אילת | בלעדי

במקום חלק מהנמל: לראשונה באילת שכונת מגורים ליד הים

הסכם לפינוי שטחים של חברת נמלי ישראל במקטע הדרומי של אילת סולל את הדרך להקמת שכונה חדשה בת 1,400 דירות בסמוך לחוף הים • עוד בתפריט: חוף רחצה חדש והזזת כביש 90

התכנון על שטח הנמל שמוחזר לעיריית אילת מחיל הים ונמלי ישראל / הדמיה: מייזליץ-כסיף-רויטמן אדריכלים
התכנון על שטח הנמל שמוחזר לעיריית אילת מחיל הים ונמלי ישראל / הדמיה: מייזליץ-כסיף-רויטמן אדריכלים

תוכנית שאושרה השבוע בוועדה המקומית של אילת, תשנה את הייעוד של מאות דונמים ששימשו עד כה את צה"ל וחברת נמלי ישראל (חנ"י) בסמוך לחוף, שבמקום תיבנה שכונה חדשה על קו החוף הדרומי של העיר. מדובר בתוכנית חדשה, אותה מקדמת העירייה בראשות, מאיר יצחק הלוי, תחת השם "הרובע האילתי", בסמוך לחוף דקל.

לפי התוכנית 540 דונם מקו החוף ובסמוך לו ייהפכו לשכונה שתחילתה בחוף ים חדש, והמשכו באזור מסחר ומגורים, שייבנו בו 1,400 דירות. כן מתוכננים באזור מלונות ושטחי תעסוקה. בנוסף כביש 90 שמוביל למעבר הגבול עם מצרים יועתק ממקומו, ויהפוך לכביש פנימי בתוך השכונה. יודגש כי לפי הערכות שמרניות יעברו כשנתיים עד שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תפרסם מכרזים למכירת השטח לקבלנים.

 
  

"חווית עיר חוף"

"החלק הדרומי של שטח התוכנית היה תפוס ע"י חני"י והיה מיועד להרחבת הנמל צפונה. העיר כעת תעשה את הדבר הנכון ותיבנה את עצמה פנימה, בשטחים הריקים, ולא תצא החוצה לכיוון המדבר", אומר מהנדס העיר אילת, אסף אריכא, בשיחה עם גלובס. לדבריו השכונה החדשה תהווה מפגש חדש של העיר עם הים".

"אנחנו מחפשים כל הזמן את המאפיינים של הזהות האילתית. כי לדעתנו היא צריכה להיות מובחנת ומיוחדת, ולא כמו מקומות אחרים בארץ. התוכנית מציעה שימושים מעורבים. גם תעסוקה, גם מסחר, אולי גם מלונאות. הרעיון הוא לייצר אינטנסיביות קרובה למים", הוא מסביר ומציין כי, "הרובעים החדשים שונים מאד מבחינה תכנונית ועיצובית מהבנייה המוכרת לנו כיום באילת. יש הקפדה יתרה לייצר רחובות פתוחים שמשתפלים במורד הטופוגרפיה לכיוון הים והבנייה עצמה מדורגת, כאילו אורגנית. כביש 90 מתרחק מהים ויועבר פנימה, לתוך העיר, וישולב עם טיילת. בנוסף, אנחנו מאריכים את הוואדיות ומחברים אותם לרצועת החוף. גם הבינוי עצמו מסודר כך שהוא מייצר קישוריות עם הים".

מהנדס העיר, אסף אריכא / צילום: עיריית אילת
 מהנדס העיר, אסף אריכא / צילום: עיריית אילת

התוכנית הוכנה על ידי משרד האדריכלים מייזליץ כסיף רויטמן, שאחראי, בין היתר, על תכנון הנמל והטיילת התל אביב. לדברי האדריכלית גנית מייזליץ כסיף, "באילת יש פספוס היסטורי אדיר כי המלונות חוסמים את החיבור של העיר לים. התוכנית הזו מייצרת באילת את ההזדמנות הראשונה והאחרונה למרקם עירוני שוקק חיים של עיר חוף שמתחברת לחוף הים היפהפה שלה. תהיה לאנשים אפשרות לגור, לעבוד, לשבת בבית קפה, לארח, להתארח ולנהל שיגרה עירונית, ליד המים".

היא מבהירה שהבינוי בתוכנית שונה ממה שמוכר לנו כעת בערי החוף בארץ ובהם באילת: "אילת, כמו ערים רבות בישראל, נבנתה בהמשך לקונספט עיר הגנים, שמורכבת ממבנים נפרדים שמנותקים אחד מהשני וגם מהרחוב. אנחנו יצרנו בלוקים פתוחים שעובדים בסינרגיה עם המרחב הציבורי עם מבנים בשימושים מעורבים בקו בניין 0. הבינוי הזה יוצר עירוניות פעילה לאורך מערך של סמטאות מוצלות וידידותיות להולכי רגל שכולן מופנות לים ולנוף המפרץ.

"הרובעים האלה יהיו כמו בערים שבהם אנחנו אוהבים לטייל בעולם. לא עוד פרבר שינה סטרילי, או פרבר עסקים. החוויה העירונית תציע פעילות 24/7 עם בינוי נדיר בישראל שמציע את חווית עיר החוף שאנו כה אוהבים, לא רק ברצועת הטיילת אלא לכל עומק הרובעים החדשים".

צפי למחירים גבוהים

ומה לגבי המחירים? נכון לעכשיו קשה להעריך את מחירי הנכסים בשכונה החדשה, אם כי מיקומם מבטיח שלפחות חלקם יימכרו במחירים גבוהים מהממוצע בעיר.

זכיין אנגלו סכסון באילת, שמוליק רוזנפלד, טוען שהקמת הרובעים החדשים תענה על הביקוש ההולך וגדל למגורים באילת. לדבריו, המחירים בשכונת שחמון שקרובה לאיזור החדש גבוהים כבר כיום בכ-20% לעומת השכונות הישנות של העיר, דבר שמעיד על המחירים העתידיים. כך למשל דירת 3 חדרים בשכונת שחמון נמכרת סביב 1.1 מיליון שקל. קוטג’ צמוד קרקע בגודל של 200 מ"ר מוצע למכירה ב-2.5 מיליון שקלים, ואילו מחירן של וילות באזור מתחיל בכשלושה מיליון שקלים.