המגעים בין אייפקס ואלטשולר שחם מגיעים לרגע האמת: מי עוד מתעניין ברכישת חלקים מפסגות?

שורה של גופים בוחנים מול אלטשולר שחם אפשרות לרכישת חלקים מפסגות, בהנחה שכלל בית ההשקעות יירכש על ידו - בין אלו גם כלל ביטוח שבהובלת יורם נוה • הערכות כי אלטשולר שחם ואייפקס קרבים להסכם

זהבית כה, אייפקס / צילום: רמי זרנגר
זהבית כה, אייפקס / צילום: רמי זרנגר

עסקת הענק למכירת בית ההשקעות פסגות לידי אלטשולר שחם, שנחשפה לראשונה בגלובס, מתקרבת לרגעי ההכרעה, כשהצדדים מתקדמים במו"מ לקראת הסכם. עם זאת, ככל הידוע עדיין לא הוסכם מחיר העסקה הסופי, כ א שר אלטשולר שחם במגעים לרכישת כל בית ההשקעות המתחרה. בכל אופן, בשבוע הבא תסתיים תקופת הבלעדיות במו"מ שניתנה לאלטשולר שחם, אלא אם תוארך בהסכמה.

עם זאת, אלטשולר שחם אינו מעוניין ככל הידוע ברכישת קרנות הנאמנות של פסגות, וגם לא בחברה הבת פסגות ני"ע, שדרכה פועל פסגות בניהול התיקים וגם מחזיק בחבר הבורסה שלו. זאת מאחר שאת הרכישה תבצע בפועל אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שפועלת בתחומי החיסכון לטווח ארוך ולא לטווח קצר. לפיכך, באלטשולר שחם מכוונים בעיקר לפעילויות הגמל, ההשתלמות, הפנסיה החדשה והפנסיה הוותיקה של פסגות (הע"ל הוותיקה).

לכן, ככל שהסבירות לקיום העסקה עולה, גובר במקביל הצורך בהיערכות כבר מעכשיו לשעת השין של העסקה - עם מציאת רוכשים פוטנציאליים לחלק מהפעילויות של פסגות, בין שזה ייעשה על ידי אייפקס, שעל פי הערכות קיבלה לאחרונה מספר הצעות לחלקים מפסגות, ובין שעל ידי אלטשולר שחם, שירכוש את כלל הפעילות ואז ימכור חלקים מפסגות, גם כדי לסייע במימון עסקת הענק.

בהקשר זה נציין כי מעבר לרצון של אלטשולר שחם גמל הציבורית להתמקד בחיסכון לטווח ארוך (כשהעברת פעילות קרנות הנאמנות או ניהול התיקים של פסגות לחברה אחות תהיה עסקת בעלי עניין מסובכת), בבית ההשקעות גם נותר טעם מר מניסיון עבר של רכישת קרנות נאמנות ממנורה מבטחים, שנפדו לאחר מכן בקצב אדיר. 

"מגעים התחלתיים עם שורת גופים בשוק"

למרות שעל פניו אין לאלטשולר שחם גמל סמכות למכור את מה שכלל לא נחתם כאילו אמור לעבור לידיה, הרי שלדברי גורמים בשוק, כבר ישנם מגעים ובדיקות בשוק למציאת רוכש פוטנציאלי. "רבים מדברים ובוחנים רכישת פעילות זו או אחרת של פסגות, ויש החלפת מסרים ערה בין שחקנים שונים בשוק ההון, שעשויים להיות מעוניינים בקרנות הנאמנות או למשל בפסגות ני"ע. גם המחירים המדוברים מעניינים, וכולם בוחשים בזה", אומר גורם בשוק.

אותו גורם מציין כי לאחרונה מתקיימים מגעים התחלתיים ביותר עם שורת גופים בשוק, שבוחנים את האפשרות לרכוש פעילויות לניהול השקעות לטווח קצר של פסגות. כך, ההערכות בשוק הן כי מתנהלים מגעים או תחלופת מסרים עם כלל ביטוח, בהובלת יורם נוה, שכבר הצהיר בעבר כי ירצה לחזור לעולם השירותים הפיננסיים (לאחר שבעבר כלל ביטוח כבר החזיקה בבית ההשקעות כלל פיננסים, שהמנכ"ל האחרון שלו היה נוה בעצמו, שהוביל את מכירת פעילויותיה כשיצאה מהתחום לאחר שנים של הידרדרות תחת קודמיו). בכל אופן, מגעים אלו, ככל שישנם, לא הגיעו לרמת מועצת המנהלים ולא נדונו שם. באשר לכלל ביטוח, ככל הידוע זו, כמו גם קבוצת הביטוח הפניקס, במגעים לרכישת החזקות פסגות בסוכנות הביטוח וניהול ההסדרים הפנסיוניים שבבעלותה - דוידוף.

אבל לא רק שמה של כלל ביטוח עלה כרוכשת פוטנציאלית של פעילויות בפסגות, שאלטשולר שחם לא ירצו להשאיר אצלם או לא יורשו לעשות זאת בשל הוראות רגולטוריות. ככל הידוע בית ההשקעות לא מנהל לפי שעה שיחות רשמיות עם אף גורם פרט לאייפקס, שם מחויבים לאלטשולר שחם. עם זאת, ולמרות הבלעדיות, סביר שאם תהיה עסקה למכירת קרנות הנאמנות שלא לאלטשולר - הדבר לא יעורר התנגדות מצדו.  כמו כן, ישנם מתווכים וגורמים נוספים, "וכולם מכירים את כולם", כדברי כמה גורמים בשוק.

יתחרה ישירות בענקיות הביטוח

אך לא רק זאת, ייתכן כי לגורמי הרגולציה יהיה חלק בעסקה, החל מרשות שוק ההון שמפקחת על החיסכון לטווח ארוך, עבור ברשות ני"ע שמפקחת על החיסכון לטווח קצר, ועד לרשות התחרות. מבחינת אלטשולר שחם ואייפקס לא תהיה פגיעה בתחרות אם וככל שתהיה עסקה ביניהם, ולא רק בגלל שאין חסמי מעבר בשווקים הפיננסיים, וכל לקוח יכול לעבור מהרגע להרגע לגוף אחר.

התפיסה הזו נסמכת על מספר סיבות: פסגות נמצאת על המדף כבר הרבה זמן, וכמעט אף גורם שאינו גדול מלכתחילה לא יכול לקנות אותה בחבילה אחת. ולא פחות חשוב - חיזוק אלטשולר שחם יציב את בית ההשקעות הגדול בשוק בשורה אחת מבחינת סדרי הגודל של הנכסים המנוהלים יחד עם חמש קבוצות הביטוח הגדולות. כלומר, אלטשולר שחם יחזק את מעמדו התחרותי למול קבוצות הביטוח, ויהיה חזק יותר, כך שיוכל להביא בשורה תחרותית טובה יותר ללקוחות. בנוסף, בפסגות אין מנכ"ל קבוע ואין מנכ"ל לחברת הגמל, והוא גם גוף פודה, הן בנאמנות והן בגמל, דבר שעשוי ללמד על מעמדו התחרותי המופחת של פסגות ביחס לגודלו, בתחרות על הלקוח החדש בשוק.

ובכל זאת לא מדובר בעסקה פשוטה מבחינת הרגולטורים, הגם שחלקם עשויים לתמוך בה. זאת למשל, בגלל העוצמה של אלטשולר שחם בכמה תתי פעילויות, כגון הגמל להשקעה והחיסכון לכל ילד. בדיקת נתוני הגמל נט מגלה כי מיזוג של פעילות הגמל להשקעה של פסגות עם אלו של אלטשולר שחם יביאו את אלטשולר שחם לנתחי שוק של 62% ו-57%, בהתאמה.