בהריון? גלובס עושה סדר בהנחיות לגבי חיסוני הקורונה

משרד הבריאות פרסם היום מסמך הנחיות מפורט לגבי ההתחסנות לנשים בהריון • הנה כל מה שצריך לדעת

חיסון לקורונה של פייזר במרפאה בירושלים / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
חיסון לקורונה של פייזר במרפאה בירושלים / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

משרד הבריאות אשרר היום את המלצתו לרוב הנשים בהריון בישראל להתחסן נגד קורונה. המשרד כינס קבוצה של 18 רופאים בכירים מתחומים וארגונים שונים, שדנו בכל הפנים השונות של הסוגיה, ובעקבות הדיון הוציא המשרד מסמך הנחיות מפורט לגבי ההתחסנות.

למסמך המלא של משרד הבריאות לחצו כאן

המסך פורסם לאחר שארגון הבריאות העולמי פרסם הנחיה לחסן רק נשים בהריון שנמצאות בחשיפה גבוהה לקורונה, למשל עובדות מערכת הבריאות, והמליץ ליתר הנשים בהריון לא להתחסן. הן משרד הבריאות והן ארגון הבריאות העולמי מסכימים כי אין מידע שיכול להעיד כי החיסון מסוכן לנשים בהריון או עובריהן, ואין גם סיבה ביולוגית לחשוב שהוא צפוי להיות מסוכן. שני הגופים גם מסכימים כי הקורונה עצמה מסוכנת לנשים בהריון, בעיקר לנשים עם מחלות רקע.

ההבדלים בין הגישות נובעים בעיקר מתפיסת הסיכון היחסי להידבק בקורונה. ארגון הבריאות העולמי מדגיש את העובדה כי לא נערכו ניסויים בקורונה בנשים בהריון, ולכן מעדיף להמליץ להן להיזהר בדרכים אחרות, אם הדבר אפשרי, ולהתחסן כאשר ההריון יסתיים. לעומת זאת, משרד הבריאות רואה את הסיכון לקורונה כממשי מאוד. זאת, כנראה, בגלל רמות התחלואה הגבוהות, אי הוודאות לגבי השפעת המוטציה הבריטית, הצפיפות וריבוי הנפשות בבתים בעיקר באזורי התחלואה הגבוהה, והעובדה שהסגר רחוק מלהיות הרמטי.

גלובס עושה סדר בהמלצות משרד הבריאות. 

■ אני אישה בגיל הפוריות אך עדיין אינני בהריון, האם אני יכולה להתחסן?
אין שום מניעה להתחסן. אין שום מידע על פגיעה בפוריות מן החיסון הזה או מחיסונים אחרים, ואין מנגנון ביולוגי הגיוני שמוכר לנו שיכול לתווך פגיעה כזו.

■ אני מתכננת הריון ומתלבטת אם לקחת את החיסון.
אין מניעה להתחסן, ואם נכנסת להריון אחרי המנה הראשונה, יש להמשיך למנה השנייה.

■ אני בטיפולי פוריות, האם אפשר להתחסן?
אין מניעה להתחסן, ואם נכנסת להריון אחרי המנה הראשונה, יש להמשיך למנה השנייה.

■ אני בהריון וחשופה מאוד להדבקה בקורונה, כעובדת מערכת הבריאות, קופאית בסופר, מורה או גננת במסגרת שפתוחה כעת וכדומה. האם להתחסן?
מומלץ להתחסן בכל שלבי ההריון.

אני בהריון ויש לי גורם סיכון לתחלואה קשה בקורונה (השמנת יתר, לחץ דם גבוה, סכרת הריונית). האם להתחסן?
מומלץ להתחסן בכל שלבי ההריון.

■ אני בשליש הראשון של ההריון. אני יכולה להתחסן?
אין סיכון ידוע להתחסנות בשלב זה, והמומחים לא יודעים על מנגנון ביולוגי שיכול לגרום לסיכון, אולם בכל זאת הם ממליצים להתחסן מהשליש השני. מדוע? לא משום שהם מעריכים כי החיסון בשליש הראשון עלול להיות מסוכן יותר, אלא בגלל אופי ההריון בשליש הראשון. 

בשליש הראשון ישנם מקרים רבים יחסית של דימומים, הפלות ספונטניות והיווצרות מומים עובריים. כדי למנוע את החשד לקשר בין ההתרחשויות הללו לבין החיסון, מומלץ לדחות את החיסון לשליש השני.

■ אני בשליש השני או השלישי של ההריון. אני יכולה להתחסן?
ועדת המומחים ממליצה להתחסן. בשליש השלישי במיוחד, הסיכון לתחלואה קשה בקורונה גבוה יותר גם אצל מי שלא נמצאות בקבוצת סיכון.

■ אני רוצה להתחסן, אבל יש לי תור למי שפיר. מה לעשות?
רצוי להימנע מביצוע החיסון סביב מועד הדיקור, משום שחום שנגרם מן החיסון עלול להתפרש כסיבוך של הדיקור. המשרד לא ציין המלצה זו סביב טיפולי פוריות, אך היא ככל הנראה רלוונטית גם שם. חיסון מיד לאחר פרוצדורת שאיבת הביציות, יכול להוביל לחום שעלול להתפרש בטעות כסיבוך של השאיבה, ולכן מומלץ לשמור על רווח של שבוע בין הפרוצדורות.

■ אני מניקה. האם אני יכולה להתחסן?
כדאי להתחסן. החיסון עצמו אינו מגיע לתינוק, אך ייתכן כי נוגדנים של האם שנוצרו בעקבות החיסון, יעברו דרך חלב האם לתינוק, כמו נוגדנים אחרים במערכת החיסון האימהית, והוא יכול לקבל כך הגנה.