוח על בסיס גז טבעי בסמוך לצומת פלוגות שבאזור קריית גת.

אלטשולר שחם עלה לכותרות בשבועות האחרונים בקשר לרכישה אסטרטגית אפשרית של בית ההשקעות פסגות. מדובר בעסקאות שונות; העסקה באו.פי.סי נעשית במסגרת ניהול השקעות העמיתים, בעוד שהרכישה של פסגות תיעשה עבור בית ההשקעות עצמו.

במהלך משבר הקורונה בלט אלטשולר שחם, שהינו גוף הגמל הגדול בשוק המקומי, בשינויי החזקות שביצע בלא מעט מניות בבורסה: תחילה עם מימוש נתחים משמעותיים מהחזקותיו בשלל מניות חברות נדל"ן מניב, בהן עזריאלי, מליסרון, ריט 1, אלוני חץ ואמות, וגם מניות בנקים, ובהמשך, לאחר ירידות חדות של עשרות אחוזים במניות שני הענפים בעקבות המשבר, בגל רכישות אינטנסיבי שביצע.

בעסקה נוספת שבוצעה כעת, הפכה כלל ביטוח להיות בעלת עניין בחברת הקניונים מליסרון, עם השקעה של 42 מיליון שקל שביצעה ברכישת מניותיה מחוץ לבורסה, לפי מחיר מניה של כ-175 שקל - דומה למחיר השוק.

קרן הריט סלע קפיטל עדכנה על הקצאה פרטית של כ-5% ממניותיה לחברת הנדל"ן המניב נכסים ובניין, תמורת כ-80 מיליון שקל. העסקה כוללת גם אופציות, שבמימושן המלא יהוו כ-9.5% ממניות סלע קפיטל.