האנרגיה המתחדשת תמשיך לצמוח

תקופת הקורונה לא הפחיתה את צריכת החשמל, וניכרת עלייה בשימוש אנרגיה מתחדשת על חשבון המקורות המסורתיים והמזהמים

מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת / צילום: Adit-movies
מתקן של קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת / צילום: Adit-movies

ענף האנרגיה הירוקה היה מבין הענפים הצומחים בשנת 2020 ולמעשה חלק ממגמה עולמית. אחד התיקונים הראשונים שנשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן עשה הוא החזרתה של ארה"ב לוועידת האקלים של פריז, וגם להעביר את צי הרכב הפדרלי לרכבים מבוססי סוללות נטענות. המשמעות היא שארה"ב חוזרת למגמה הירוקה והתמיכה באנרגיה ירוקה תגבר בשנים הקרובות.

תקופת הקורונה לא הפחיתה את צריכת החשמל, וניכרת עלייה בשימוש אנרגיה מתחדשת על חשבון המקורות המסורתיים והמזהמים. הענף זוכה לתמיכה ממשלתית גבוהה, סיכון פיננסי ותפעולי נמוך, שיפורים טכנולוגיים והעדפת אפיקי אנרגיה ירוקה בקרב גופי השקעות. למרות העליות האחרונות אנחנו באפסילון רואים עניין במניות הענף לאור פוטנציאל צמיחה ארוך טווח, סביבת ריביות נמוכה וניסיון להקטין את התלות במקורות אנרגיה מסורתיים.

ישראל בדרך למהפכה ירוקה

נכון להיום אחוז הייצור באנרגיה מתחדשת מסך צריכת החשמל בישראל עומד על פחות מ-10% המבוצעות על ידי כ-150 חברות פעילות בתחום. היעד של ישראל הוא להגיע ליצור של 30% חשמל מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2030. בהתחשב בעלייה בביקוש הטבעי לצריכת חשמל, משק החשמל יידרש לייצר לפחות 6 ג'יגה וואט חשמל נוספים שרובם יגיעו מאנרגיה ירוקה בעשור הקרוב.

משמעות היישום פועלת במספר מישורים: האחד, לא יקומו בישראל תחנות פחמיות; השני, הקמה של תחנות המבוססות על גז יהיו על בסיס הרחבת תחנות קיימות וסביר שלא יאשרו הקמה של תחנות חדשות; השלישי, המשמעות הגדולה ביותר היא שכמות המכרזים שעומדת לפנינו בתחום האנרגיה הסולארית תגדל בצורה משמעותית.

אם עד כה יצרני החשמל מאנרגיה מתחדשת מכרו את החשמל ישירות לחברת החשמל ולמפעלים, לאחרונה חברות החלו לבחון מכירת חשמל לצרכנים ביתיים וייתכן כי בעוד מספר חודשים נוכל לבחור את ספק החשמל הביתי שלנו.

האנרגיה הסולארית כפתרון מוביל

כיום קיימים מספר פתרונות לאנרגיה מתחדשת ביניהם אנרגיה סולארית, רוח, חום, תחנות כוח מונעות גז טבעי, ביו-גז ועוד. אנרגיה סולארית מופקת מתהליך קליטת קרני שמש באמצעות מתקני חשמל פוטו וולטאיים המייצרים אנרגיה המומרת לחשמל. שוק אנרגיית הסולאר מהווה את הסגמנט הצומח ביותר מכלל אפיקי האנרגיה המתחדשת. הסיבה לצמיחתו המואצת היא הוזלת עלויות ייצור הפאנלים, שיפורים טכנולוגיים, עידוד ממשלתי, הטבות מס בשל פחת מואץ, סיכון תפעולי ופיננסי נמוך ויציבות שמקנים הפרויקטים בשל אסדרות מול גופים ממשלתיים כמו חברת החשמל. בנוסף, ישראל היא מדינה עם היקף שעות שמש גבוה במיוחד כ 1750 שעות שמש ישירה בשנה בממוצע.

אגירה תאפשר להרחיב השימוש באנרגיה ירוקה

אחת הבעיות הגדולות בתחום יצור החשמל הוא סנכרון בין הביקוש לחשמל להיצע בייצור החשמל שלא מסונכרנים במשך היממה ועונות השנה, תפוקת החשמל הסולארי נמצאת בשיא בצהרי היום בעוד שהביקוש הגבוהה לחשמל חל בשעות הערב המוקדמות ולכן לפתרון האנרגיה הסולארית הצטרף לאחרונה פתרון של אגירת אנרגיה, האגירה למעשה תאפשר לאגור אנרגיה בשעות בהן הביקוש לחשמל נמוך ושימוש בו בשעות הביקוש וכך להרחיב את השימוש באנרגיה ירוקה בעוד מספר שעות ביממה. פתרון האגירה המסורתי כיום הוא אגירה בסוללות ליתיום-איון שהיום נחשב לפתרון בעל התמורה הגבוה ביותר ביחס לעלות. במקביל אנו ערים למגמה של הנפקת חברות טכנולוגיות שונות לשוק ההון המציעות פתרונות חדשניים לאגירת אנרגיה על בסיס מימן, אלומיניום מדחסים שונים ועוד, כך שעוד ייתכנו שיפורים טכנולוגים בעתיד.

כשאנו בוחנים בצורה כלכלית את הדו"חות של החברות הציבוריות ומפרקים את הפרויקטים לאלו המניבים, בהקמה, בפיתוח ובייזום עתידי, המשמעות היא כי החברות צריכות להכפיל ביותר מפי 3 את כמות הפרויקטים על מנת שהממשלה תעמוד ביעד אותו הציבה. המסקנה היא שענף זה ימשיך לצמוח בעשור הקרוב ולמרות המחירים הגבוהים, הצבר עתידי עומד לגדול משמעותית. תמיכה לכך אנו רואים בכניסתם של חברות נוספות לתחום כדוגמת אשטרום שהודיעה לאחרונה על כניסתה לענף. שעורי ההיוון הנמוכים של הפרויקטים המניבים נשענים על חוזים ארוכי טווח מול חברת החשמל ואנו צופים ששיעור ההיוון יכול עוד לרדת כך ששווי החברות צפוי להמשיך ולגדול.

בשורה תחתונה, מניות האנרגיה הירוקה כבר אינן זולות במיוחד אבל הפוטנציאל בהן עדיין אינו קרוב למיצוי. המודל העסקי של החברות המאפשר להחזיק בנכס יזמי מניב לטווח ארוך מחזק את הסיבה לחשיפה במניות אלו. בטווח הארוך, החברות האיכותיות, בעלות גישה טובה להון וחוב, נמצאות בעמדה עליונה וצפויות להמשיך לייצר תשואה.

לחיוב נציין את חברת דוראל, אשר בפחות משנה מאז הנפקתה לראשונה בבורסה קצב הפרויקטים שעברו מפרויקטים בפיתוח לפרויקטים בהקמה והנבה היה גבוה במיוחד וכן קצב זכייתה במכרזים חדשים היה משמעותי. ככל שעובר הזמן, הפרויקטים מתחילים להניב והסיכונים קטנים ומכאן גם עולה שוויה של החברה. דוראל לקראת תנופה מואצת בצבר הפרויקטים, מפתחת מיזמי ענק בארה"ב ובאירופה בהיקפים של מאות מגה וואט, מביאה איתה לשוק ניסיון וחדשנות באמצעות הקמת פיילוט של שדות סולאריים אגרו וולטאים וכן זכייתה בפרויקטים משולבי אגירת אנרגיה בהיקפים המשמעותיים ביותר בישראל.

חברות נוספות הפעילות בתחום אותן אנו מעדיפים הן אנלייט בשל גישתה למקורות מימון ופריסתה הגיאוגרפית וסולגרין בשל היותה בתנופה עסקית גבוהה, נכנסת לראשונה לפעילות בחו"ל בהיקפים משמעותיים עבורה בארה"ב ובאיטליה, וזכתה גם היא בפרויקט משולב אגירה המהווה אבן דרך משמעותית בחברה זו. למעשה הצמיחה הגבוהה הצפויה בשנים הקרובות לצד עלויות ייצור חשמל שהופכות לזולות יותר מייצרת הזדמנויות ומספקת ביטחון למשקיעים.

הכותבת היא אנליסטית באפסילון בית השקעות