הכירו את תמ"א 60: התוכנית לשמירת זכויות קנייניות בציר המטרו

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה צפויה לדון בתוכנית מתאר חדשה, המבקשת לשמור על זכויות הבנייה ועל הזכויות הקנייניות של קרקעות שמצויות לאורך תוואי המטר

מטרו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מטרו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה צפויה לדון מחר (ג') לראשונה בהכנת תוכנית מתאר ארצית חדשה, המכונה תמ"א 60. מדובר בתוכנית שתכליתה צמצום הפגיעה במגרשים שצפויים להיפגע כתוצאה מהקמת פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב. הרעיון העומד מאחורי התוכנית הוא שכל זכויות הבנייה של המגרשים האלה ישמרו, גם אם חלק מהם יגרע.

אף שפרויקט המטרו מיועד לפעול רק בעשור הבא, כבר כיום נעשות הכנות רבות לקראת הפעלתו. זאת לאור העובדה שמדובר בפרויקט התחבורתי והתשתיתי הגדול בישראל. 150 ק"מ אורכו ובניגוד לפרויקט הרכבת הקלה - כולו צפוי להיות תת קרקעי, דבר שמעמיד את התקציב שלו על מינימום של מיליארד שקל לכל ק"מ סלול.

לאור מורכבות הפרויקט, צפויות הפקעות שטחים רבות. במקביל גם אחוזי הבנייה לאורך ציר המטרו צפויים לגדול משמעותית - הן בשל הצורך התכנוני: בנייה מרובה לאורך תשתית תחבורת עתירת נוסעים, והן מהפן התקציבי - הגדלת זכויות הבנייה משמעותה הגדלה של היטלי השבחה, שאמורים לממן חלק מהפרויקט היקר.

כשברקע המורכבות הזו, נולדה תמ"א 60. נזכיר כי  קיימת תוכנית מתאר ארצית נוספת (תמ"א 70) שקשורה למטרו והיא עוסקת באחוזי הבנייה שיינתנו לאורך צירי המטרו.

עו"ד צבי שוב, המייצג בעלי זכויות על תוואי המטרו, אמר היום לגלובס כי "אנו סבורים שהתוכנית מתבקשת ומקטינה את הפגיעה, עם זאת יש לזכור כי היא איננה נותנת פתרון מלא ויש לקבוע כי לא יחול בגינה היטל השבחה. זאת מכיוון שעלול להיווצר מצב בעייתי שבו מצד אחד לא יפצו את בעלי הקרקעות בגין הפקעת השטח, ומצד שני ייגבו היטל השבחה. יש לשים לב, כי אף על פי שזכויות הבנייה יישמרו, בכל מקרה שטח המגרש ייקטן", הוא הסביר.

שוב אף אמר כי "עולה הרושם כי כל נושא המטרו לא מוסדר כראוי והכל נעשה טלאי על טלאי, תוכניות התת"לים שהופקדו, תמ"א 70 שמסדירה את הבנייה מסביב למתחמי הדפו ותחנות המטרו, תמ"א 60 ועוד. פרויקט בסדר גודל זה, היה ראוי שיתבצע במסגרת חוק מטרו מסודר שיכלול את כל מה שצריך, כמו שנעשה בחוק כביש חוצה ישראל. בחלק מהתוכניות גם אין אפשרות לשמוע מתנגדים, והכל נעשה מעל הראש של בעלי הזכויות וועדות התכנון, ומבלי לשמוע עמדותיהם".