הבנקים דורשים הזרמת הון של 75 מיליון דולר לאל על כתנאי למתן ההלוואה בערבות מדינה

במסגרת מתווה הסיוע של המדינה לאל על, החברה הייתה אמורה להשלים גיוס חוב באמצעות הלוואה מגופים מממנים • הסכום המקורי של ההלוואה שעליה סיכמה אל על מול האוצר צמח מ-250 מיליון דולר ל-300 מיליון דולר

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

הבנקים והאוצר דורשים מבעל השליטה באל על, אלי רוזנברג, הזרמת הון נוסף של 75 מיליון דולר. רוזנברג מחזיק, באמצעות חברת כנפי נשרים, ב-42.88% ממניות אל על מאז גיוס הון של 150 מיליון דולר באמצעות הנפקה שבוצעה בחודש ספטמבר האחרון. במסגרת מתווה הסיוע של המדינה לאל על, החברה הייתה אמורה להשלים גיוס חוב באמצעות הלוואה מגופים מממנים. הסכום המקורי של ההלוואה שעליה סיכמה אל על מול משרד האוצר צמח מ-250 מיליון דולר ל-300 מיליון דולר בערבות מדינה שגדלה מ-75% ל-82.5%.

אלא שעד כה, וככל שהמצב בענף התעופה הולך ומחריף, אל על לא הצליחה לקבל הלוואה כאמור. רוב עובדי החברה מצויים בחל"ת ולוח הטיסות שלה להטסת נוסעים נמחק לחלוטין בעקבות סגירת השמיים על ידי הממשלה. לאור התארכות המשבר הקשה של אל על, בשעה שקופת המזומנים שלה הולכת ואוזלת והיקף החוב האדיר שלה הולך ותופח (לנוסעים על טיסות שבוטלו, לספקים ולגופים המממנים), הבנקים מבינים שהלוואה של 300 מיליון דולר לא תספיק. על כן הם דורשים כי במקביל לגיוס החוב, תגדל כרית ההון של החברה, כלומר הזרמת הון בהיקף של 75 מיליון דולר. מבחינת רוזנברג העדיפות היא להזרים את ההון דרך הנפקת מניות כשהוא מתחייב לרכוש מניות בהיקף של 50 מיליון דולר מתוך הסכום הנדרש.

אלא שהחוק החברות אינו מאפשר מהלך כזה מבלי לבצע הצעת רכש מיוחדת לבעלי המניות מהציבור באל על. הסיבה: במקרה בו יזרים את הסכום האמור בדרך של הנפקה, שיעור השליטה של רוזנברג יגדל אל מעבר ל-45% מההון של אל על. מתווה כזה (הכולל הצעת רכש מיוחדת) דורש 21 ימים ואל על טוענת כי מדובר בפרק זמן קריטי עבורה. החוק מאפשר הגדלת השליטה ל-45% באופן שבו בעל השליטה יכול לפנות למשקיעים ולרכוש מהם מניות בחברה ולאחר מכן לגייס הון בהנפקה. לפי גורם ברשות ני"ע "אלו קשיים שידועים היטב לאל על ולעורכי דינה. אל על לא יכולה לצפות ליחס מיוחד או לכיפוף החוק".

אופציה אחרת להזרמת ההון הנדרש מבלי לשנות את מאזן השליטה בחברה היא להזרים את הכסף לקופת אל על באמצעות הלוואת בעלים. רוזנברג הזרים עד כה לחברה 10 מיליון דולר בהלוואת בעלים באפס ריבית.

אל על במו"מ מתקדם מול מספר בנקים במקביל

"המצב הוא רע מאוד ביחסי המינוף וההכנסות של החברה", כך מגדיר גורם במשרד האוצר שמציין כי הדרישה לתוספת ההון באה מכיוון הבנקים וקיבלה תמיכה מהאוצר כשהוא מדגיש כי הערבות שתעמיד המדינה לאל על, 82.5% להלוואה, מוגבלת לסכום של 300 מיליון דולר.

בחודש דצמבר האחרון זרמו לקופת אל על 25 מיליון דולר, 10 מיליון דולר כהלוואת בעלים כאמור ו-15 מיליון דולר כמקדמה שהעביר לה משרד האוצר עבור תשלומי אבטחת טיסות.

אל על מצויה במו"מ מתקדם מול מספר בנקים במקביל. לאחרונה פרסמה אל על כי המו"מ שהיא מנהלת מול הבנקים לטובת ההלוואה כאמור מותנה בהחלטת של בית הדין הארצי לעבודה בעקבות ערעור שהגיש ועד הטייסים בנושא ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בשמם על ידי ההסתדרות. הטייסים טוענים שיש לבטל את ההסכמים הללו. אחרי שבקשתם נדחתה בבית הדין האזורי היא תידון בבית הארצי שאמור להכריע ב-9.2.

המדינה, שהשתתפה גם היא בהנפקת המניות של אל על אשתקד, מחזיקה ב-14.37% ממניות אל על. בעלת מניות נוספת בחברת התעופה היא חברת כנפיים של תמי מוזס בורוביץ', בעלת השליטה הקודמת שמחזיקה כיום ב-15.21% מאל על.

מאל על לא נמסרה תגובה.