השקעות | פרשנות

בועת גיימסטופ ורדיט היא רק משחק - בינתיים

משתמשים בפורומים ניצלו מוזרות של השווקים ודחפו כמה מניות לא אהובות לשמיים • הסכנה היא שמשקיעים יתחילו להאמין שמחיר המניה מעיד על סיכויים בעולם האמיתי

חנות גיימסטופ באילינוי ארה"ב / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
חנות גיימסטופ באילינוי ארה"ב / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

וול סטריט לא מצליחה להוריד את העיניים ממניות שפעם זכו לאהבה מעטה, כמו גיימסטופ (GameStop) ובלאקברי (Blackberry) שמזנקות עקב סוג של משחק הימורים שבו משחקים משתמשיו של פורום אינטרנט מסוים. הסיכון האמיתי הוא שמשקיעים יבינו שמשהו עמוק יותר קורה.

בשנה האחרונה היה זינוק במקרים של משקיעים בודדים שקנו מניות דרך פלטפורמות מקוונות כמו רובין הוד. יותר ויותר, נראה שהם מתאמים מהלכים באתרי אינטרנט כמו עמוד WallStreetBets ברשת החברתית רדיט, ומהמרים על חברות שספקולטורים מקצועיים כמו קרנות גידור מהמרים נגדן. בסגירה ביום שלישי, גיימסטופ, פעם מטרה פופולרית למוכרי שורט, עלתה כמעט ב-3,700%.

יש שתי סיבות עיקריות למהלכי שוק גדולים: הסיבה הבריאה יותר היא כשמגיע מידע חדש לגבי חברה כלשהי, תחום תעשייה או הכלכלה באופן כללי, ונכסים פיננסיים מתומחרים מחדש על מנת לשקף זאת. הסיבה השנייה היא כשמשתתפים בשוק קונים או מוכרים בבהלה, פעמים רבות בגלל שהם צריכים להגן על נכסיהם, ובמקרה כזה מחיר הנכס לא מגלה הרבה מידע בעל ערך.

מה שקרה כעת הוא הדבר השני. קרנות גידור שהימרו נגד המניות חוו זעזוע ונאלצו לרכוש בחזרה כדי להגביל את ההפסדים שלהן. בנוסף, משקיעים השתמשו בחוזי אופציות על מנת להחזיק באוויר את המטרות שלהם. כלים כאלה יכולים להגביר אפילו מהלכי שוק קטנים, כי הם מכריחים בנקים לקחת את הצד השני ואז לגדר את הסיכון על ידי רכישה בפועל של המניות. זה יכול ליצור לולאת פידבק: המניות עולו, ואז ערך האופציות הקשורות אליהן עולה אפילו יותר, מה שמכריח בנקים לגדר עוד, וכן הלאה.

משתמשי רדיט לא התביישו לגבי האופי הטכני של שינויי המחיר ונתנו להם את הקרדיט הראוי על ההצלחה. אבל שינויים בשוק שנגרמים בגלל צווארי בקבוק בצנרת הכלכלית לא נוטים לשרוד. הטבח משנת 2018 שהחל בגלל אסטרטגיות תנודתיות נמוכה שמונעות על ידי אופציות יכול להעיד על זה. לבסוף, לא נשארים משקיעי שורט הנאלצים לרכוש את המניות. ההפסדים לרוב מוגבלים בהיקפם.

אבל לפעמים, כשמשהו עולה, יש לאנשים יכולת יוצאת דופן לשכנע את עצמם שיש לזה סיבה שאינה טכנית, והם יוצרים נראטיב המזין את עצמו. בפורומים של רדיט יש כמה ניתוחים שיש בהם תובנות לגבי ערך החברות האלה. אחרי ככלות הכל, אולי גיימסטופ הייתה מוערכת בהערכת חסר.

בועת הדוט קום של סוף שנות ה-90 נמשכה זמן כה רב באופן חלקי בגלל שמשקיעים אינדיבידואלים רבים באמת האמינו שמודלים עסקיים חדשניים בסוף יצדיקו את המחירים המשוגעים. הם לא קנו רק כדי למכור ביותר. עד לאחרונה, הערכות גבוהות של חברות טכנולוגיה היו מוגבלות לחברות הגדולות שיש להם סיפורים מוכחים, אך יש סימנים לכך שזה משתנה: טסלה וחקייניותיה באופן בולט דורשות אמונה מהמשקיעים שלהן. אמנם רבים ממשתמשי רדיט יודעים שזה רק משחק, אבל הם עשויים להצית התלהבות עיוורת לגבי מגוון רחב של חברות קטנות ולא רווחיות.

עד עתה, נראה שוותיקי השוק מבינים שמחיר המניה של גיימסטופ הוא מספר חסר משמעות המוני על ידי גחמות השוק. אבל אם יבהו בה זמן רב מדי, יש סכנה שיתחילו לדמיין סיכויים לעולם האמיתי.