בנק ישראל בביקורת חריפה וחריגה על הבנקים: לא מגלגלים את ההקלה במשכנתאות לציבור

כשבועיים מאז בוטל מרכיב הפריים במשכנתאות, בבדיקות ראשוניות של בנק ישראל נמצא כי "ביטול מגבלת הפריים לא גולגלה ברמה מספקת לרווחת הצרכנים" •  הצעד נעשה כדי להקל על הציבור בהחזרים החודשיים על רקע הקורונה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

בבנק ישראל טוענים כי בבנקים למשכנתאות לא הוזילו את תעריפי המשכנתה באופן לו קיוו עם ביטול המגבלה על מרכיב הפריים לפני כשבועיים. בהודעה שפרסם בנק ישראל הוא יותר מרומז לבנקים למשכנתאות לשנות את גובה תעריפי המשכנתאות המעודכנים.

בהודעת בנק ישראל נכתב כי "בנק ישראל עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בשוק המשכנתאות, בעקבות הנחייתו לשחרור מגבלת ריבית הפריים, שנכנסה לתוקף לפני כשבועיים. אינדיקציות ראשוניות מהשטח שהועברו לבנק, במסגרת הניטור השוטף, מעידות כי ביטול מגבלת הפריים לא גולגלה ברמה מספקת, עד כה, לרווחת הצרכנים. הבנק ממשיך לנטר את ההתפתחויות בשוק ולעקוב אחר מידת גלגול ההטבה לציבור. במסגרת דיונים שנערכו בבנק בנושא בשבוע האחרון, הנחה נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את הצוות המקצועי בבנק, בהובלת הפיקוח על הבנקים, לבחון ולגבש צעדי מדיניות רלוונטיים, במידה וביטול מגבלת הפריים לא תגולגל ברמה מספקת ע"י הבנקים לטובת נוטלי המשכנתאות".

השינוי בענף המשכנתאות עליו הכריז בנק ישראל לפני מספר שבועות נעשה בשתי פעימות. ב-17 לינואר נכנס בפועל התיקון לפיו הוסרה מגבלת השליש מסך כל המשנתה על מסלול הפריים שנחשב לזול ביותר. זאת על מנת להוזיל ללוקחי משכנתאות את ההחזר החודשי על רקע המשבר הכלכלי. בעוד כמה שבועות ייכנס התיקון גם עבור ממחזרי משכנתה. ההודעה של בנק ישראל היום תומכת בקולות מהשטח שמאז שנכנס התיקון על מרכב הפריים ציינו כי בבנקים לא הוזילו את התעריפים, ולמעשה ההחזר החודשי לא ירד באופן שלו קיוו בבנק ישראל.

בעודה מהיום נכתב עוד כי הנגיד, אמיר ירון, "מצפה שההקלה תתבטא בהוזלה משמעותית של תשלומי הלקוח. זאת, כפי שהתבטא הנגיד גם בדיון האחרון בוועדת הכספים, אז אמר כי 'הנושא של תמהיל המשכנתה חשוב. שינינו אותו ואנחנו בתהליך התהוות. יש פה תהליך מעבר שרק יתגבר ברגע שנושא המחזורים יכנס לתוכו, בחלק אנחנו רואים שיפורים בחלק לא. אני מאוד לא מרוצה מהלא (ממה שקרה עד כה), ואני מצפה ליותר. במידה ולא נראה את זה, אנחנו נמשיך לאתגר את המערכת הבנקאית".

מי שהקדים את בנק ישראל וכבר אתמול העלה טענות בדבר פעילותם בנושא של הבנקים הוא ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) שהצהיר כי "הבנקים מנצלים את הרפורמה של ביטול מגבלת שליש הפריים לרעת הלקוחות ומעלים את הריבית תוך שימוש ציני בכוח האוליגופוליסטי המופרז שיש לשחקנים המעטים בשוק הבנקאי".

עוד נכתב בהודעתו כי הוא "שלח דרישה לכנס את ועדת הכלכלה לאלתר ולזמן את המפקח על הבנקים שהוציא לפועל את המהלך החשוב הזה, את נגיד בנק ישראל ומנכ"לי הבנקים השונים, ואף את יו"ר הרשות לתחרות, על מנת לוודא, כי ההישג הזה לא יהפוך לאווזה המטילה ביצי זהב לשורת הרווח בדוח השנתי של הבנקים, על חשבון הציבור".

שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, מסר לגלובס כי השתלשלות העניינים נצפתה מראש על ידי ההתאחדות, והיא גם התריעה עליה. לדבריו, באחרונה ערכו חבריה בדיקות נוספות בין הבנקים, ואכן התגלה שהצעד של בנק ישראל, שבתחילה נראה היה כצעד דרמטי בדרך להקלת תנאי המשכנתאות על הלווים, לא רשם שום שינוי משמעותי בשוק.

"התאחדות יועצי המשכנתאות קיימה פגישה עם בנק ישראל לחשיפת הממצאים שמצאנו בשבועיים האחרונים מאז הוצאה ההוראה לפועל. הנתונים בשיחה, העירו את תשומת ליבו של בנק ישראל לכך שההטבה אינה מגולגלת ללווים", סיפר אדזיאשוילי. "הצענו לבנק ישראל מספר פתרונות למניעת העוולה הצרכנית הזו - כמו שקיפות במרווח הבנקאי באישור העקרוני כלפי הלקוח ופיצול מסלולי הפריים לשליש פריים מינוס ושליש פריים פלוס כדי לנצל את הגמישות של המסלולים לטובת הלקוח".

בהתאחדות מעריכים גם כי סיפור דומה יקרה עם מי שמתכננים למחזר משכנתאות קיימות ב-28 בחודש, המועד שבו קבע בנק ישראל, כי הסרת מגבלת הפריים תתאפשר גם לציבור זה. "גם שם לא צפויה הוזלה משמעותית ללקוחות. אנו מצפים לפגישה עם בנק ישראל בימים הקרובים לדיון בנושא", אמר אדזיאשוילי.

מדובר במכה לבנק ישראל, שכן הצעד נועד כאמור להקל על לווי המשכנתאות, בין היתר כתוצאה מהביטול ההדרגתי של מתווי דחיית המשכנתאות, שנועד להקל על מצוקת לווים בעת הקורונה. באחרונה הגיעו למסקנה, כי לא ניתן להמשיך לאפשר דחיית תשלום החזרי משכנתאות לאורך זמן, וכאמור בהדרגה בנק ישראל מסיים עם המתווה. כרגע לא ברור מה בדעת הנגיד לעשות בעקבות הממצאים, שכן להצהרה ששחרר לא התלווה שום צעד אופרטיבי.