"הדיווחים של האזרחים מצילים חיים": כך עובד מוקד "קו החיים"

עלייה ניכרת במספר המתקשרים לדווח על סכנות באתרי בנייה למוקד "קו החיים"

אתר בנייה
אתר בנייה

■ רקע: 35 בני אדם נהרגו בשנה החולפת בתאונות באתרי בנייה. למעלה מ-200 נפצעו באורח קשה ובינוני. עוד רבים נפצעו באורח קל. מדוח של ארגון "קו לעובד" שפורסם לאחרונה לסיכום 2020 עולה כי ענף הבניין ממשיך להיות הענף המסוכן ביותר במשק.
לפני שנתיים החל המוסד לבטיחות ולגיהות להפעיל את מוקד "קו לחיים" המאפשר לאזרחים לדווח על מפגעי בטיחות באתרי בנייה.

■ מה קרה מאז: מספר הפניות למוקד עלה בשנת 2020 בחדות בהשוואה ל-2019, והגיע ליותר מ-2,000. על פי נתוני המוסד לבטיחות ולגיהות, הנושא השכיח ביותר שמתקשרים בגללו הוא עבודה לא תקינה בגובה - קרוב למחצית מהפניות שהתקבלו עסקו בנושא זה. יש בכך היגיון. ראשית, קל יותר לעובר אורח שאין לו הכשרה בתחום לראות את הסכנה במו עיניו. שנית, על פי הדוח של ארגון "קו לעובד", נפילה מגובה היא עדיין הגורם המרכזי לתאונות עבודה בישראל - כ-50% מהנפגעים ומההרוגים הם כתוצאה מנפילה מגובה.

 
  

"יש אנשים היסטריים, שמתקשרים ומבקשים שנגיע עכשיו ברגע זה כי בנאדם עוד שנייה נופל", מספר מוטי סולטני, מנהל המוקד. "אנשים שעוברים ברחוב לא תמיד יודעים מה מסוכן. יכול להיות מישהו שתלוי בגובה 60 מטר והוא רתום ובסדר, ולפעמים דווקא גובה נמוך מסוכן לא פחות. התמונות וסרטי הווידאו שאנשים שולחים מאוד עוזרים בזה".
המוקד, שיושב בראשון לציון, פועל בכל יום מ-7:00 בבוקר עד 19:00, וביום שישי עד הצהריים.

מה קורה מרגע שמגיעה אליכם פנייה?
סולטני: "קודם כול אנחנו מפעילים מדריכים של המוסד לבטיחות ולגיהות שנמצאים ברחבי הארץ בהדרכות או בביקורות. זה הכי פשוט להגיד למדריך להגיד לעזוב הכול ולהגיע למקום מסוים. מדריך שלנו מגיע לאתר שקיבלנו דיווח עליו ומתחיל לעשות סקירה בכל האתר - האם מנהל העבודה נמצא באתר, האם יש עוזר בטיחות? האם צריך עוזר בטיחות? האם הפיגומים תקינים? האם לכל העובדים יש ציוד? הוא משדר מהשטח את הדיווח אליי, אני עושה סדרי עדיפויות ואז מוציא גם הודעה למינהל הבטיחות, אם יש סכנת חיים מיידית או שלא.

מוקד "קו החיים" / צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות
 מוקד "קו החיים" / צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות

"זה מאוד מורכב. זה יכול להיות גם שטח ציבורי שאנשים נמצאים בו, ולכן גם יצא לנו להעביר פניות למשטרה או לעירייה. זמן התגובה מאוד מהיר. אנשים שדיווחו נשארים בשטח והם בהלם מהמהירות שהעוזרי בטיחות מגיעים לשטח".

מספר הפניות מתל אביב הוא הגדול ביותר - יותר מ-300 דיווחים של אזרחים על מפגעי בטיחות בעיר ב-2020.

סולטני: "בתל אביב יש הרבה יותר מודעות ויש שם גם הרבה אנשים בשטח קטן. בבני ברק, למרות שיש שם הרבה בעיות בטיחות, מי שמתקשר נחשב 'מוסר', אז שם כמעט לא מדווחים. אבל זו סכנת חיים. עדיין אין הרבה מודעות לפעילות של המוקד, וככל שיש יותר, מתקשרים יותר".

הוא מציין כי במסגרת שיתוף הפעולה של המוקד עם מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ניתנו בשנת 2020 547 צווי בטיחות על בסיס פניות למוקד.

"אנחנו עם המוקד בממשק הדוק", אומר חזי שוורצמן, מנהל מינהל הבטיחות. "הם שולחים לנו דיווחים ועושים תעדוף. דיווחים אדומים שיש בהם סכנת חיים אנחנו מטפלים באותו יום. סגרנו כך עשרות אתרים בשנת 2020. זו פלטפורמה משותפת, והיא מוכיחה את עצמה. זה דבר אדיר. האזרחים הם עוד עיניים שיש שלנו בשטח".

■ מה הלאה: "עם תחילת 2021 נרחיב את הפעילות במוקד", מסר לגלובס ד"ר מיקי וינקלר, מ"מ מנכ"ל המוס"ל. "פעילות המוקד הלאומי 'קו החיים' מצילה חיים של ממש. הדיווחים הרבים של אזרחי ישראל בדבר מפגעי בטיחות באתרי הבנייה מביאים את המדריכים תוך זמן קצר אל אתרי הבנייה, שם מבוצע אבחון מקצועי לזיהוי פערים ואי התאמות לדרישות החוק והתקנות, אחריו מקיים המדריך הדרכה והסברה באתר עצמו אל מול המפגע מסכן החיים. רואים שהעובדים בשטח מתחילים לשנות התנהגות ובחלק מהאתרים מטפלים ומתקנים באופן מיידי את המפגעים".