ענקית האונליין אסוס רוכשת את רשת טופשופ הבריטית בתמורה ל-295 מיליון ליש"ט

ענקית האונליין הבריטית רוכשת במסגרת העסקה את המותג הבריטי, בנוסף למותגים נוספים של קבוצת ארקדיה ובהם טופמן ומיס סלפרידג' • לפי שעה לא ברורה ההשפעה של העסקה על פעילות המותג בישראל שמופעל ע"י קבוצת גולף

חנות של טופשופ / צילום: רויטרס, Tim Wimborne
חנות של טופשופ / צילום: רויטרס, Tim Wimborne

קמעונאית האונליין אסוס רוכשת את רשת טופשופ הבריטית ומספר רשתות נוספות מקבוצת ארקדיה בתמורה לכ-405 מיליון דולר (295 מיליון ליש"ט). לפי שעה לא ברורה ההשפעה של העסקה על הפעילות של המותג בישראל שמופעל על-ידי קבוצת גולף.

קבוצת  ארקדיה, הבעלים של אימפריית הקמעונאות הבריטית שבבעלות פיליפ גרין, מוכרת לאסוס גם את המותגים טופמן, מיס סלפרידג' ו-HIIT במסגרת העסקה. הרכישה כוללת גם תשלום של 30 מיליון ליש"ט עבור מלאי.

אסוס כבר מיהרה הבוקר(ב') לעדכן את לקוחותיה ברכש החדש, ופרסמה בחשבון הפייסבוק שלה פוסט בו היא מציינת כי טופשופ וטופמן הצטרפו באופן רשמי למשפחת אסוס, כשהיא מעדכנת כי הקולקציות המלאות של הרשתות הללו צפויות להגיע אליה בקרוב (ולא רק מגוון מוגבל כפי שנמכר בה היום).

לטופשופ יש פעילות גם בישראל, כשבחמש השנים האחרונות הזכיינית המקומית שלה היא קבוצת גולף שמפעילה בארץ 9 חנויות. בזמנו רכשה החברה פעילות עסקית שכללה התקשרות עם מותגי האופנה הבינלאומיים טופשופ וטופמן, דורותי פארקינס ומיס סלפרידג', ואולם ב-2017 סגרה גולף בתיאום עם קבוצת ארקדיה את רשת טופמן ואת שני המותגים הנוספים.

בכל אופן, במסגרת דוחותיה לרבעון הראשון של 2020 רשמה קבוצת גולף הפרשות לירידת ערך השקעה בפעילות טופשופ בסך של כ-10.5 מיליון שקל ולירידת ערך רכוש קבוע ורכוש בלתי מוחשי בסך של כ-4 מיליון שקל.

לאחרונה ציינה עדיקה, חברת-הבת של גולף, כי עבור הארכת ההסכם השירות תשלם גולף לעדיקה סכום חודשי קבוע של כ-750 אלף שקל, כשעדיקה מציינת כי הסכום הקבוע הזה יופחת, "ככל שגולף תודיע על הפסקת מתן השירותים ביחס לאתר טופשופ".

לא ברור האם ההתייחסות הספציפית לטופשופ עשויה להצביע על כך שגולף רוצה להעביר את הפעלת אתר האונליין לידיה במקום שימשיך להיות מופעל על-ידי עדיקה, או שיש בכוונה לבחון מחדש את המשך פעילותו. בכל מקרה, נזכיר כי הבעלים של רשת טופשופ הבריטית נקלעה לקשיים פיננסיים ועשויה להימכר.

נזכיר כי ההסתבכות של קבוצה ארקדיה החלה הרבה לפני הקורונה. במאי 2019 הקבוצה הגישה בקשה לפשיטת רגל והגנה מנושים לבית המשפט בארצות-הברית על רקע חדלות פירעון (צ'פטר 15 המיועד לחברות זרות), ואף הודיעה כי תצא מהפעילות שלה בארצות-הברית ותסגור את כל החנויות שם - 11 חנויות של המותג טופשופ ו-11 חנויות טופמן שפונות לגברים.

מקבוצת גולף נמסר בתגובה: "לא קיבלנו שום פנייה בנושא. פעילות טופשופ נמשכת ללא שינוי".